Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Prata med era leverantörer”

DebattCoronautbrottet drabbar många företag med stor kraft. Att då som leverantör hotas av rättsliga åtgärder från myndigheter hjälper knappast situationen. Här måste upphandlande myndigheter ta ett större ansvar, skriver Ulrica Dyrke, Almega, och Magnus Johansson, Företagarna.

| 2020-03-31
Ulrica Dyrke, Almega, och Magnus Johansson, Företagarna.

Många företag som har avtal med offentlig sektor söker nu information om vilka rättighet och skyldigheter avtalsparterna har. Vi näringslivsorganisationer får många frågor om i vilken utsträckning ändringar av avtal är tillåtna enligt lagen om offentlig upphandling, LOU.

Det kan handla om företag som drabbats av resursbrist på grund av sjukskrivningar i personalen, underleverantörer som inte längre kan leverera varor och tjänster eller som går i konkurs.

Vad händer om de företag, vars kapacitet man åberopat, inte längre finns kvar? Många företag känner stor oro och frustration när myndigheter hotar med vitesföreläggande då företagen inte längre kan leverera utlovade varor och tjänster.

Frågor om force majeure är vardag och hot om rättsliga processer från offentlig sektor förekommer.

Krisen slår hårt mot näringslivet. I princip alla branscher är drabbade. Enligt Arbetsförmedlingen har 36 800 personer blivit varslade om uppsägning mellan den 1 och 29 mars, vilket är historiskt höga tal. Konkurshotet vilar tungt över många företag.

Almegas förbund och jourrådgivning är nedringda av hårt drabbade tjänsteföretag som ser sig tvingade att permittera eller säga upp personal. Många företag får svårt att utföra sina leveranser på grund av att deras egen personal hamnar i karantän, men det kan även handla om företag som är oroade över att företagens kunder stänger sin verksamhet och företagens tjänster inte längre efterfrågas såsom avtalat. 

Företagarnas organisation och juridiska rådgivning vittnar om högtryck i frågor kring permittering, kreditgivning och konkurshot. Företag inom besöksnäring och turism har marknader som i stort sett försvunnit inom loppet av några få dagar. De företag som har kapacitet och vill bidra till att lösa det offentligas akuta behov varor och tjänster möts av oro av upphandlare som är rädda för att begå brott mot upphandlingslagstiftningen eller andra regler.

De flesta företag som har kontrakt med det offentliga påverkas av krisen. Den ekonomiska risken är dock störst för de många mindre företagen som har lägre kapacitet att hantera förändringar i efterfrågan och i försörjningskedjan.

Vårt budskap till offentlig sektor är att det inte är konstruktivt att hota med vite vid brist i leveransen. Prata i stället med de leverantörer som ni har avtal med. Hur ser deras situation ut?

Många företag är starkt beroende av försörjningskedjan och om någon del i kedjan inte längre kan leverera påverkas hela flödet. För en dialog om vad som är möjligt att i dagsläget leverera och vad som inte är det. Försök nå lösningar i samförstånd.

Vi möter även stor oro från företag som har offentlig sektor som största kund och befarar att dessa kommer att stänga och inte längre behöver avtalade leveranser. Vi vill uppmana alla offentliga aktörer som kan komma att begränsa sin verksamhet att i dialog med sina leverantörer och inom ramarna för upphandlingsreglerna se om det är möjligt att fortsätta leveranserna. I stället för att åberopa force majeure behöver offentlig sektor i sådana situationer hedra ingångna avtal så långt möjligt. Annars kommer många företag slås ut.

Även Upphandlingsmyndigheten har i dagarna uppmärksammat den allvarliga situation vi nu står inför. Upphandlingsmyndigheten uppmanar upphandlande myndigheter att vara stabila kunder i orostider. I myndighetens nyhetsbrev understryks bland annat vikten av dialog och ömsesidig förståelse samt konstruktiv och flexibel tillämpning av avtalsvillkor.

Myndigheten lyfter även att offentliga inköp kan ha en stabiliserande effekt på ekonomin och att de offentliga inköpen därför bör fortsätta som vanligt. Allt detta vore mycket välkommet för hårt drabbade leverantörer. Vi tror att de flesta myndigheter gärna ser att företagen överlever den akuta kristen och hoppas kunna ha dem som avtalspart även i framtiden. Offentlig sektor kan bidra till att göra detta möjligt.

Ulrica Dyrke
Upphandlingsexpert, Almega
Magnus Johansson
Upphandlingsexpert, Företagarna

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Helle Kierkegaard på helle@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Mostphotos och Sparbanken Nord

Vittnar om snåriga dokument

Att som anbudsgivare greppa vad som efterfrågas i en upphandling är inte det lättaste. Stina Haglund, serieentreprenör från Örnsköldsvik, vet hur svårt det kan vara att ta sig igenom djungeln av dokument.

Foto: Mostphotos

Kritiserar upphandling av skydd

Sveriges ambassad i Sudan anlitade ett säkerhetsbolag med starka kopplingar till landets ökända milis. Något som får hård kritik från organisationen International Code of Conduct association.

Stockholmsbuss

Splittring om egna bussar

Region Stockholm öppnar för att äga bussar som upphandlade trafikutövare ska använda. Men ägandet som ett sätt att underlätta övergången till nya trafikavtal sågas av oppositionen.

Magnus Ericsson

Hoppas på samverkan

”Våga samarbeta” är uppmaningen från Norrbottens upphandlingsråd för att ta del av de affärsmöjligheter som följer med historiskt stora investeringar i norra Sverige.

Marjo Savelius

Hoppar på LOU-tåget

Strängnäs ansluter sig till de kommuner som avvecklar LOV inom hemtjänsten. Upphandlingen av privata utförare enligt LOU inleds nu efter beslut i kommunens socialnämnd.

Österåker

Teamarbete ger resultat

Ökat fokus på marknadsdialog. Stärkt samverkan internt i kommunorganisationen. Teamarbete där upphandlaren alltid har stöd av en kollega.

Lediga jobb

Umeå kommun

Upphandlare till Upphandlingsbyrån

  • Vill du bidra till att stärka läkemedelsförsörjningen av vacciner i Sverige?
  • Jurist till inköpsenheten på Polismyndigheten, Stockholm
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Strategisk Inköpare till Luftfartsverket, LFV
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping

Senaste nyheterna

Vittnar om snåriga dokumentVittnar om snåriga dokument
Kritiserar upphandling av skyddKritiserar upphandling av skydd
Splittring om egna bussarSplittring om egna bussar
Hoppas på samverkanHoppas på samverkan
Hoppar på LOU-tågetHoppar på LOU-tåget
Teamarbete ger resultatTeamarbete ger resultat
NCC-affär växte med hallNCC-affär växte med hall
Tog strid och vannTog strid och vann
ANNONS FRÅN TYA

Gör en smidigare upphandling

TYA:s branschnormer, som är framtagna i samarbete med transportbranschen, hjälper kommuner och regioner att ställa rätt krav i upphandlingar. ”Våra guider förenklar oerhört för både upphandlare och anbudsgivare”, säger Anna Nersing, projektledare på TYA.

Senaste kommentarerna

  • Vittnar om snåriga dokumentNu har jag inte granskat underlaget på den aktuella upphandlingen, men generellt: Om upphandlande myndigheter slutade upphandla med elektroniska medel...
  • Vittnar om snåriga dokumentTråkig att våra upphandlingsunderlag upplev som svåra att förstå. Om intresse finns så är jag öppen för dialog ur ett...
  • Teamarbete ger resultatBra jobbat! Mycket trevlig läsning!
  • ”LOU driver upp byggpriserna”Att fulhandla utan LOU leder i normalfallet till korruption och sämre konkurrens. Att allmännyttan skulle göra bättre affärer utan LOU...
  • Drar paralleller med RyssbojkottProblemet med Henriks agerande hösten 2022 var att: -Av hundratals leverantörer som har Göteborg som kund och ibland flyger, så...
ANNONS FRÅN AFF

”Vi behöver inte uppfinna hjulet”

Om inte Aff fanns så skulle vi behöva skapa vår egen standard för både begrepp och avtal, ett arbete som skulle vara både kostsamt och ineffektivt. Risken för att man tolkar saker olika ökar, och det skulle sannolikt leda till sämre entreprenader.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober (3 platser kvar)
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • Hållbar upphandling | 5 december
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari 2024

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Lättare föra över personuppgift till USA
  • Tre saker att tänka på vid spendanalys
  • Viktiga tips för hållbar uppföljning
  • Risk för skada om upphandling görs om
  • Vem ska besluta om avgift mot KKV?
  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

”Tillsammans utgör vi en enorm kunskapsbank”

Vill du hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom IT-branschen och känna dig mindre ensam på jobbet? I det digitala nätverket för IT-upphandlare möter du experter och kollegor från hela Sverige för diskussioner och erfarenhetsutbyte med föreläsningar om det senaste med konkreta råd och tips.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »