-Vi har reagerat på hur upphandlingen är utformad och det är inte acceptabelt att landstinget som helhet har ambitiösa klimatmål och ändå släpper igenom en upphandling med så svaga miljöambitioner, säger Talla Alkurdi, som är landstingsråd i opposition för Socialdemokraterna.
Upphandling pågår för en ny avtalsperiod med start 1 april 2019 och Socialdemokraterna vill avbryta det arbetet för kompletteringar med krav på förnybara drivmedel.
Även Miljöpartiet vill se förändringar med kravet att en viss andel av taxibilarna ska vara fossilfria och flaggar för att en eventuell ny landstingsmajoritet efter valet kan agera, uppger Dagens Nyheter.
Samtidigt är oppositionens möjligheter begränsade.
-Tyvärr har vi inga fler landstingsfullmäktige innan valet och de nya nämnderna efter valet börjar arbeta först efter årsskiftet. Det innebär att vi är beroende av att det finns en vilja inom majoritet att rätta till den här upphandlingen och hittills har vi bara sett en brist på politiska ambitioner från dem, säger Talla Alkurdi.
I färdtjänstupphandlingen ställs endast miljökrav för Euro 5 diesel och bensin. Kristdemokraternas Fredrik Wallén, som är ordförande i landstingets färdtjänstberedning, försvarar upphandlingen i en kommentar till DN:
-Vi måste ha en väl fungerande färdtjänstverksamhet och elfordon och andra energieffektiva bilar är inte lämpliga för det ändamålet. Våra möjliga leverantörer är hänvisade till de fordon som finns idag. Att riskera kvaliteten på färdtjänsten genom miljökrav som marknaden inte kan möta går inte.
Kritiken mot färdtjänsten i Stockholms län har varit kraftig på flera områden genom åren som pressade arbetsvillkor, brister i kundtjänst och förseningar.
En nyhet i den pågående upphandlingen är sociala krav i nivå med kollektivavtal som landstingsoppositionen drivit politiskt.
Det nuvarande avtalet är på drygt tre år med ett värde av ungefär 1,4 miljarder kronor och med Sverigetaxi och Taxi kurir som operatörer.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer