Postnord utför en del av sina transporter via svenska eller utländska åkerier och bemanningsföretag. Det som startat konflikten om kollektivavtal är Postnords mångåriga förhållande till ett åkeri i Malmö som använder sig av utländska chaufförer.
− Vi upptäckte att deras bilar körde i Malmö. Åkeriet har inte haft något intresse av att prata med oss och vi får inget stöd från Postnord i den frågan, säger Antti Vainio, utredare på Transport till Svenska Dagbladet.
Enligt honom har även logistikkoncernen Bring, som ägs av norska Posten, flyttat stora delar av den
nordiska åkeriverksamheten till det slovakiska bolaget Bring Trucking Slovakia.
− Vi har redan varit i kontakt med ledningen för Postnord Sverige och vi vill ha en diskussion med dem efter helgerna. Vår uppfattning är glasklar, ett företag som Postnord ska ha kollektivavtal i sin verksamhet, säger Johan Lindholm, ordförande för Seko Posten till Svenska Dagbladet.
Postnord slår tillbaka och menar att logistikmarknaden är en mycket konkurrensutsatt marknad med låga marginaler och stark prispress.
“Därför agerar vi som resten av logistikmarknaden för att överhuvudtaget vara konkurrenskraftiga. Vad gäller längre transporter mellan våra terminaler i Sverige så är de ofta sammankopplade med transporter från våra terminaler till utlandet. Vid anlitande av underleverantörer för dessa transporter kräver vi att åkerierna vi anlitar följer nationella bestämmelser och EU-regler. De ska också följa vår leverantörskod. I likhet med övriga logistikaktörer på marknaden kräver vi inte att åkeriföretagen som utför dessa transporter har kollektivavtal”, skriver Postnord på sin hemsida.
Postnord anser att det är viktigt att det råder konkurrensneutralitet mellan de aktörer som agerar på marknaden och ser gärna en tuffare lagstiftning, så länge samma spelregler gäller för samtliga aktörer på marknaden. De anser också att det är viktigt att efterlevnaden säkerställs genom ökad kontroll.
Kreditrating är ett mått som Postnord använder för att kontrollera sina underleverantörer. “Kreditratingen består av många sammanvägda aspekter och ger en grund för hur ett företag sköter sina affärer. Via kreditrating får vi reda på om de till exempel drar på sig skatteskulder eller andra stora skulder. Om vi får signaler om att ett företag har problem tittar vi givetvis mer ingående på just det företaget. Det har förekommit att vi avslutat samarbeten på grund av sänkt rating”, skriver Postnord på sin hemsida
Tommy Jonsson, ombudsman på fackförbundet Transport, som tillsammans med sina medarbetare granskat åkeribranschen i projektet ”Ordning och reda inom åkeribranschen” säger till Svenska Dagbladet att de åkeriföretag som anlitar utländska chaufförer är skattemässigt ofta besvärliga att granska.
– Det finns åkerier med mer än 150 lastbilar och inga anställda. Sammanlagt har vi säkert gjort uppemot 100 anmälningar till Skatteverket. Vi har även gjort anmälningar till Arbetsmiljöverket, men de tycker att frågorna är för komplexa, säger Tommy Jonsson till Svenska Dagbladet.
Postnord anser alltså att kollektivavtal inte behövs så länge det inte är lag på det och reviderar i stället underleverantörerna utifrån sin code of conduct, som alla underleverantörer ska följa, där revisionerna görs på företaget som helhet. “Våra underleverantörer kan inte utan vidare lämna våra uppdrag till någon annan. Om de ska göra det krävs skriftligt godkännande från Postnord. Det är ett sätt för oss att behålla kontrollen så långt det går”, skriver Postnord.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer