I mars fick SJ ta över trafiken genom ett nödavtal efter missnöje med den tidigare operatören MTR.
Men när Region Stockholm nu upphandlar pendeltågstrafiken för en ny avtalsperiod från mars 2026 så blir det utan anbud från det statliga trafikföretaget.
”Analysen av underlaget visar att det är upp till operatören att hantera i stort sett samtliga risker och kostnaderna som dessa kan föra med sig, det är anledningen till att vi nu väljer att inte lägga ett anbud.”, skriver Monica Lingegård i ett meddelande på SJ:s intranät, som Arbetsvärlden refererar till.
SJ:s vd utvecklar bakgrunden till att företaget ”inte vågar gå in i affären” i en intervju med P4 Stockholm.
Från fackligt håll uttrycks en oro efter SJ:s beslut.
– SJ har på kort tid byggt upp vad MTR har raserat. Vi vill verkligen ha SJ kvar så jag är jätteledsen och bekymrad för stockholmspendelns framtid. Jag vill verkligen ifrågasätta det här upphandlingsförfarandet. Går det att ha en trygg och säker pendeltågstrafik och en säker arbetsmiljö med det nya avtalet om inte SJ med sina muskler bedömer det hållbart? säger Roger Delin, klubbordförande för ST-Pendeln, till Arbetsvärlden.
Infrastruktur borde politiker arbeta för att hålla inhemskt.
Jag jobbade på pendeln i verkstaden älvsjö under mtr, tyvärr tvingade dom mig att säga upp mig på oskäliga grunder, idag kör jag buss och kommer göra så till min pensionering, har kontakt med mina gamla kollegor som säger att det har inte blivit bättre under detta nödavtal, mtr la från första början ett underavtal som de trodde de skulle ta tillbaka med mindre med reservdelar och sämre för de anställda, och det skulle inte bli bättre om SJ fick förtsätta.. min nuvarande arbetsgivare är 1000ggr bättre än både mtr och sj, efter 44 år inom järnvägen har jag nu lämnat den…nästa år tar jag ut min pension…