Först och främst ska sägas att jag tycker att utredarens ingång i arbetet har varit klok.
Ambitionen har varit att göra regler som är enkla att förstå och konsekventa för olika typer av upphandlingar. Många förslag är bra och väl avvägda, men när det kommer till förslagen för nya regler kring överprövningar blir det mer komplicerat.
Vi måste fråga oss hur stort problemet egentligen är. Som Upphandlingsmyndighetens generaldirektör Inger Ek påtalat, så minskar antalet överprövningar redan i rätt rask takt.
I den kartläggning om överprövningar som Upphandlingsmyndigheten presenterade tidigare i år, framkommer också att mycket kan göras från upphandlarnas sida för att undvika överprövningar.
En framgångsfaktor är inte minst att ha en dialog med potentiella anbudslämnare inför en upphandling, så att skall-krav utformas på ett rimligt sätt. Och som leverantör kan jag konstatera att det är en dialog jag gärna medverkar i.
Dessutom ska sägas att det finns skäl till att det finns möjlighet att överpröva en upphandling, nämligen att undvika dåliga offentliga affärer och korruption.
Jag har själv arbetat med att lämna anbud på undersökningar åt mitt företag Enkätfabriken i cirka sju år och kan konstatera att det finns väldigt lite incitament för mig att begära överprövning.
Det tar tid, det kan skapa bad will hos upphandlaren och inte minst gynnar det sällan mitt företag – även om vi får rätt.
En upphandlare kan ju lika gärna göra om upphandlingen i stället för att justera sitt beslut och då är det till liten nytta för vår del. Även statistiken pekar på att okynnesöverprövningar som mest är en marginell företeelse.
Vad blir då effekten om vi, som redan har tydliga incitament för att låta bli att göra en överprövning, dessutom skulle behöva betala en avgift och kunna stå med rättegångskostnaderna om det inte faller ut som vi trott?
Jo, den blir att man som upphandlare får mindre anledning till att lyssna in leverantörerna och att ta med deras synpunkter. Som en följd därav får vi sämre konkurrens och mindre för våra skattepengar.
Nej, de föreslagna reglerna kring överprövningar adresserar problem som inte riktigt finns och riskerar samtidigt bidra till riktiga problem i form av sämre upphandlingar. Våra politiker gör alltså klokt i att lyssna till sin norske kollega och bortse från Förenklingsutredningens förslag i detta avseende.
Daniel Sturesson
grundare och ansvarig för offentlig upphandling på analysföretaget Enkätfabriken
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer