Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Prata med era leverantörer”

DebattCoronautbrottet drabbar många företag med stor kraft. Att då som leverantör hotas av rättsliga åtgärder från myndigheter hjälper knappast situationen. Här måste upphandlande myndigheter ta ett större ansvar, skriver Ulrica Dyrke, Almega, och Magnus Johansson, Företagarna.

| 2020-03-31
Ulrica Dyrke, Almega, och Magnus Johansson, Företagarna.

Många företag som har avtal med offentlig sektor söker nu information om vilka rättighet och skyldigheter avtalsparterna har. Vi näringslivsorganisationer får många frågor om i vilken utsträckning ändringar av avtal är tillåtna enligt lagen om offentlig upphandling, LOU.

Det kan handla om företag som drabbats av resursbrist på grund av sjukskrivningar i personalen, underleverantörer som inte längre kan leverera varor och tjänster eller som går i konkurs.

Vad händer om de företag, vars kapacitet man åberopat, inte längre finns kvar? Många företag känner stor oro och frustration när myndigheter hotar med vitesföreläggande då företagen inte längre kan leverera utlovade varor och tjänster.

Frågor om force majeure är vardag och hot om rättsliga processer från offentlig sektor förekommer.

Krisen slår hårt mot näringslivet. I princip alla branscher är drabbade. Enligt Arbetsförmedlingen har 36 800 personer blivit varslade om uppsägning mellan den 1 och 29 mars, vilket är historiskt höga tal. Konkurshotet vilar tungt över många företag.

Almegas förbund och jourrådgivning är nedringda av hårt drabbade tjänsteföretag som ser sig tvingade att permittera eller säga upp personal. Många företag får svårt att utföra sina leveranser på grund av att deras egen personal hamnar i karantän, men det kan även handla om företag som är oroade över att företagens kunder stänger sin verksamhet och företagens tjänster inte längre efterfrågas såsom avtalat. 

Företagarnas organisation och juridiska rådgivning vittnar om högtryck i frågor kring permittering, kreditgivning och konkurshot. Företag inom besöksnäring och turism har marknader som i stort sett försvunnit inom loppet av några få dagar. De företag som har kapacitet och vill bidra till att lösa det offentligas akuta behov varor och tjänster möts av oro av upphandlare som är rädda för att begå brott mot upphandlingslagstiftningen eller andra regler.

De flesta företag som har kontrakt med det offentliga påverkas av krisen. Den ekonomiska risken är dock störst för de många mindre företagen som har lägre kapacitet att hantera förändringar i efterfrågan och i försörjningskedjan.

Vårt budskap till offentlig sektor är att det inte är konstruktivt att hota med vite vid brist i leveransen. Prata i stället med de leverantörer som ni har avtal med. Hur ser deras situation ut?

Många företag är starkt beroende av försörjningskedjan och om någon del i kedjan inte längre kan leverera påverkas hela flödet. För en dialog om vad som är möjligt att i dagsläget leverera och vad som inte är det. Försök nå lösningar i samförstånd.

Vi möter även stor oro från företag som har offentlig sektor som största kund och befarar att dessa kommer att stänga och inte längre behöver avtalade leveranser. Vi vill uppmana alla offentliga aktörer som kan komma att begränsa sin verksamhet att i dialog med sina leverantörer och inom ramarna för upphandlingsreglerna se om det är möjligt att fortsätta leveranserna. I stället för att åberopa force majeure behöver offentlig sektor i sådana situationer hedra ingångna avtal så långt möjligt. Annars kommer många företag slås ut.

Även Upphandlingsmyndigheten har i dagarna uppmärksammat den allvarliga situation vi nu står inför. Upphandlingsmyndigheten uppmanar upphandlande myndigheter att vara stabila kunder i orostider. I myndighetens nyhetsbrev understryks bland annat vikten av dialog och ömsesidig förståelse samt konstruktiv och flexibel tillämpning av avtalsvillkor.

Myndigheten lyfter även att offentliga inköp kan ha en stabiliserande effekt på ekonomin och att de offentliga inköpen därför bör fortsätta som vanligt. Allt detta vore mycket välkommet för hårt drabbade leverantörer. Vi tror att de flesta myndigheter gärna ser att företagen överlever den akuta kristen och hoppas kunna ha dem som avtalspart även i framtiden. Offentlig sektor kan bidra till att göra detta möjligt.

Ulrica Dyrke
Upphandlingsexpert, Almega
Magnus Johansson
Upphandlingsexpert, Företagarna

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Miikael Damberg

Svar om andningsmasker ”i närtid”

Varför avbröts Polismyndighetens upphandling av skyddsmasker? Och kommer den att återupptas igen? Det undrar riksdagsledamoten Alexandra Anstrell (M) i en skriftlig fråga till statsrådet Mikael Damberg (S). Frågan kommer att beredas internt inom Polismyndigheten ”i närtid”, svarar inrikesministern.

Foto: Mostphotos

De tog hem avtal om molnet

Advania, Atea, Dustin och Insight Technology Solutions vann SKL Kommentus ramavtal för programvaror och molntjänster. ”Avtalet levererar mot befintliga it-miljöer men kan även vara en viktig hjälp i framtida utveckling, säger Richard Fischbach, kategoriansvarig.

Han leder V6-samarbetet

Karriär

Efter 20 år på Växjö kommun basar David Braic numera för inköpssamarbetet mellan sex kommuner i Västra Skaraborg. ”Att byta arbetsgivare mitt under pandemin är en utmaning, konstaterar den prisade upphandlingschefen.

Antar tuff handskutmaning

Nu tar Region Östergötland krafttag för mer hållbara inköp. Handskar till vården, som tillverkas under slavliknande förhållanden, är en stor utmaning. ”Vi fortsätter köpa av samma leverantörer för att kunna påverka dem”, säger miljöchefen Emma Lewau.

Dömer ut Botkyrkas VA-upphandling

Botkyrka kommun köpte in VA-arbeten 49 miljoner kronor. Men efter en omförhandling slutade notan på 109 miljoner. Ett klart brott mot LOU enligt Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.

Mutåtal väntar skånsk it-upphandling

Turerna kring Region Skånes upphandling av it-system för vården rullar vidare. Åklagaren förbereder nu åtal för mutbrott och trolöshet mot huvudman.

Veckans jobb

Verksjurist med upphandlingsrättslig inriktning

Toppjobb

  • Region Blekinge söker upphandlare
  • Huddinge kommun söker entreprenadupphandlare
  • Anbudsansvarig till Humana Individ och Familj
  • Upphandlare till SFV Upphandling
  • Ljungby kommun söker upphandlingschef
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Vill du bli Södersjukhusets nya upphandlare?
  • Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet
  • Stockholms Stad söker avtalsförvaltare/upphandlare inom lokalvård
  • Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet
  • Upphandlare med samordningsansvar till Södermalm Sdf
  • Erfaren upphandlare till Stockholm Vatten och Avfall
  • Locum söker inköpschef
  • Karlskrona kommun söker upphandlare
  • Upphandlingscenter söker strategisk upphandlare med inriktning entreprenad
  • Diskrimineringsombudsmannen (DO) söker junior upphandlare
  • SKL Kommentus Inköpscentral söker vass IT-inköpare
  • SJ söker upphandlingsledare med kategoriansvar
  • Upphandlingschef till Varbergs kommun
  • e-Avrop söker upphandlingskonsult

Senaste nyheterna

Svar om andningsmasker ”i närtid”Svar om andningsmasker ”i närtid”
De tog hem avtal om molnet De tog hem avtal om molnet
Han leder V6-samarbetet Han leder V6-samarbetet
Antar tuff handskutmaningAntar tuff handskutmaning
Dömer ut Botkyrkas VA-upphandlingDömer ut Botkyrkas VA-upphandling
Mutåtal väntar skånsk it-upphandling Mutåtal väntar skånsk it-upphandling
Jävskultur på Skellefteå kommun Jävskultur på Skellefteå kommun
Avtalsförändring retar gymägareAvtalsförändring retar gymägare

Senaste kommentarerna

  • Avtalsförändring retar gymägareMotiveringen var ju att alla leverantörer har fått samma erbjudande dvs samma förutsättningar. Möjligen om man då anser att gym...
  • ”Omöjligt mäta effektiviteten”En övertro på att genom effektivitet skapas resultat. Resultat får man av upplevd nytta och värde hos de som man...
  • Avtalsförändring retar gymägareDet vore intressant att veta hur kommunen säger sig leva upp till LOU i detta fall? Det låter inte som...
  • ”Omöjligt mäta effektiviteten”Det är fullt möjligt att mäta resultaten av en verksamhets/organisations insatser/aktiviteter.
  • Flera nej för varje jaTråkigt många nej till förbättringar och förtydliganden. Svensk rättstradition framhålls som en av orsakerna till bestämd tidsfrist - om vi...

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 9-10 februari
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »