Det aktuella spårvägsprojektet, Spårväg Lund C – ESS, är tänkt att genomföras i samarbete mellan Lunds kommun och landstinget Region Skåne. Region Skåne utgör kollektivtrafikansvarig regional trafikhuvudman. Kommunen har ansvaret för att låta bygga och underhålla infrastrukturen medan landstinget ska köpa in vagnar, uppföra en depå samt driva själva spårvägstrafiken på den färdiga banan. Kommunfullmäktige i Lund beslutade om igångsättning för sin del av projektet 17 december 2015, varefter kommunen även påbörjade upphandling av en entreprenör för uppbyggnad av infrastrukturen.
När det gäller entreprenaden för drift och underhåll av infrastrukturen förslås, i en tjänsteskrivelse, att tjänsterna inte bör delas upp i delentreprenader utan handlas upp i ett gemensamt kontrakt med enbart en leverantör. Av skrivelsen framgår också att förvaltningen undersökt två olika upphandlingsmodeller, varav Alternativ 1 består i upphandla i konkurrens och Alternativ 2 innebär att inleda förhandling med Kraftringen Service AB. Alternativ 2 förordades och Tekniska nämnden i Lunds kommun beslutade i maj 2016 att tillsammans med Kraftringen Service AB arbeta fram en avsiktsförklaring där kommunen ska köpa framtida drift- och underhållstjänster av det planerade spårvägsnätet direkt från bolaget.
Nu kritiseras kommunen för att genomföra köpen utan en offentlig, annonserad upphandling. Enligt expertgruppen Konkurrenskommissionen saknas undantag för att köpa dessa tjänster direkt från Kraftringen Service AB, trots att föreligger inte, även om kommunen är huvudägare i Kraftringen-koncernen. En utredning (pdf) från kommissionen anseratt servicebolaget bedriver en för stor extern verksamhet för att affären ska anses utgöra ett tillåtet ”internt köp”.
– Det spårvagnsnät som ska underhållas är fortfarande i ett planeringsstadium. Kommunen har därmed gott om tid för att genomföra ett öppet annonserat upphandlingsförfarande, säger Inger Ridderstrand-Linderoth, ordförande i Konkurrenskommissionen.
Anledningen till att kommunen inte gått ut med en annonserad upphandling kan hittas i det tjänstemannaunderlag till beslutet som också kan läsas i kommissionens rapport. Där står det bland annat att: “Sträckan Lund C – ESS är ca 5,5 km lång vilket medför att det, med tanke på de höga krav på driftorganisationen som ställs på hög kvalitet och snabba inställelsetider, är en relativt liten anläggning att sköta. Intresset från marknaden bedöms därför vara begränsat. Med det fokus som finns kring driftsäkerhet är en avgörande faktor att utföraren har en jour och beredskapsstyrka med 24 timmars jour hela året om. Det är därför fördelaktigt, inte minsta av kostnadsskäl, att samordna denna del med jourverksamheter som redan finns etablerade. Kraftringens ansvar som nätägare för elnätet är en sådan.”
– Genom att kringgå denna lagstadgade annonseringsskyldighet och istället vända sig direkt till ett specifikt bolag riskerar kommunen att sätta konkurrensen ur spel. Det finns därför anledning att kritisera förfarandet, säger Inger Ridderstrand-Linderoth.
Kommissionens rapport sammanfattar: “Beslutet att kringgå denna skyldighet och istället vända sig direkt till Kraftringen Service AB för att ta fram gemensamt förslag till organisation för drift och underhåll av ett planerat lokalt spårvägsnät strider mot LUF och de upphandlingsrättsliga direktiven samt riskerar att sätta konkurrensen ur spel.”
Konkurrenskommissionen är, trots namnet ingen myndighet utan en expertgrupp som inrättades 1 januari 1994 av tankesmedjan Den Nya Välfärden.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer