Bättre upphandlingar, skarpare kontrakt och ökad konkurrens är receptet för att kunna få mer väg, järnväg och annan infrastruktur för pengarna. Till problembilden hör obalanserad budgivning som minskar konkurrensen och ökar kostnaderna i infrastrukturprojekt:
– Det finns en utbredd uppfattning om att obalanserad budgivning är ett stort problem i anläggningsbranschen, men uppfattningen är inte välunderbyggd. Forskning om ämnet saknas, säger Johan Nyström, forskare på VTI.
Obalanserad budgivning är en typ av strategisk prissättning. Vid utförandeentreprenader är det möjligt för informerade entreprenörer som ”vet mer” än upphandlaren att i anbudsskedet anpassa sina priser för att minimera budet.
Det faktum att upphandlade kvantiteter ofta ändras under projekts gång gör det möjligt att i ett senare skede maximera vinsten. Resultatet är att det från början lägsta budet inte längre är det bästa.
VTI ska nu utreda hur utbrett problemet är och hur det påverkar. Projektgruppen kommer dels att ta fram en modell för hur konkurrens påverkar ineffektiviteten med obalanserad budgivning och dels studera omfattningen av problemen när det gäller offentliga vägupphandlingar.
– Obalanserad budgivning förutsätter styckpriskontrakt där de upphandlade mängderna, av exempelvis antal kantstolpar eller kubikmeter jord, ändras under projektets gång, säger Sofia Grahn Voorneveld, forskare på VTI.
Studien finansieras av Konkurrensverket och ska vara klar i oktober 2015.
Obalanserad budgivning upp på bordet
Obalanserad budgivning antas driva upp kostnaderna i infrastrukturprojekt. VTI ska på Konkurrensverkets uppdrag utreda hur utbrett detta problem är och hur det påverkar konkurrensen.
| 2014-09-15
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer