Facket ser avtalet som en form av ”Lex Arriva” och som ett historiskt genombrott för att kunna påverka arbetsvillkoren vid byte av operatör.
-Vi hoppas nu att det blir ett stopp för den underbudskonkurrens som förekommit i upphandling av spårtrafik och att seriösa bolag kan konkurrera om kontrakten, säger Sekos ombudsman Thomas Gorin Weijmer.
-Nu blir förutsättningarna tydligare om vilka personalkostnader som kommer att gälla för ett kontrakt och ökad kunskap om vad som gäller för varje upphandling bör innebära att anbuden landar på en nivå som stämmer överens med en rimlig kostnadsbild.
Det nya avtalet för omkring 10 000 arbetstagare gäller till maj 2022 och innehåller en särskild förhandlingsordning mellan parterna för att reglera villkor för personal vid byte av operatör.
Samtidigt får de omstridda villkoren för personal på Pågatågen sin lösning med ett centralt avtal där Arrivas kundvärdar får villkor som kan likställas med tågvärdarna.
-Det som hände på Pågatågen i Skåne och som tagit väldigt mycket resurser är därmed förpassat till historieböckerna. Det nya avtalet kommer att hindra en upprepning, säger Thomas Gorin Weijmer.
Särskilt fokus läggs i avtalet på villkoren vid verksamhetsövergångarna för Krösatågen och Mälartågen, två stora avtal med tilldelningsbeslut nyligen med SJ respektive MTR som nya operatörer.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer