Birgitta Laurent, expert på offentlig upphandling på arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv, oroas över den låga konkurrensen i upphandlingar.
”Den senaste statistiken visar att företagens intresse av att delta i offentliga upphandlingar avtagit år efter år. Detta dalande intresse bland leverantörerna är oroande eftersom det i sin tur innebär en minskad konkurrens om uppdragen”, skriver hon i en krönika.
I våras undersökte Svenskt Näringsliv varför företag avstår från att medverka i offentlig upphandling.
Svaret var att administrationen är för omfattande, upphandlingarna har för stort fokus på låga priser och kravspecifikationerna är för krångliga.
För att lösa utmaningarna krävs bättre dialog, men många upphandlare klagar på att de inte har den tiden, konstaterar Birgitta Laurent:
”Det är synd, för det är svårt att genomföra bra upphandlingar om man inte tar reda på hur leverantörerna tänker. Om upphandlarna inte tar initiativet till dialog är mitt förslag att vi tar kontakt med dem. Min uppmaning är därför följande. Har ni förslag på hur upphandlingarna kan göras bättre, ta er tid att framföra detta till upphandlarna eller politikerna”.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer