I våras kom ett slutgiltigt utslag i ett av de mest utdragna upphandlingsmål landet skådat. Efter ett års korrespondens med parterna skickade Konkurrensverket in ansökan till Förvaltningsrätten 27 juni 2012. Sista inlagan i målet skickade in 11 juni 2014 och 3 dec 2014 kom första domen i Förvaltningsrätten.
Ärendet började när Länstrafiken i Västerbotten AB 2001 köpte ett elektroniskt biljetthanteringssystem av företaget CPT Nordic AB. Systemet benämndes PCE. Efter utgången av det ursprungliga avtalet år 2007 hade länstrafikbolaget avtal rörande drift och underhåll som löpte ett år i taget, med en uppsägningstid om 90 dagar före utgången av respektive ettårsavtal.
I oktober 2008 försattes CPT Nordic AB i konkurs. Avtalet med länstrafikbolaget övertogs av det norska företaget Fara. Sistnämnda bolag tog, genom sitt dotterbolag, ansvar för att lämna service och sköta utveckling av program och maskinvara till sina användare. Under 2009 slöt länstrafikbolaget underhållsavtal med ett bolag i Fara-sfären med en giltighetstid till och med den 31 mars 2011. Avtalet skulle därefter förlängas i perioder om 12 månader såvida det inte sagts upp senast 90 dagar före utgången av löpande avtalsperiod.
Under år 2011 meddelade Fara länstrafikbolaget att det befintliga biljetthanteringssystemet skulle tas ur produktion och fasas ut under år 2011. Länstrafikbolaget erbjöds att köpa Faras eget biljetthanteringssystem. Länstrafikbolaget slöt under sommaren 2011 avtal utan föregående annonsering enligt LUF. Länstrafikbolaget hade dessförinnan gjort gällande att anskaffningen fick ske utan föregående annonsering med stöd av undantaget för synnerlig brådska i 4 kap. 2 § 4 LUF.
– Vi hade ett betalsystem som var inköpt av ett svenskt bolag som gick i konkurs. De blev senare uppköpta av ett norskt system. Företaget meddelade att de tänkte sluta underhålla betalsystemet. – och vi hade aldrig hunnit göra en riktig upphandling. Vi annonserade och frågade om någon annan hade kunnat leverera en annan lösning, men de gjorde ingen, säger Harriet Söder, vd på länstrafiken till P4 Västerbotten.
Hon medger att lösningen innebar en uppenbar risk, men att de försökt göra allt med stor öppenhet.
– Vi visste att det kunde bli problem, men samtidigt stod vi med ett system som ingen ville underhålla, säger hon till P4 Västerbotten.
Förvaltningsrätten gav länstrafikbolagen rätt men Kammarätten kom fram till en annan slutsats och menade att bolagen gjort fel. Enligt domen (pdf) borde länstrafikbolagen ha förutsett den brådska som de hamnade i när Fara sa upp avtalen om drift och underhåll av de viktiga biljettsystemen.
Konkurrensverket ansökte i juni 2012 om upphandlingsskadeavgift mot Länstrafiken i Västerbotten AB och Västernorrlands läns Trafik AB. Nu är även ärendet om upphandlingsskadeavgift avgjort i Förvaltningsrätten. Det sammanlagda beloppet är på 3,6 miljoner kronor varav 1,9 miljoner kronor ska betalas av Länstrafiken Västerbotten och 1,7 miljoner kronor ska betalas av Länstrafiken Västernorrland.
Återstår att se om länstrafikbolagen överklagar upphandlingsskadeavgiften.
– Domen kom under måndagen och vi har inte hunnit samråda med våra juridiska ombud, men det är möjligt att vi överklagar, säger Harriet Söder till P4 Västerbotten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer