Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Livsmedelsgrossist lovar färre överprövningar

Nu är det slut på de många överprövningarna av livsmedelsupphandlingar från Martin & Servera. Det lovade försäljningschefen Stefan Calrell under ett runda bordssamtal som Kost & Näring arrangerade i Almedalen. Moderator var Upphandling24:s chefredaktör Bo Nordlin.

| 2015-06-30

Temat för debatten var Drömupphandling 2020 och hur livsmedelsbranschen hanterar gemensamma utmaningar.  Deltagare var inköpare, grossister och producenter. De var överens om att relationen dem emellan inte är optimal. Kost & Närings ordförande kostchefen Marianne Backrud-Hagberg konstaterade att det finns ett misstroende mellan inköpare, grossister och leverantörer.

-Vi känner oss ofta lurade, vi får inte de produkter vi beställer.

Maria Larsson, styrelseledamot Kost & Näring och upphandlare på Inköp Gävleborg, menade att överprövningar är ett problem – även om de minskat under de senaste åren.

-Det gamla lever kvar. Fokus bland kostchefer är att upphandlingen inte ska överprövas. Det är helt uttalat. Den goda affären pratar ingen om.

Stefan Calrell från M&S berättade att grossisten i år tagit ett beslut att inte överpröva i onödan. I stället är det dialog som gäller. M&S har hittills i år bara överprövat två upphandlingar. Detsamma gäller Menigo, sa försäljningschefen Michael Bengtsson.

– Vi har överprövat två livsmedelsupphandlingar av kanske 30 möjliga , sa han.

Som jämförelse kan nämnas att tolv procent av alla livsmedelsupphandlingar 2013 överprövades, enligt Konkurrensverket.

Moderatorn Bo Nordlin tog fasta på hur misstroendet kan vändas till förtroende. Vad kan rent praktiskt göras? Och det kom flera förslag:

-Ställ färre krav i förfrågningsunderlaget, sa Michael Bengtsson och menade att det ibland är rena detektivarbetet att hitta svar på alla omöjliga frågor.

Förfrågningsunderlagen innehåller också ofta för många detaljerade krav och orimligt höga vitesbelopp.

Han efterlyste en dialog. Och Stefan Calrell höll med. Ett telefonsamtal kan göra underverk och undanröja missförstånd.

-Gör som Region Skåne och satsa på remisser. De kan lösa problem innan de uppstår.

-Ibland ställs orimliga krav i förfrågningsunderlaget på produkter som inte ens existerar, sa Eva Skoog, nutrion & health manager från Unilever, och uppmanade även hon till dialog.

Tala om vilka konsekvenser kraven innebär, var en åsikt. Uppföljning, var en annan.

-Skriv in i avtalen att det ska ske en uppföljning. Hur det ska gå till och hur ofta, föreslog Stefan Calrell och menade att det gynnar båda parter.

En förlängd avtalsspärr var ett önskemål från grossisterna. Tio dagar eller i svåra fall kanske 20 dagar skulle kunna betyda färre överprövningar och snabbare avtal.

-Vad betyder några dagar mot fyra år, var den retoriska frågan.

Läs mer: LivsmedelÖverprövning

Helle Kierkegaard

helle@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026