I fem av kommunerna – Stockholm, Göteborg, Eskilstuna, Skellefteå och Östersund – pågår elektrifierade byggprojekt.
I Uppsala, Örebro, Umeå och Helsingborg finns beslut om att starta sådana senast under 2025.
”Även om det är en bra start så räcker det inte att ett fåtal kommuner satsar på elektrifierat. För att skala upp och standardisera de nya maskinerna så att de kan priskonkurrera med de gamla fossila behöver vi bli fler som visar vägen framåt.”, skriver ledande politiker från de nio kommunerna i en debattartikel i Aftonbladet.
Kommuninitiativet samordnas med publiceringen av en ny opinionsundersökning, beställd av Fossilfritt Sverige.
I Novusundersökningen svarar 46 procent att det är bra med upphandling som ger så liten klimatpåverkan som möjligt – även om det skulle bli dyrare.
Ytterligare 34 procent är positiva om inte priset påverkas.
Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige som startade som regeringsinitiativ 2015, ser undersökningen som ett kvitto på att ”både folket och näringslivet vill öka tempot i klimatomställningen”.
– Ett smart sätt att göra det på är via den offentliga upphandlingen, som kan kickstarta uppskalningen av elektrifierade maskiner, fossilfria transporter och annan klimatsmart teknik. På så sätt kan den skalas upp snabbare och börja priskonkurrera med de gamla, fossila teknikerna. Det är då fossilfritt blir det nya normala.
Han hyllar de nio kommuner som nu utmanar övriga i kommunsektorn att följa efter:
– Det är otroligt kul och sänker i förlängningen priset på elektrifierade gula maskiner och lastbilar. Det gör att de utsläppsfria byggarbetsplatserna blir billigare och billigare, och stärker samtidigt exportmöjligheter för svenska elektrifierade arbetsmaskiner. Nu vill vi se fler offentliga aktörer som höjer klimatambitionerna i sina upphandlingar, säger Svante Axelsson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer