Trosa kommun upphandlade 2013 skolskjutsar och utvidgade därefter avtalet till att också gälla måltidstransporttjänster till olika kommunala verksamheter. Enligt Konkurrensverkets tillsynsbeslut (pdf) inryms inte måltidstransporter i kontraktet för skolskjutsar.
Utvidgningen av kontraktsföremålet utgör därmed en väsentlig förändring av avtalet och innebär att köpen av måltidstransporttjänsterna är en otillåten direktupphandling.
Kommunen anser att måltidsavtalet är ett tillägg till skolskjutsavtalet och inte utgör ett självständigt avtal. I § 3 i skolskjutsavtalet framgår att flera transporttyper kan integreras i den samordnade trafiken i kommunen och att volymen av trafik i sådana fall kan komma att öka. Bestämmelsen innebär, enligt kommunen, en möjlighet till ett bättre utnyttjande av redan upphandlande fordon och en mer effektiv anpassning av kommunens transporter.
I sitt yttrande över Konkurrensverkets utkast till tillsynsbeslut säger kommunen att bedömningen avseende möjligheten att integrera måltidstransporterna i skolskjutsavtalet även har stöd i Tillämpningsföreskrifter för skolskjutsar i Trosa kommun som antogs i humanistiska nämnden den 13 april 2011.
Enligt Konkurrensverket överskred köpen av måltidstransporttjänsterna gränsen för direktupphandling. De är därmed ett brott mot upphandlingsreglerna och borde ha annonserats enligt 15 kap. 4 § LOU.
Konkurrensverket skriver i tillsynsbeslutet att “att en ändring av det ursprungliga kontraktet kan anses vara väsentlig om den medför att kontraktets tillämpningsområde i väsentlig utsträckning utsträcks så att det även omfattar tjänster som inte först avsågs”.
Vidare förstår verket att syftet varit att försöka merutnyttja redan upphandlade fordon och därigenom effektivisera kommunens transporter. “Ett sådant merutnyttjande kräver emellertid att detta syfte tydligt formulerats både i upphandlingsdokumentationen och i det efterföljande avtalet”, skriver Konkurrensverket.
– Om offentliga upphandlingar annonseras kan konkurrenter också lägga anbud. Då ökar chansen att det är det bästa anbudet till det bästa priset som vinner, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
På grund av preskriptionstiden, som är ett år, kan Konkurrensverket i detta fall inte vända sig till förvaltningsrätten med krav på att kommunen skulle dömas att betala ut upphandlingsskadeavgift.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer