– Sverige har varit pådrivande när det gäller EU:s sanktioner mot Ryssland. Det här ligger inte i linje med svensk politik, att staten ska göra affärer med företag som har ryska kopplingar, säger Peter Hultqvist, försvarspolitisk talesperson för Socialdemokraterna, till Dagens Nyheter.
– Det måste vara den upphandlande myndighetens ansvar att på djupet kontrollera var bolaget har sitt säte, och vilka intressen som finns i bakgrunden.
Affären – som gäller tillverkning och distribution av registreringsskyltar – prövas nu i domstol sedan nuvarande leverantör SMC begärt överprövning.
Transportstyrelsen har försvarat avtalet med det tyska bolaget Tönnjes med att upphandlingen inte omfattas av sanktionerna mot Ryssland och att leverantören inte heller får tillgång till känsliga register.
Infrastrukturminister Andreas Carlson skriver som svar på den socialdemokratiska kritiken i ett sms till DN:
”Beslut om val av en leverantör vid en upphandling är ett beslut som myndigheten ska fatta självständigt. Regeringen utgår ifrån att Transportstyrelsen följer gällande lagar och regler och de sanktioner som genomförts mot Ryssland. Nu får förvaltningsrätten pröva om så har skett.”
Denna upphandling borde ha genomförts som en SUA- upphandling med tanke på den information som tilldelat bolag skulle få.