Det finns stora brister i Trafikverkets system för uppföljning och kostnadskontroll. Det menar forskarna Jan-Eric Nilsson och Johan Nyström som försökt granska myndigheten i över tio år.
Till Dagens Industri, DI, (bakom betalvägg) säger de att Trafikverkets system för att sammanställa data är så bristfälliga att det inte ens går att avgöra om myndigheten är hypereffektiv eller slösar bort skattemedel.
– De har jättemycket dokumentation och databaser. Men du kan inte koppla samman de dokument du behöver för att göra en uppföljning, säger Jan-Eric Nilsson till DI.
Forskarna uppmärksammade problemen redan 2012. Enligt en VTI-rapport från 2019, där 776 kontrakt granskats, kvarstår bristerna till stor del.
Enligt Trafikverkets presschef Bengt Olsson har myndigheten inte lyckats hitta något heltäckande system att köpa. De egna utvecklingsförsöken har misslyckats trots att de pågått minst sedan 2013.
Samtidigt säger han till DI att man ”genom åren har lyckats genomföra fler verksamheter per skattekrona”.
En slutsats som alltså inte går att dra, enligt forskarna.
Det är fullt möjligt att mäta resultaten av en verksamhets/organisations insatser/aktiviteter.
En övertro på att genom effektivitet skapas resultat. Resultat får man av upplevd nytta och värde hos de som man servar eller hjälper, i detta fallet skattebetalarna. Att hålla sig sysselsatt gör att man kanske har hög effektivitet, men om man inte arbetar med rätt sak kommer det ut fel värde. Det låter som många silos och suboptimering inom verket. Ganska säkert med ett flertal målkonflikter också. Man bli nyfiken på att följa med in i verksamheten och se hur det fungerar med egna ögon.