Kraven på persontransporter har uppdaterats enligt den kriterieprocess som Upphandlingsmyndigheten följer, vilket innebär att de uppdaterats med hjälp av en expertgrupp. Den har den här gången bestått av leverantörer, upphandlare och intresseorganisationer från bland andra Gröna bilister, bussbranschen, samt Stockholms kommun och Örebro regionen.
– Cirka en tredjedel av Sveriges klimatutsläpp kommer i dag från transporter. Regeringen vill jobba för en klimatneutral fordonsflotta och om fler använder våra kriterier, bidrar vi till att upphandlande myndigheter kan ta steg i rätt riktning med hjälp av sina inköp, säger Heini-Marja Suvilehto, sakkunnig på enheten för policystyrning.
Upphandlingsmyndigheten har förenklat kriterierna genom att minska antalet ingående krav avsevärt för att öka användarvänligheten. Fokus har varit på utsläpp till luft av koldioxid och andra emissioner samt på drivmedel.
Några kriterier har tillkommit, såsom ett informationskrav för minskade klimatpåverkan. Kravet gäller under avtalsperioden. Kriteriet ger leverantören möjlighet att vidta åtgärder där det är mest effektivt. Det kan handla om sparsam körning, om att investera i fordon med mindre utsläpp av koldioxid eller om att använda förnybara bränslen. Dessa åtgärder och den minskade klimatpåverkan måste redovisas för uppdragsgivaren.
De sociala kraven är inte uppdaterade. Här väntar man på resultatet av ett pilotprojekt där syftet är att ta fram upphandlingskrav i nivå med svenska kollektivavtal för persontransporter. Detta för att enskilda arbetstagare ska få sunda arbetsvillkor och för att social dumpning ska motverkas. Villkoren ska kunna användas av upphandlare som vill ta social hänsyn i sina upphandlingar.
– Många kommer att ha glädje av de uppdaterade kriterierna. Inte bara upphandlande myndigheter och leverantörer, utan även vår miljö, säger Heini-Marja Suvilehto.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer