Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Leverantör kan utestängas vid förhandlat förfarande i successiva steg

RättsfallsanalysEtt landsting upphandlade it-tjänster genom förhandlat förfarande i successiva steg. En leverantör bjöds enbart in till tre förhandlingstillfällen och fick inte förhandla om alla tjänsteområden eller lämna ett slutpris.

| 2017-04-24

Stockholms läns landsting genomförde en upphandling av drift- och förvaltning av it-system. Upphandlingen genomfördes genom förhandlat förfarande i successiva steg i enlighet med 4 kap. 4 § Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Tilldelningsgrund i upphandlingen var det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet med hänsyn till pris samt angivna utvärderingskriterier.
Leverantören bjöds inte in till samtliga förhandlingstillfällen som kom att genomföras och fick inte heller förhandla om alla tjänsteområden eller lämna ett slutpris.

Leverantören ansökte om överprövning hos Förvaltningsrätten i Stockholm och anförde att landstinget inte hade genomfört det förhandlade förfarandet enligt reglerna. Enligt leverantören hade det inte framgått tillräckligt tydligt av underlaget hur förhandlingsprocessen skulle genomföras vilket, enligt leverantören, stred mot principerna om transparens och likabehandling.

Leverantören gjorde gällande att landstinget agerat felaktigt genom att utestänga leverantören från fortsatta förhandlingar på grund av för högt anbudspris och att landstinget dessutom inte hade tillräckligt underlag för att bedöma att vidare förhandlingar inte kunde leda fram till ett vinnande slutgiltigt anbud.

Landstinget menade å sin sida att ansökan skulle avslås. Landstinget menade att samtliga anbudsgivare redan i början av förhandlingsprocessen hade informerats om att förhandlingens syfte var att anpassa anbuden till förfrågningsunderlaget samt att förhandlingarna skulle omfatta hela anbudet varvid det var viktigt att vid varje tillfälle inkomma med bästa möjliga anbud. Beslutet att inte bjuda in leverantören till fortsatta förhandlingar grundades enligt landstinget vidare på tilldelningskriterierna.

Domstolarnas bedömning:

Förvaltningsrätten avslog leverantörens ansökan om ingripande enligt LOU. Förvaltningsrätten fann att det redan av uppgifterna i ansökningsinbjudan måste ha varit möjligt för en omsorgsfull anbudsgivare att utläsa att anbudsgivare skulle kunna komma att successivt uteslutas under förhandlingarnas gång. Leverantören hade också undertecknat ett förhandlingsprotokoll där förutsättningarna var klara.

Förvaltningsrätten konstaterade att det fick anses framgå att det var av stor vikt att det senast lämnade anbudet var det bästa möjliga, vilket enligt domstolen måste även anses innefatta pris. Förvaltningsrätten ansåg därför att den omständigheten att leverantören inte fått förhandla om samtliga tjänsteområden inkomma med ett slutpris inte innebar att landstinget hade genomfört upphandlingen i strid med principerna om transparens eller likabehandling.

Leverantören överklagade förvaltningsrättens dom till Kammarrätten i Stockholm.

Kammarrätten tog fasta på att landstinget i ansökningsinbjudan hade angett att förhandlingarna kunde komma att ske i successiva steg samt att det av det protokoll som undertecknades av respektive anbudsgivare framgick hur den planerade processen skulle genomföras.
Kammarrätten menade att landstinget därigenom varit tillräckligt tydligt beträffande vad anbudsgivarna kunde förvänta sig av förhandlingsprocessen.

Beträffande utestängningen av leverantören hänvisade kammarrätten till bestämmelsen i 4 kap. 4 § LOU där det framgår att utestängning ska göras med tillämpning av de angivna utvärderingskriterierna.

Landstinget hade i anbudsinbjudan angett att det avsåg att anta det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet med hänsyn till pris samt angivna utvärderingskriterier. Kammarrätten konstaterade att leverantörens anbudspris vid utestängningen hade varit betydligt högre än de anbudsgivare som bjudits in till ytterligare förhandlingar.

Kammarrätten gjorde också bedömningen att leverantörens preliminära anbud tillsammans med resultatet från förhandlingarna utgjort ett tillräckligt underlag för landstinget att bedöma att fortsatta förhandlingar inte skulle leda till att leverantörens anbud blev konkurrenskraftigt.

Kammarrätten ansåg att landstinget hade iakttagit principerna om transparens och likabehandling och att landstinget tillämpat bestämmelsen om successiva steg på ett korrekt sätt. Kammarrätten avslog därför överklagandet.

Analys:

Förhandlat förfarandet i successiva steg är en möjlighet för upphandlande myndigheter att med förhandling som verktyg få fram det bästa anbudet.

Förfarandet kan användas om det som ska upphandlas är av sådant slag eller förenat med sådana risker att det på grund av särskilda omständigheter inte går att ange något totalpris i förväg.

Genom nya LOU (2016:1145) har möjligheten att använda förfaranden som innefattar förhandling med anbudsgivarna utökats (se 6 kap. 5-6 §§). Det är därför välkommet med rättspraxis kring under vilka former sådan förhandling får genomföras.

När en upphandlande myndighet avser att successivt minska det antal anbud som förhandlingen ska omfatta, ska det anges i annonsen eller förfrågningsunderlaget.

Avsikten med förhandlingen ska vara att få fram det bästa anbudet enligt den valda anbudsutvärderingsmodellen.
Den som genomför en offentlig upphandling bör tänka på att angivna tilldelningskriterier sätter ramen för vad förhandlingarna kan avse och därigenom även anger grunderna för utestängning.

Kammarrättens dom klargör att ett preliminärt anbud kan ligga till grund för utestängning om det preliminära anbudet ger den upphandlande myndigheten tillräckligt underlag för att bedöma att vidare förhandlingar inte kan leda fram till ett vinnande anbud. Anbudsgivare som deltar i ett förhandlat förfarande i successiva steg bör därför vid varje förhandlingstillfälle inkomma med sitt bästa möjliga anbud – även sett till pris.

För upphandlare visar domen att det är viktigt att noga dokumentera de olika stegen i processen. Dokumentationen kan behövas för att visa att utestängning gjorts på rätt grunder och också för att redovisa vilket beslutsunderlag upphandlande myndighet haft.
Landstinget hade protokollfört processen och också låtit anbudsgivarna underteckna protokollen. På detta sätt kunde landstinget visa vilket material bedömningen av leverantörens anbud grundat sig på.

Målnummer och domstol:

Kammarrätten i Stockholm dom av den 23 mars 2017, mål nummer 4246-16.

Sammanfattning:

När en upphandlande myndighet använder sig av förhandlat förfarande i successiva steg ska det anges i annonsen. De angivna tilldelningskriterierna sätter sedan ramen för vad man får förhandla om och anger även grunderna för den successiva uteslutningen av anbudsgivare.

Ett preliminärt anbud kan ligga till grund för utestängning när det under förhandlingarna har blivit klart att anbudet inte är konkurrenskraftigt vid en bedömning mot tilldelningskriterierna. Anbudsgivare som deltar i ett förhandlat förfarande i successiva steg bör vid varje förhandlingstillfälle inkomma med sitt bästa möjliga anbud – även sett till pris.

Joakim Lavér och Erik Gadman, Hannes Snellman advokatbyrå

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026