Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Migrationsverket gav för kort ändringsstid

Tolv dagar för anbudsgivarna att ändra sina anbud är för kort tid. De menar förvaltningsrätten i en dom som ålägger Migrationsverket att göra om en upphandling av rekryteringstjänster.

| 2018-02-05
migrationsverket

Migrationsverket genomförde under 2017 en upphandling avseende rekryteringstjänster av assistenter, handläggare, teamledare och beslutsfattare. Upphandlingen genomfördes som öppet förfarande enligt Lagen om offentlig upphandling, LOU, med tilldelningsgrund ekonomiskt mest fördelaktigt anbud utifrån pris.

Migrationsverket meddelade den 29 augusti 2017 ett tilldelningsbeslut som fick Student Consulting Sweden, vars anbud diskvalificerats, att begära överprövning.

Student Consulting diskvalificerades för att de inte uppfyllt kravet på att styrka sin erfarenhet inom avtalsområdet med en förteckning av tio relevanta uppdrag som skulle vara pågående eller avslutade under den senaste treårsperioden, räknat från sista anbudsdag.

I sin inlaga till rätten (pdf) menar Student Consulting att Migrationsverkets beslut att förkasta anbudet beror på att Migrat­ionsverket har gjort sin prövning av kravet på uppdragsförteckning vid tidpunkten för referensuppdragens avslutande.

Problemet är att det, enligt Student Consulting, skulle vara i förhållande till den sista anbudsdagen, men den förlängdes med åtta dagar på grund av obesvarade frågor i Tendsign, ett beslut som meddelades fyra dagar innan den ursprungliga sista dagens utgång.

Enligt anbudsgivarens inlaga är den enda rimliga tolkningen att den ursprungliga sista anbudsdagen alltjämt ska gälla som referenspunkt vid en förlängning av anbudstiden.

Migrationsverket har i stället tolkat det som att sista dag är då förlängda anbudstiden avslutades.

“Syftet med att i kravet ange en treårsperiod från sista anbuds­dag är att upplysa anbudgivama om vilken tidsperiod som gäller för refe­rensuppdragen och som anbudsgivama därvid ska ägna sin anbudstid att söka och kontakta referenser för. Det kan knappast ha varit tanken att denna tidperiod ska vara “rörlig” endast för att Migrationsverket önskat mer tid för att besvara inkomna frågor och därför förlängt avtalstiden, vilket för övrigt kan ske när som helst och flera gånger under en upphandling”, skriver Student Consulting.

De anser också att det inte är rimligt att en anbudsgivare inte med åtta dagars varsel, mitt under pågående sommarsemester, förväntas hinna med att ordna allt som skulle krävas för att finna nya referensuppdrag.

Migrationsverket menar å andra sidan att Student Consultings uppdragsförteckning inte uppfyller inte det obligato­riska kravet i förfrågningsunderlaget. De menar vidare att de har tillämpat kravet på det rätta och enda rimliga sättet.

“Detta då förskjutningen av anbudstiden måste tillämpas på samtliga krav som ställs upp i förfrågningsunderlaget. Det är anbudsgiva­rens skyldighet att vara uppmärksam på upphandlingsdokumentens skriv­ningar. Det framgår klart och tydligt av punkterna 1.7.7 och 1.7.8 att refe­rensuppdrag ska vara pågående eller avslutade under den senaste treårspe­rioden, räknat från sista anbudsdag”, skriver verket i sin inlaga till rätten.

De skriver vidare: “Att bifoga en förteckning med referensuppdrag är ett obligatoriskt krav i upphandlingen. En normalt uppmärksam anbudsgivare hade insett vikten av att kontrollera anbudet när anbudstiden förskjutits, särskilt eftersom det ak­tuella referensuppdraget i tid låg så nära den gräns som gällde redan från början”.

I sin dom (pdf) pekar förvaltningsrätten på att en upphandlande myndighet är fri att bestämma hur upphandlingsdokumen­ten i en upphandling ska utformas samt kriterierna för tilldelning av kontrakt så länge de gemenskapsrättsliga principerna iakttas.

Rätten menar, i sin dom, att Migrationsverket hade fog för beslutet att förkasta anbudet, men att nästa fråga som förvaltningsrätten haft att pröva är om det aktuella kravet, genom förlängningen av anbudstiden, genomgått en sådan väsentlig och därmed otillåten ändring att upphandlingen måste göras om.

Där anser förvaltningsrätten att anbudstiden som sådan inte går att ha synpunkter på, men däremot att Migrationsverket valt att knyta tidsramen för uppfyllelsen av det obligatoriska kra­vet till sista anbudsdagen och förlängningen av anbuds­tiden innebär att anbudsgivarna haft en ny tidsram att förhålla sig till vad gäller vilka referensuppdrag de kunde åberopa för att uppfylla det ställda kravet.

Därmed gör rätten bedömningen att förlängningen av anbudstiden medfört en ändring av de förutsättningar som tidigare gällt för det aktuella kravet i upphandlingen.

I sin dom pekar rätten på att anbudsgivarna haft för kort tid på sig att anpassa anbuden till de nya förutsättningarna.

“I ifrågavarande upphandling har Migrationsverket infört den aktuella änd­ringen fyra dagar innan den ursprungliga anbudstidens utgång och gett an­budgivarna sammanlagt 12 dagar efter förlängningen att utarbeta sina anbud och anpassa dem till de nya förutsättningarna. Med beaktande av vad änd­ringen av anbudstiden medförde för innebörden av kravet enligt punkten 1.7.7 och detta kravs karaktär, finner förvaltningsrätten att anbudsgivarna, och därmed Bolaget, inte kan anses ha getts en skälig tid att utarbeta sitt anbud utifrån de väsentliga ändringar som gjorts i upphandlingsdokumen­ten. Migrationsverket har därmed agerat på ett sätt som strider mot såväl likabehandlings- och öppenhetsprincipen som mot bestämmelsen i 11 kap. 8 § 2 LOU”.

Läs mer: Förvaltningsrätten

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026