Offentliga upphandlingar har strategisk betydelse för samhällsutvecklingen. Under kommande år står Sverige inför historiska investeringar i bostäder, infrastruktur och kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken är en förutsättning för många människors resande – den kopplar samman jobb, skola, fritid och tillgänglighet på ett effektivt och miljömässigt sätt. Med en effektiv kollektivtrafik kan nya attraktiva områden skapas, bostäder byggas och gör det möjligt att både bo och verka i såväl stad som landsbygd.
Samtidigt måste vi våga prata om kostnader och de politiska verktyg som styr upphandlingen. År 2014 uppgick de totala kostnaderna för den lokala och regionala kollektivtrafiken i Sverige till drygt 40 miljarder kronor.
Inom kollektivtrafiken är vi flera aktörer som dessutom är oroliga för den kostnadsökning som ett antal namnkunniga experter och myndigheter pekar på och som inte nödvändigtvis leder till högre kvalitet och fler resenärer. En viktig anledning till att kollektivtrafikupphandlingar leder till ökade kostnader är mängden av detaljerade och specifika krav. I stället för minskade utsläpp upphandlas en specifik teknik och istället för tillgänglighet upphandlas dörrars placering och tekniska detaljer.
Upphandlingarna borde i stället mer kännetecknas av utvärderingsmodeller för kvalitet i genomförandet tillsammans med funktionskrav som driver mot uppsatta mål. Mål och krav på tillgänglighet, punktlighet, ökat resande – krav som vi resenärer efterfrågar och leder till en mer attraktiv kollektivtrafik med fler och nöjdare resenärer.
Det är långt ifrån säkert att ett köp till lägsta pris är samhällsekonomiskt lönsamt över tid. Särskilt mot den flora av detaljerade krav som skiljer varje region och upphandling åt. Lägsta pris har, i flera aktuella exempel, visat på bristande kvalitet och engagemang, kostnadskamp och inte sällan lett till dyrare trafik med exempel på avbrutna avtal och konkurs som yttersta konsekvens. Fokus på enbart pris skapar dessutom små förutsättningar att utveckla kollektivtrafiken och nå långsiktiga mål som exempelvis fler och nöjdare resenärer.
En väl genomförd upphandling med kvalitetsutvärdering och relevanta funktionskrav som driver mot uppsatta mål ger upphandlande myndighet både rätt leverantör och rätt pris. Kvalitetsupphandlingar och relevanta funktionskrav skapar samhällsekonomisk nytta genom att resenärerna får en kvalitativ kollektivtrafik som utvecklas under avtalstiden – i stället för en trafik som präglas av leverantörens kamp mot kostnader och suboptimala tekniska lösningar för att försöka överleva till det upphandlade kontraktet.
Martin Pagrotsky, chefsjurist, Nobina
Maryam Yazdanfar, PA- och kommunikationschef, Nobina Sverige
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer