Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Optioner och ändringsklausuler – en outnyttjad möjlighet?

I de nya upphandlingslagarna infördes en uttrycklig bestämmelse om att en ändring av ett kontrakt eller ramavtal kan vara tillåten under avtalets löptid om ändringen omfattas av en option eller en ändringsklausul. Trots att optioner och ändringsklausuler kan skapa såväl praktiska som ekonomiska fördelar används klausultypen fortfarande sparsamt, menar Martin Vildhede och Johanna Hamrefält, Setterwalls advokatbyrå.

| 2018-03-22
Martin Vildhede och Johanna Hamrefält, Setterwalls advokatbyrå.

En inte ovanlig situation är att ett upphandlat kontrakt eller ramavtal av någon anledning behöver ändras under dess löptid. Det kan handla om prisjusteringar, olika kravanpassningar eller oförutsebara omständigheter som behöver regleras.

Utgångspunkten i upphandlingslagstiftningen har i dessa situationer länge varit att upphandlingsdokument och kontrakt inte ska ändras efter annonsering eller tilldelning. I annat fall finns risk för att en otillåten direktupphandling genomförs.

Genom avgöranden från EU-domstolen har undantag skapats från denna huvudregel, med följden att ändringar av kontrakt eller ramavtal under vissa förutsättningar tillåtits. Genom de nya upphandlingsdirektiven och upphandlingslagarna har dessa domstolsavgöranden för första gången kodifierats i uttryckliga bestämmelser om när ändringar av ingångna kontrakt är tillåtna, utan att en ny upphandling måste genomföras.

Reglerna är uttömmande, och innebär att en ändring som inte har stöd i någon av bestämmelserna och inte heller är föremål för direktupphandlingsundantag, utgör en otillåten direktupphandling som kan föranleda sanktioner i form av ogiltighet, skadestånd och upphandlingsskadeavgift.

Ändrings- eller optionsklausuler

Ett undantag för när en ändring av ett kontrakt kan vara tillåten enligt de nya bestämmelserna är om ändringen omfattas av en ändrings- eller optionsklausul. Genom ändrings- eller optionsklausuler kan upphandlande myndigheter redan på förhand möjliggöra för potentiella ändringar under ett kontrakts löptid.

Det krävs dock att myndigheten redan vid upphandlingens början försöker identifiera vilka tänkbara situationer som kan komma att föranleda en ändring.

Med stöd av en ändringsklausul kan en faktisk ändring av kontraktet genomföras. Exempel på ändringsklausuler som kan vara lämpliga utifrån ett affärsmässigt perspektiv är:

  • prisjusteringsklausuler,
  • förlängningsklausuler,
  • leverantörsbytesklausuler (som har vidare omfattning än det uttryckliga undantaget om byte av leverantör i upphandlingslagstiftningen), och
  • ändringsklausuler vad gäller kontraktets föremål, omfattning eller innehåll (t.ex. ändring av leveransvillkor eller leveransomfattning/volymer).

En ändringsklausul kan exempelvis möjliggöra anpassningar till den tekniska utvecklingen. Härigenom kan tekniska anpassningar lösas på ett smidigt och kostnadseffektivt sätt, utan att en helt ny upphandling behöver genomföras.

Det kan vidare handla om klausuler som medger att ett ökat eller minskat behov av en produkt eller tjänst kan hanteras, eller klausuler som medger köp av tillkommande/andra varor eller tjänster för vilka behov inte kunde säkerställas vid upphandlingstidpunkten.

Till skillnad från ändringsklausuler, som medför ändringar av kontrakt, innebär optionsklausuler färdiga tillägg som kan komma att ske utöver det ursprungliga kontraktet. Ett exempel kan vara tillkommande leveranser som myndigheten kan, men inte har någon skyldighet, att beställa.

Någon absolut beloppsgräns för de ändringar som tillåts med stöd av ändrings- eller optionsklausuler finns troligen inte. Det är likväl rekommenderat att kontraktshandlingarna anger det maximala värdet som ändringen kan innebära, då det annars inte är möjligt för anbudsgivarna att förutse kontraktets värde på förhand.

Begränsningar

Men ändrings- och optionsklausuler får naturligtvis inte användas på ett sätt som ger den upphandlande myndigheten obegränsad frihet. En av begränsningarna är därför att klausulerna inte får leda till att kontraktets övergripande karaktär ändras. Så skulle exempelvis sannolikt vara fallet om den vara som anges i upphandlingsdokumenten byts ut mot en annan vara eller om en helt annan byggnad uppförs än den som upphandlingsdokumenten avsåg.

Vidare ska en ändrings- eller optionsklausul anges i något av upphandlingsdokumenten, klart, exakt och entydigt beskriva under vilka förutsättningar klausulen kan tillämpas och ange omfattningen och arten av de ändringarna som kan komma att göras.

Det ställs således höga krav på tydlighet och förutsebarhet i en ändrings- eller optionsklausul. Ju mer ingående klausulen beskriver dess tillämpning och hur ändringar ska genomföras, desto större sannolikhet att den är förenlig med upphandlingsreglerna och utgör en tillåten ändring av kontraktet.

Samtidigt ska detta vägas mot att alltför höga krav på tydlighet medför att klausulerna blir omöjliga att tillämpa i praktiken, vilket knappast varit lagstiftarens avsikt.

Restriktiv användning

Trots att rätten att använda optioner och ändringsklausuler inte är någon nyhet och trots de uppenbara fördelar som dessa klausultyper ofta innebär, såväl för upphandlande myndigheter som för leverantörer, är det vår erfarenhet att upphandlande myndigheter sällan utnyttjar de möjligheter som lagstiftningen ger.

I samtal med andra ledande advokatbyråer känns erfarenheterna igen. Hur kommer det sig då att ändrings- och optionsklausuler inte används oftare? Och varför ser man sällan några nytänkande eller utmanande klausuler på detta område?

Vi kan bara spekulera i svaren, men en förklaring skulle kunna vara en oro för att göra fel och att vägledande praxis i allt väsentligt saknas.

Det är ingen självklarhet om en ändring av ett kontrakt håller sig inom undantagens ”tillåtna ramar” och rädsla för att göra fel kan sannolikt bidra till en restriktivitet att ändra upphandlade kontrakt. Detta leder i sin tur till att vi inte får den klargörande praxis på området som man kunde önska. Därigenom skapas en ond cirkel.

En annan orsak skulle kunna vara att ändringsklausuler även i andra sammanhang än i upphandlingssammanhang sannolikt är relativt ovanliga i en offentlig miljö. Detta kan jämföras med det privata näringslivet, där det inom många branscher finns lång erfarenhet och vana att laborera med olika kontrakts- och klausultyper och där det inte heller är ovanligt med innovativa options- eller ändringsklausuler.

Oavsett skäl riskerar myndighetens val att inte utnyttja möjligheterna att ändra kontrakt att gå ut över den goda affären och allmänhetens intressen, då ändringsbehov i praktiken ofta riskerar att uppstå hur bra förberedd och genomarbetad en upphandling än är.

Reglerna om ändringar av kontrakt har i detta sammanhang stor praktisk och ekonomisk betydelse för upphandlande myndigheter, leverantörer och ytterst för skattebetalarna. Om möjligheten att ändra kontrakt vid behov inte utnyttjas fullt ut kan exempelvis situationer uppstå där den upphandlade myndigheten tvingas välja mellan att avstå från att vidta anpassningar av kontraktet eller att bryta mot upphandlingsreglerna.

Det vore olyckligt. Allmänheten och skattebetalarna förtjänar bättre.

Martin Vildhede och Johanna Hamrefält

Läs mer: Juridik

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026