–Vi har som stor kommun resurser och underlag för att kunna gå före. Om vi ställer höga krav kan även mindre kommuner och företag sen göra samma sak, för då har marknaden redan börjat förändras. Jag är övertygad om att vi måste våga ställa tuffa krav för att ställa om till ett hållbart samhälle, säger Viktoria Wing, avfallsingenjör på Örebro kommun, i ett pressutskick.
Entreprenören Renalls tre slamsugningsbilar inom Örebro kommun går nu på biogas och utför ungefär 8200 slamtömningar per år.
Redan inför förra avtalsperioden var det aktuellt att ställa krav på biogas som drivmedel, men då bedömdes det som för osäkert.
Kommunens sopbilar har sedan under flera år gått på biogas, vilket gett underlag för att även andra tyngre fordon som slamsugningsbilar kan vara biogasdrivna.
-En fråga som alltid dyker upp är så klart kostnaden. Blir det dyrare att tänka hållbart? Priset per slamsugning är i vår upphandling lägre än genomsnittet i landet. Vi har lyckats hålla ett bra pris och samtidigt fått igenom ett bättre hållbarhetstänk, säger Viktoria Wing.
Håkan Gustafsson, verksamhetschef för avfallsverksamheten i Örebro kommun, tillägger att kommunen ”bygger framtiden” genom sina val.
-Och som offentlig aktör är det viktigt att vi tar ställning. Vi är offensiva i våra hållbarhetsmål, men det innebär också att vi måste gå från ord till handling. Där är upphandling ett väldigt bra verktyg. Tack vare en pågående dialog med entreprenörer kan vi ställa rätt krav vid rätt tid och därmed ta stora steg mot hållbarhet, säger Håkan Gustafsson.
Örebro kommuns ambition att vara en ”early adopter” på området lyfts även fram av kommunstyrelseordföranden Kenneth Handberg i ett kritiskt remissvar på regeringens förslag till ny miljöbilspolitik, som kan göra det svårare att upphandla biogasfordon.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer