Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Prata med era leverantörer”

DebattCoronautbrottet drabbar många företag med stor kraft. Att då som leverantör hotas av rättsliga åtgärder från myndigheter hjälper knappast situationen. Här måste upphandlande myndigheter ta ett större ansvar, skriver Ulrica Dyrke, Almega, och Magnus Johansson, Företagarna.

| 2020-03-31
Ulrica Dyrke, Almega, och Magnus Johansson, Företagarna.

Många företag som har avtal med offentlig sektor söker nu information om vilka rättighet och skyldigheter avtalsparterna har. Vi näringslivsorganisationer får många frågor om i vilken utsträckning ändringar av avtal är tillåtna enligt lagen om offentlig upphandling, LOU.

Det kan handla om företag som drabbats av resursbrist på grund av sjukskrivningar i personalen, underleverantörer som inte längre kan leverera varor och tjänster eller som går i konkurs.

Vad händer om de företag, vars kapacitet man åberopat, inte längre finns kvar? Många företag känner stor oro och frustration när myndigheter hotar med vitesföreläggande då företagen inte längre kan leverera utlovade varor och tjänster.

Frågor om force majeure är vardag och hot om rättsliga processer från offentlig sektor förekommer.

Krisen slår hårt mot näringslivet. I princip alla branscher är drabbade. Enligt Arbetsförmedlingen har 36 800 personer blivit varslade om uppsägning mellan den 1 och 29 mars, vilket är historiskt höga tal. Konkurshotet vilar tungt över många företag.

Almegas förbund och jourrådgivning är nedringda av hårt drabbade tjänsteföretag som ser sig tvingade att permittera eller säga upp personal. Många företag får svårt att utföra sina leveranser på grund av att deras egen personal hamnar i karantän, men det kan även handla om företag som är oroade över att företagens kunder stänger sin verksamhet och företagens tjänster inte längre efterfrågas såsom avtalat. 

Företagarnas organisation och juridiska rådgivning vittnar om högtryck i frågor kring permittering, kreditgivning och konkurshot. Företag inom besöksnäring och turism har marknader som i stort sett försvunnit inom loppet av några få dagar. De företag som har kapacitet och vill bidra till att lösa det offentligas akuta behov varor och tjänster möts av oro av upphandlare som är rädda för att begå brott mot upphandlingslagstiftningen eller andra regler.

De flesta företag som har kontrakt med det offentliga påverkas av krisen. Den ekonomiska risken är dock störst för de många mindre företagen som har lägre kapacitet att hantera förändringar i efterfrågan och i försörjningskedjan.

Vårt budskap till offentlig sektor är att det inte är konstruktivt att hota med vite vid brist i leveransen. Prata i stället med de leverantörer som ni har avtal med. Hur ser deras situation ut?

Många företag är starkt beroende av försörjningskedjan och om någon del i kedjan inte längre kan leverera påverkas hela flödet. För en dialog om vad som är möjligt att i dagsläget leverera och vad som inte är det. Försök nå lösningar i samförstånd.

Vi möter även stor oro från företag som har offentlig sektor som största kund och befarar att dessa kommer att stänga och inte längre behöver avtalade leveranser. Vi vill uppmana alla offentliga aktörer som kan komma att begränsa sin verksamhet att i dialog med sina leverantörer och inom ramarna för upphandlingsreglerna se om det är möjligt att fortsätta leveranserna. I stället för att åberopa force majeure behöver offentlig sektor i sådana situationer hedra ingångna avtal så långt möjligt. Annars kommer många företag slås ut.

Även Upphandlingsmyndigheten har i dagarna uppmärksammat den allvarliga situation vi nu står inför. Upphandlingsmyndigheten uppmanar upphandlande myndigheter att vara stabila kunder i orostider. I myndighetens nyhetsbrev understryks bland annat vikten av dialog och ömsesidig förståelse samt konstruktiv och flexibel tillämpning av avtalsvillkor.

Myndigheten lyfter även att offentliga inköp kan ha en stabiliserande effekt på ekonomin och att de offentliga inköpen därför bör fortsätta som vanligt. Allt detta vore mycket välkommet för hårt drabbade leverantörer. Vi tror att de flesta myndigheter gärna ser att företagen överlever den akuta kristen och hoppas kunna ha dem som avtalspart även i framtiden. Offentlig sektor kan bidra till att göra detta möjligt.

Ulrica Dyrke
Upphandlingsexpert, Almega
Magnus Johansson
Upphandlingsexpert, Företagarna

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Tranås kommun utreds igen

Efter en anonym anmälan återupptar Konkurrensverket den nedlagda utredningen av Tranås kommuns affärer med delvis kommunägda bolaget Tranås United.

Så mycket tjänar upphandlare

42 436 kronor i månaden. Så hög är medellönen för upphandlare i kommuner och regioner. Men skillnaden mellan olika delar av landet är stor.

Trafikverket häver jättekontrakt

Trafikverket häver kontraktet med entreprenören som bygger deletapp Haga, i Västlänken i Göteborg. Huvudskälet är omfattande och tilltagande förseningar.

Andel prövningar ned 20 procent

Andelen överprövningar minskade med 20 procent från 2020 till 2021. Det visar statistik från Upphandlingsmyndigheten.

Lämnar UHM för advokatfirma

Karriär

Upphandlingsmyndighetens chefsjurist Anders Asplund går till en advokatfirma som byggts upp av Konkurrensverkets tidigare chefsjurist Per Karlsson.

Foto: Stockholms stad och Mostphotos

Tar strid mot kriminella

Stockholms stad har tröttnat på yrkeskriminella som skor sig på stadens upphandlingar. Nu ska personal som arbetar med utbetalningar utbildas för att upptäcka fel.

Lediga jobb

Strategisk inköpare till Specialpedagogiska skolmyndigheten

IT-upphandlare till Haninge kommun

Sugen på att bli upphandlings­konsult inom IT eller bygg?

  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Kategoriledare till Statens fastighetsverk
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Kvalificerad Inköpare till vårt huvudkontor i Borlänge
  • Upphandlingschef till Nässjö kommun

Senaste nyheterna

Tranås kommun utreds igenTranås kommun utreds igen
Så mycket tjänar upphandlareSå mycket tjänar upphandlare
Trafikverket häver jättekontraktTrafikverket häver jättekontrakt
Andel prövningar ned 20 procentAndel prövningar ned 20 procent
Lämnar UHM för advokatfirmaLämnar UHM för advokatfirma
Tar strid mot kriminellaTar strid mot kriminella
Strängnäs styr med serierSträngnäs styr med serier
”Varde kategoristyrning””Varde kategoristyrning”
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Ingen likabehandling i FalkenbergVänskapskorruption
  • Ingen likabehandling i FalkenbergDetta är inget annat än vänskapskorruption och skall också behandlas som det, det är ju uppenbart att den aktuella leverantören...
  • Nu startar lönekartläggningenÄr redan prenumerant.
  • Ingen likabehandling i FalkenbergLite slarvigt formulerat av mig. De delarna i händelsekedjan - 9/4 och 18/5 - har uppdaterats.
  • Ingen likabehandling i FalkenbergSakfrågan tycks vara ställd bortom allt tvivel, men jag har en undran kring rapporteringen. "FF:s anbud ligger över kommunens kostnadsram...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen
  • Skynda långsamt?
  • Negativt pris kan också vara ett pris
  • Tillsammans kan vi få cirkulär ekonomi

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »