Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Kvalitetskriterier utan värdering tvingar upphandling att göras om

Med kvalitetskriterier som, trots kvalitetsfokus, inte specificerats i utvärderingsmodellen har det inte gått att lämna in ett konkurrenskraftigt anbud. Det konstaterar Förvaltningsrätten som nu tvingar Alingsås kommun att göra om sin upphandling.

| 2016-03-11

Alingsås kommun genomförde en upphandling av måltidsentreprenad där Sodexo vann upphandlingen. ISS Facility Services begärde överprövning och menade att utvärderingsmodellen varit otydlig och att priset getts större vikt än kvalitet, trots att kommunen i förfrågningsunderlaget angett det omvända.

I beskrivningen av utvärderingsmodellen anges att kriterierna för tilldelning av kontrakt i fallande prioritetsordning varit kvalitet som nummer ett och pris, lägst jämförelsetal, som nummer två.

Dessutom anser ISS att de angivna kriterierna varit så pass generellt utformade att förfrågningsunderlaget inte gett någon ledning kring vad anbudsgivarna haft att uppfylla för att utforma ett konkurrenskraftigt anbud. “Utformningen av kriterierna innebär att kommunen i efterhand kan konstruera vilka aspekter som faller in under godkänt”, skriver de till rätten.

Förvaltningsrätten drar i sin dom (pdf) slutsatsen att kvalitet är den egenskap som enligt utvärderingsmodellen skulle ges störst betydelse.

“Det framgår emellertid överhuvudtaget inte hur kvaliteten ska mätas eller vad som är tillräckligt bra kvalitet, trots att det i utvärderingsmodellen talas om ‘kvalitetskriterier’, Dessa kvalitetskriterier är inte specificerade i utvärderingsmodellen. För anbudsgivarna har det därför inte stått klart vad det egentligen är som värderas i upphandlingen vad gäller kvalitet. Detta öppnar för en mycket hög grad av skönsmässig bedömning från den upphandlande myndighetens sida.”

Förvaltningsrätten anser därför att utvärderingsmodellen stått i strid med principen om transparens.

De konstaterar också att ISS lidit av oklarheterna i förfrågningsunderlagets utformning och gjort det svårt att ge ett konkurrenskraftigt anbud. Förvaltningsrätten konstaterar att kvalitets­aspekter kan vara kostnadsdrivande och att den bristande transparensen beträffande betydelsen av sådana aspekter kan ha påverkat möjligheten att utforma ett konkurrenskraftigt anbud och beslutar att upphandlingen måste göras om.

Läs mer: Förvaltningsrätten Alingsås KommunFörvaltningsrättenKvalitetskriterierMåltidsentreprenad

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Kvalitetskriterier utan värdering tvingar upphandling att göras om"

  1. Julianna Olofsson skriver:
    16 mars, 2016 kl. 09:57

    Ja, det är en hård dom som dessutom är helt felaktig med följande anledning:

    1. Det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till. Förvaltningsrätten grundar sitt domslut på ett kort stycke från
    beskrivningen av utvärderingsmodellen där det anges att kriterierna för
    tilldelning av kontrakt är rangordnade i fallande prioritetsordning enligt
    följande: 1. Kvalitet och 2. Pris. Utifrån detta stycke drar domstolen slutsatsen
    att kvalitet är den egenskap som enligt utvärderingsmodellen ska ges störst
    betydelse, vilket enligt domstolen i sin tur öppnar för en mycket hög grad av
    skönsmässig bedömning då kvalitetskriterierna enligt domstolen inte är
    specificerade.

    2. Förvaltningsrätten bortser dock från resterande innehåll i utvärderingsmodellen där det tydligt framgår att det anbud med lägst jämförelsetal är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Jämförelsetalet är en summering av styckepriser multiplicerade med angivna volymer, samt en förbestämd uppräkning av priset beroende på offererat påslag i procent på förrådsvaror/livsmedel. Varje procent ger en uppräkning av jämförelsetalet med 5000000. Modellen som beskrivs i förfrågningsunderlaget har också tillämpats på detta sätt. Detta är på intet sätt en skönsmässig bedömning.

    3. Vilka krav som ställs på anbudsgivare och offererad tjänst anges i en särskild bilaga benämnd ”Skallkrav”. Det är detta som ska prissättas
    och någon otydlighet kring prissättning eller möjlighet att utforma ett
    tillräckligt konkurrenskraftigt anbud har inte funnits.

    4. Anbudsgivaren med lägst jämförelsetal får presentera sina dokumenterade rutiner och arbetsmetoder för att visa hur denne avser säkerställa att överenskomna leverabler (dvs i förfrågningsunderlaget ställda krav) kommer att fullföljas under avtalstiden. Det i viss mån subjektiva momentet är bedömningen av denna kapacitet och förmåga. Det är dock inget som
    påverkar utformningen av anbudet, prissättning eller möjligheten att utforma
    ett konkurrenskraftigt anbud. ISS har därför inte lidit eller kunnat komma att
    lida skada.

    5. ISS har i första hand yrkat att upphandlingen ska rättas på så sätt att vinnande anbudsgivares anbud ska förkastas. Följden av bifall till förstahandsyrkandet skulle bli att ISS, efter godkänd bedömning av kapacitet och förmåga, skulle tilldelas kontrakt. ISS är med andra ord bevisligen trygga med det pris man lagt och måste rimligen tyckt att man kunnat prissätta den kvalitet som efterfrågas i anbudet.

    6. Det finns anledning att betvivla riktigheten i det slut som förvaltningsrätten har kommit till med anledning av förvaltningsrätterna i Sverige har dömt olika i
    lika mål, se ex. förvaltningsrätten i Stockholm mål nr. 11764-14 och 3173-16.
    En överprövning i förvaltningsrätten är som att spela på lotteri. Den här gången drog ISS vinstlotten och Alingsås kommun nitlotten. Tråkigt, men så ser verkligheten ut.

  2. Zingo skriver:
    16 mars, 2016 kl. 11:53

    Om det är så uppenbart svart på vitt att domen är felaktig kommer det ju inte vara några som helst problem att få PT i KR och där få en ändring av den uppenbart felaktiga domen, eller?

  3. Julianna Olofsson skriver:
    16 mars, 2016 kl. 20:39

    Nej det borde inte vara några problem att få PT men det är dock ett beslut som kommunen måste ställa mot tidsåtgång och verksamhetsnytta. Rent juridisk vore det väldigt intressant med ett prejudikat eftersom förvaltningsrätterna dömer olika i lika mål.

  4. Zingo skriver:
    17 mars, 2016 kl. 08:27

    Om det är så solklart att domen är felaktig bör den kunna bli ganska snabbt behandlad i högre instans. För övrigt finner jag det intressant att du som företräder en part i målet, i detalj och på ett öppet forum, diskuterar en dom som ännu inte vunnit laga kraft.

  5. Julianna Olofsson skriver:
    24 mars, 2016 kl. 12:55

    Tror att du missar min poäng lite. Det jag vill uttrycka är en frustration över ett rättsläge som spretar väldigt. Detta tror jag kan ha en hämmande verkan på utvecklingen av nya metoder inom offentlig upphandling. Jag ville också lägga en kommentar i ärendet eftersom jag tycker att det är förvånande att en välrenommerad tidning som Upphandling24 väljer att skriva en artikel utan att ta hänsyn till att “myntet har två sidor” så att säga. I övrigt tycker jag att ordet är fritt med tanke på att handlingen är offentlig. Jag framför varför jag tycker att domen är felaktig. För att förtydliga det hela tycker jag att det skapar en besvärligt situation för upphandlare när domstolar runt om i landet fattar olika beslut i lika mål. Detta resulterar i att en nuvarande leverantör kan använda överprövning som en affärsstrategi för att förhala upphandlingsprocessen i syfte att få leverera sina varor och tjänster ytterligare en tid. Inget konstigt med det egentligen då det handlar om elementär marknadsekonomi och på ett sätt ingår i ett företags vinstintresse.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026