Det är bransch- och arbetsgivarorganisationens nationella LOU-utskott som står bakom ett nytt dokument med tio listade tips vardera för entreprenörer respektive beställare.
– Vår förhoppning är att checklistorna kan bidra till ökad dialog, att fler gör rätt och ett ökat förtroende mellan upphandlande organisationer och leverantörer, säger Sanna Wallerstedt, jurist på Byggföretagen, i en kommentar på Byggföretagens webbplats.
På den tiopunktslista med tips för beställaren som tagits fram återfinns bland annat kunskap om marknaden och potentiella anbudsgivare, värdet av kommunikation och vikten av uppföljning under avtalsperioden.
Checklistorna har växt fram efter en medlemsundersökning ifjol där tre av fyra företag uppgav att de skulle lämna anbud oftare, förutsatt förändringar som minskat fokus på lägre pris, högre kvalitet på förfrågningsunderlag och ökad uppföljning av ställda krav
– Det finns stor potential att göra upphandlingsmarknaden mer intressant för företagen om förtroendet för offentlig upphandling och förutsättningarna för konkurrens förbättras, säger Peter Lennartsson, ordförande i Byggföretagens LOU-utskott.
Byggföretagen organiserar omkring 4000 bygg- och anläggningsföretag med totalt cirka 115 000 helårsanställda.
Totalt 20 tips. Men inte det viktigaste av alla. Tipset till beslutsfattare i offentlig sektor: Se till att inköpsfunktionen får de resurser och förutsättningar som behövs för att kunna göra ett bra jobb.
Finns inte de grundläggande förutsättningarna spelar det tyvärr ingen roll hur många bra checklistor Byggföretagen tar fram.