Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Nya tjänster gav önskad effekt

En ny roll som skapar en helhet för organisationens inköp har blivit en fullträff för Uddevalla kommun. Upphandlingsenhetens två inköpare jobbar i gränssnittet mellan verksamheten och upphandlarna.

| 2025-03-26
Linda Skarin, Uddevalla kommun.

– Det har blivit så bra och idag kan vi möta de förväntningar som finns på råd och service i kommunorganisationen på ett helt annat sätt än tidigare, säger Linda Skarin, som är upphandlingschef i Uddevalla kommun (57 000 invånare).

2022 fick hon medel för att förstärka upphandlingsenheten. Valet föll på två nya tjänster som inköpare med uppdrag att ta sig an det glapp som fanns mellan verksamheten och upphandling.

– Deras roll handlar i huvudsak att stötta verksamheten och ge service och support. Lite som spindlar i nätet som kommer i kontakt med det mesta i kommunen.

– Inköparna finns tillgängliga för att svara på frågor och hantera vår funktionsbrevlåda. Tidigare låg ofta frågor runt direktupphandling omkring och flöt, nu kan vi styra upp de delarna. Inköparna jobbar också mot de inköpssamordnare som sitter på våra förvaltningar med månadsmöten för att ge stöd och gå igenom direktupphandlingar som är aktuella samt problem som kan behöva hanteras, säger Linda Skarin.

Hon tillägger att det skulle vara problematiskt att lägga motsvarande ansvar på enhetens upphandlare med ett behov för dem att fokusera på kärnuppdraget med att genomföra upphandlingar.

– Jag är övertygad om att det här förväntansglappet där verksamheten inte upplever att man får ordentlig hjälp från upphandlingsfunktionen finns i de flesta kommuner. Desto roligare då att den modell som vi använder slagit så väl ut och där vi nu också får bekräftelse från olika håll i verksamheten och från kommundirektören att man är nöjda.

Linda Skarin är inte sen att hylla de nya medarbetare som tagit sig an uppdraget. Lina Häggman och Kristin Karlsson anställdes som de första inköparna för tre år sedan. Kristin har sedan bytt till en tjänst som controller och Jennifer Eek Erikson har rekryterats till den lediga inköpartjänsten.

Att sätta rollerna har varit viktigt.

– Jag har varit tydlig med att beskriva rollen som att man måste gilla service och support, även om det kan handla om att svara på samma frågor om och om igen. Gillar du inte det, så är inte det här jobbet någonting för dig.

– Vi vill inte vara någon avskräckande funktion, ett rundningsmärke som man undviker att komma till. Därför har det varit viktigt att vara stöttande mer än en form av polis som påtalar fel, säger Linda Skarin.

Hon tar Skatteverket som exempel:

– Om en sån myndighet som hanterar stora belopp och viktiga beslut kan göra en förändring för att bli mer rådgivande och stöttande, så ska det absolut kunna fungera för kommunal upphandling.

– Ambitionen är att man inte ska uppleva att saker blir krångligare när man kontaktar upphandlingsenheten. Självfallet ska lagstiftningen följas. Jag ser ingen motsatsförhållande mellan det och att vi ska vara serviceinriktade, säger Linda Skarin.

Parallellt med de nya tjänsterna har upphandlingsenheten fått tillgång till ett nytt system för beslutsstöd – satsningar som hakat i varandra på ett sätt som överträffat de egna förväntningarna.

– Nu har vi helt andra förutsättningar att se vad som handlas och bryta ner siffror i olika jämförelser. Det gör att vi kan vara mer drivande, till exempel att knacka på någon del av organisationen och säga: hej, vi ser att ni beställt den produkten, här verkar det saknas avtal, hur kan vi lösa det?

Nästa steg är att gå från att ha koll på leverantörstrohet till att kunna se avtalstrohet.

– Mina controllers jobbar med den delen i form av små projekt som tar oss framåt. Det är rätt mycket hands on med att varje faktura behöver innehålla korrekta data, säger Linda Skarin.

– Vi har två controllers i organisation så sammantaget har vi det väl förspänt i Uddevalla kommun. Månadsvis sätter vi oss ner och går igenom siffror för att se lika mönster: hur ser leverantörstroheten ut? Vad har vi för avtal där vi närmar oss direktupphandlingsgränsen? Var saknas det avtal där det borde finnas? Och så vidare.

Ett utvecklingsområde som Linda Skarin nämner är internutbildning:

– Vi har kommit en bit på vägen där med ett material som inköparna tagit fram om direktupphandling. Men det kan behöva omarbetas för att nå målgruppen bättre och även ha viss variation beroende på målgrupp, säger Linda Skarin, som leder en upphandlingsenhet med elva tjänster.

Mer om Uddevalla kommuns ”upphandlingsresa” går att ta del av i ett avsnitt av podden På tal om affärer där Linda Skarin intervjuas av Erik Lindskog och Christopher Brand.

Läs mer: Linda SkarinUddevalla Kommun

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026