Rätt krav är inte bara avgörande för att en upphandling ska lyckas – utan faktiskt också för hela landets konkurrenskraft. Under Kravdagen 2015 samlades 180 representanter från både upphandlande och levererande sida för att lyssna till det senaste kring kravhantering.
Gojko Adzic, känt namn inom den agila världen, vill exempelvis se krav som möjligheter och inte något som bör skrivas i sten. Budskapet till åhörarna var att det inte finns någon anledning att bara utforska en väg utan att man bör kunna välja bland flera olika vägar.
Jämförelsen med karta och gps – som erbjuder många vägar till samma plats – är slående. Stöter man på hinder på en väg kan man ta en annan väg till målet:
– Att jobba med fasta krav är som att köra i en tunnel. Det finns ingen chans att ändra riktning om man inser att man kört fel.
Simon Riddertorp, ansvarig för kravmetoder på H&M, har anmält sig till dagen för att hämta inspiration. Han uppskattar att få träffa tongivande personer inom kravdomänen och höra vad de har för lärdomar, metoder och kunskaper:
– Och såklart få möjlighet att interagera med dem. Den största behållningen är att få träffas och ha en dialog.
Stefan Engdahl, planeringsdirektör vid Trafikverket, berättade under dagen om hur hans organisation har sparat över fyra miljarder kronor de senaste fem åren. Detta genom ett paradigmskifte vad gäller kravhantering.
Från att tidigare ha kravställt exakta tekniska lösningar och i detalj specificera hur ett arbete ska utföras är man nu en renodlad beställare av varor, tjänster och anläggningar. Genom att driva igenom en förändring i sitt sätt att ställa krav håller verket på att förändra en hel bransch i grunden – till gagn för både beställare och entreprenörer.
Staffan Melin, medgrundare till Require som varje år arrangerar denna konferens, menar att kravhantering tenderar att bli allt viktigare:
– Att göra rätt från början startar med en effektiv kravhantering, summerar han.
“Krav bör inte skrivas i sten”
Se krav som möjligheter och inte något som är hugget i sten. Det budskapet förmedlade Gojko Adzic på årets Kravdag där han jämförde med karta och gps som guidar till slutmålet via alternativa vägar om huvudspåret inte fungerar.
| 2015-04-02
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer