Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Många vill föra dialog men kommer in för sent

Dialog kan främja eller stimulera utvecklingen både hos företag och i den egna verksamheten. Det menar Niklas Tideklev på Upphandlingsmyndigheten. Han ser också hur många upphandlare vill föra dialog men ofta kommer in för sent i inköpsprocessen.

| 2017-09-11

Niklas Tideklev, strateg med ansvar för innovation på Upphandlingsmyndigheten kommer att medverka på Dialogkonferensen 2017. Där kommer han, under rubriken “Dialog främjar innovation och utvecklar verksamheten” prata om hur man genom dialog mellan det offentliga, leverantörer, brukare och andra aktörer skapas goda förutsättningar för att utveckla den offentliga affären. .

Han menar att, rätt använt, kan den tidiga dialogen öppna upp till en förbättrad konkurrens så fler företag kan och vill delta i offentliga upphandlingar.

– Många branscher har en hög utvecklingstakt. Nya varor och tjänster, aktörer och affärsmodeller gör att det nästan är omöjligt att vara uppdaterad inom alla områden där exempelvis en kommun upphandlar. Med en dialog så inhämtas aktuell kunskap som genom mer ändamålsenliga krav och villkor i upphandlingsdokumenten kan främja eller stimulera utvecklingen både hos företagen och i den egna verksamheten, säger Niklas Tideklev till Upphandling24.

Enligt honom finns det många olika sätt att föra en tidig dialog.

– Man kan bjuda in till större möten, enskilda möten, att besvara skriftliga frågor på olika sätt exempelvis genom RFI:er eller ställa frågor genom ett enkelt telefonsamtal. Olika metoder kan också kombineras i en upphandling och det är möjligt att bjuda in öppet eller ett urval av leverantörer. Vilken metod som används kan exempelvis bero på den upphandlande myndighetens förkunskaper inom området, upphandlingens volym, den strategiska betydelsen för verksamheten eller hur den aktuella leverantörsmarknaden ser ut och fungerar.

Niklas Tideklev pekar dock på vikten av att under alla steg i inköpsprocessen förhålla sig till de grundläggande principerna och säkerställa öppenhet och likabehandling.

– Sen är det viktigt att på allvar beakta den information som man får i den tidiga dialogen så att man inte raserar det förtroende som dialogen ska lägga grunden till.  Men den allra största risken skulle jag säga är att det inte förs föra någon dialog alls. Om man inte för dialog ökar ju risken för att de krav och villkor som ställs blir irrelevanta eller får oanade konsekvenser på priset eller kvaliteten och ännu allvarligare – att man inte har uppmärksammat lösningar som bäst skulle kunna möta verksamhetens nuvarande och framtida behov.

Finns det andra sätt att föra dialog som främjar innovation och utveckling?
– Dialog bör och kan föras ständigt före, under och efter den formella upphandlingsprocessen, inte bara med företag utan även med intressenter, medarbetare, brukare etc. Det handlar ju om att bygga partnerskap och förtroende genom dialoger som inte enbart är kopplade till specifika upphandlingar. Det kan också handla om att föra dialog om att åstadkomma innovation och utveckling under avtalsperioden.

Varför tror du många upphandlare drar sig för att använda dialog?
– Det är väldigt viktigt för oss att lyssna in och ta del av alla erfarenheter som finns från små kommuner till större statliga myndigheter. Vi träffar därför väldigt många upphandlare och diskuterar dessa frågor och det som nästan alla upphandlare lyfter är ju bristen på tid för att kunna avsätta tillräcklig tid i den förberedande fasen. Många upphandlare vill föra dialog men de kommer ofta in för sent i inköpsprocessen.

Niklas Tideklev berättar att de träffar verksamhetsansvariga och beställare för att informera om behoven av att avsätta resurser och arbeta tvärfunktionellt, men också vikten av att föra mer dialog både internt och externt.

– Ansvaret ligger ofta hos dessa roller och funktioner snarare än hos upphandlarna. Vi har ju också sett att mer tid i den förberedande fasen ofta leder till mindre frågor och svar och bättre relationer under upphandlingen och avtalsperioden.

– Sedan finns det osäkerheter kring hur dialog kan föras så att man inte bryter mot principerna mot likabehandling och öppenhet. Här arbetar vi med att ta fram exempel, filmer och vägledningar för att visa att det går alldeles utmärkt att föra dialog och samtidigt upprätthålla dessa viktiga principer, säger Niklas Tideklev.

Läs mer om Dialogkonferensen här!

 

Läs mer: Dialog

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026