Redan innan valet 2014 menade Socialdemokraterna att det var hög tid för en nationell upphandlingsstrategi. Anledningen var att de anser att det knappast förekommer någon innovationsupphandling och att det med undantag av förvarsmaterielupphandling bara var ett fåtal myndigheter som bedriver strategiska innovationsupphandlingar.
– Det behövs en genomtänkt politik för hur offentliga upphandlingar ska användas strategiskt, sa nuvarande finansminister Magdalena Anderson (S) i april 2014.
I maj förra året intervjuades civilminister Ardalan Shekarabi (S) av Upphandling24 där han berättade hur strategin skulle införas och i december bjöd civilministern vid två tillfällen in till hearing om den nationella upphandlingsstrategin. Där fick berörda myndigheter, leverantörer och intresseorganisationer delta och lämna synpunkter på vad strategin bör innehålla.
Nu berättar civilministern att beslut om strategin kommer att beslutas vid torsdagens regeringssammanträde. Med den nationella upphandlingsstrategin säger sig regeringen vilja ”synliggöra de positiva effekter som kan uppnås genom ett strategiskt förhållningssätt till inköp”.
Ardalan Shekarabi säger till Upphandling24 att strategin innebär ett paradigmskifte i synen på hur upphandlingar ska användas. Han berättar att upphandlingar ska användas strategiskt för att stödja regeringens övergripande prioriteringar om sysselsättning, klimat och miljö, men också för att nå verksamhetsmål.
I en promemoria om strategin (pdf) talas om att ”Upphandling ska vara en strategisk funktion hos myndigheterna. Myndighetsledningen måste ta ansvar för att verksamhetens mål genomsyrar hela upphandlingsprocessen.” Strategin vänder sig till företrädare och medarbetare på statliga myndigheter, kommuner, landsting och andra upphandlande myndigheter.
– Strategin ska fungera som ett styrverktyg och kommer bland annat att införas i bland annat instruktioner och regleringsbrev. Den förändrade synen på upphandling står på tre ben där lagstiftningen är ett, policy- och styrdokument ett och uppföljning det tredje, säger Ardalan Shekarabi till Upphandling24.
Inom miljöområdet ska myndigheter öka miljöanpassad upphandling, särskilt inom produktgrupper med stor miljöpåverkan genom med krav på varor och tjänster.
I denna del har finansdepartementet, dit upphandlingsfrågorna hör, samarbetat med miljödepartementet och förra miljöministern Åsa Romson (MP) samt den nuvarande, Karolina Skog (MP).
– Vi har haft en konstruktiv dialog med miljödepartementet om hur vi med ett systematiskt tänk kan driva fram miljöinnovationer och använda miljösystem för att exkludera farliga ämnen, säger Ardalan Shekarabi.
Dessutom ska offentlig upphandling användas för att bidra till “ett socialt hållbart samhälle”. Det gör att sociala hänsyn ska ställas i offentliga upphandlingar, exempelvis främja möjligheter till anställning för vissa särskilt utsatta grupper bland annat personer som står långt ifrån arbetsmarknaden.
Han pekar på att strategin tydligt att upphandling ska användas för att nå andra samhällsmål men också stimulera utvecklingen av lösningar som inte existerar på marknaden i dag genom att använda metoder för innovationsupphandling.
– Strategin har ett tydligt fokus på innovationer. För att lyckas måste det offentliga har ett bra samarbetet med näringslivet där man genom dialog och funktionsupphandlingar kan hitta nya lösningar. Särskilt viktigt är det att sänka trösklarna för små och medelstora företag att kunna delta i innovationsupphandlingar.
Han berättar att de kommer att använda myndighetsstyrning för att göra myndigheterna mer innovationsvänliga och exkludera krav som hindrar företag att delta.
I den tidigare nämnda promemorian anges att de upphandlande myndigheterna och enheterna har ett stort ansvar för att upphandla mer strategiskt och ansvara för att skattemedel används på bästa sätt. Nationella upphandlingsstrategin ska underlätta och vara ett stöd. Där har Upphandlingsmyndigheten fått ett särskilt ansvar för att ge stöd och genomföra strategin. Det innebär bland annat att Upphandlingsmyndigheten ska informera och vägleda de upphandlande myndigheterna och enheterna om hur strategin kan genomföras. De ska också följa upp hur upphandlingsstrategin har påverkat de upphandlande myndigheternas och enheterna inköpsarbete.
– Vi ska ta vara på den enorma innovationförmåga som finns och som vi med stolthet kunnat visa upp när vi talat med FN-organ om upphandling. Den kraft som vi vistät upp globalt vill jag även att vi ska visa i inhemska lösningar. Vi ska tillbaka till fornstora dagar då samhälle och näringsliv arbetade tillsammans för att hitta innovativa lösningar med skillnaden att små och medelstora företag ska ges chansen att utvecklas, inte bara storföretag. För att nå dit kan vi inte bara prata utan vara aktiva för att kunna ligga i framkant, säger Ardalan Shekarabi.
Nationella upphandlingsstrategin är alltså inte lag och mig veterligen har regeringen enbart direkt inflytande över statens myndigheter. Min tolkning blir således att jobbar man i kommuner och landsting som inte är sosse-styrda så är detta inget man behöver läsa.
+1