Jag har jobbat som chef i 25 år och mitt ledarskap är en kombination av vem jag är som person, de ledarskapsteorier jag studerat samt dragna lärdomar av tidigare chefers ledarskap.
Ledarskap för mig är att få medarbetare att prestera väl, att se till att de bidrar till verksamheten och själva känner det. Samt att de utvecklas och att de tycker att det är roligt att gå till jobbet.
Hur vet jag då när jag har gjort bra ifrån mig eller inte? Mål ska vara tydliga, uppnåeliga, realistiska och överenskomna. Här brukar jag få full poäng, dvs mina medarbetare känner väl till målen, från organisationens till individens. Dock har jag inte alltid varit lika bra på att tydliggöra meningen med målen.
När målen är presenterade förutsätter jag att alla ser kopplingen mellan mål och mening. Men så är det inte. Det är frustrerande att alla inte ställer sig upp och hurrar när jag förklarat sambandet och jag blir lika besviken varje gång det händer. Men jag ser också den stora skillnaden när jag tagit mig tid att kommunicera och satt målet i ett sammanhang.
Framgången i det egna ledarskapet ligger i hur väl du känner dig själv och hur du kan situationsanpassa ditt agerande i olika sammanhang. Att involvera är värt den tid det tar.
Min erfarenhet är att du får kollegor med större förståelse, större kunskap och som är mer involverade. Med involverade medarbetare utvecklas andan av att ”det här ska vi fixa” och här utvecklas engagemang och motivation.
Att jobba utan mål och mening bygger inte motivation. Rörelse utan mål blir planlös. Vi vet inte vart vi ska och vi vet inte när vi är framme. Vi kan då inte heller mäta framgång.
Jag vet att det inte alltid är populärt med mål och att alla inte håller med, men chefer som inte mäter sina medarbetares insatser bidrar inte till utvecklingen av varken verksamheter eller medarbetare.
Det kan vara svårt att sätta mål i vissa verksamheter men det går. Vi vet när något bra vs dåligt är gjort. Utgå från det och ta er tid att identifiera mål, hårda, mjuka, individ, grupp. Börja någonstans och förfina målen över tid.
Tydliggörande av mål och mening gör att medarbetare blir mer motiverade. Se då till att inte bara prata ekonomi, antal eller andra hårda fakta. Levandegör även varför vi är här! Vi bygger ett syfte som vi samlas runt, något som är större än oss själva. Det är lätt att bli hemmablind, jag tar ett exempel.
I offentlig verksamhet görs bra saker, bra saker på riktigt. Vi ska till exempel vara tacksamma över att räddningshelikoptern är ett telefonsamtal bort när en anhörig får en hjärtinfarkt och att livskvaliteten efter infarkten ofta kan vara lika hög som före. Var helst man sitter i den kedjan är man en hjälte, allt från beslutet att helikoptern ska finnas till eftervården. Det är viktigt att hitta och levandegöra syftet att samlas runt.
Lyckas du med det här så är en grundläggande del av ledarskapet på plats.
Ilona Orgmets
Sverigechef
Badenoch & Clark
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer