Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Många nöjda med pilotprojekt om tidig dialog

Samtliga verksamhetsföreträdare i pilotprojektet om tidig dialog i upphandlingsprocessen skulle rekommendera att arbeta på detta sätt. Det visar en rapport från Upphandlingsmyndigheten där enkäter gjorts med såväl upphandlare som leverantörer.

| 2016-03-09

Upphandlingsmyndigheten fått i uppdrag av regeringen att främja innovation i upphandlingar genom tidig dialog under åren 2015-2019. Syftet med programmet är att är bistå med konkret stöd i upphandlingsprojekt, utbilda och inspirera samt förmedla erfarenheter och exempel.

Tidig dialog innebär att offentliga verksamheter utbyter information med potentiella leverantörer, bransch- organisationer, experter och andra aktörer innan kraven utformas i den kommande upphandlingen.

– Vi kommer bland annat att erbjuda facilitatorstöd i upphandlingsprojekt. Där vi kan leda workshops och dialogmöten, ge förslag på förbättringar avseende upphandlingsprojektens process, delta i projektmöten och vara ett bollplank till den upphandlande myndigheten, berättar Niklas Tideklev som leder det nya programmet på Upphandlingsmyndigheten.

Nu har det publicerats en rapport (pdf) för hur arbetet med smartare inköp genom tidig dialog fungerat under perioden januari-november 2015, då projektet drevs av upphandlingsstödet på Konkurrensverket och sedermera Upphandlingsmyndigheten i samverkan med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Teknikföretagen.

Projektet bjöd in myndigheter, landsting och kommuner att vara med och testa tidig dialog. Fyra piloter utsågs: Uddevalla kommun, Ale kommun, Försäkringskassan och Lantmäteriet.

En enkätundersökning visar att samtliga verksamhetsföreträdare skulle rekommendera andra att arbeta med tidig dialog.

Enligt enkäten har projektet tagits emot mycket väl och piloterna vittnar om att metoden bidragit till en tydligare vision och målbild av vad som skulle uppnås. Projektet har också inneburit att verksamhetsföreträdarna fått ökad kunskap om och hur de kan föra dialog med potentiella leverantörer.

Samtliga verksamhetsföreträdare har ökat sin kompetens om tidig dialog och om hur det kan användas. Dessutom har samtliga verksamhetsföreträdare spridit eller kommer att sprida erfarenheter och kunskaper om tidig dialog.

Enkäten visar också att 8 av 10 deltagande leverantörer skulle rekommendera offentliga verksamheter att arbeta med tidig dialog. Dessutom har 6 av 10 leverantörer fått inspiration till vidareutveckling av sina varor och tjänster.

SKL har också tagit fram en rapport om pilotprojekten. Den innehåller, liksom Upphandlingsmyndighetens rapport, en rad råd.

Verksamhetschefernas råd inför tidig dialog

  • Det är viktigt att göra en intern analys inom verksamheten utifrån egna erfarenheter.
    Blanda in så många som möjligt i behovsanalysen. Det ger delaktighet, ökad förståelse internt samt hjälper till att tydliggöra målbilden.
  • Under hela processen ska representanter från olika delar av berörd verksam- het involveras. Alla har olika erfarenheter och perspektiv som är viktiga.
  • Involvera informationsavdelningen i arbetet med att förmedla behov och skapa intresse inför den kommande upphandlingen.
  • Fundera noga på vilka frågor som är viktigast att få besvarade i möten med leverantörer.
  • Glöm inte bort samhällsnyttan. Upphandlingen ska kopplas till den offentliga verksamhetens service till medborgarna.
  • Offentliga verksamheter behöver tänka stort och brett i början, men sedan bestämma sig för vilken del man ska börja med.

Läs mer: Tidig dialog KonkurrensverketSkltidig dialogUpphandlingsmyndigheten

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026