-Jag ser risker med att systemet missbrukas och att vissa leverantörer kan missgynnas, sade Upphandlingsmyndighetens generaldirektör Inger Ek.
-Naturligtvis är det viktigt att upphandla kvalitet och det görs bäst genom att noggrant förbereda upphandling och att utvärdera och följa upp enligt förutbestämda parametrar. Där får man säga att upphandlande organisationer måste bli bättre på att faktiskt våga avsluta samarbeten och avtal när leveranserna är undermåliga.
Det förslag som SNS konjunkturråd presenterat bygger på att ett betygssystem för leverantörer ska göra att kvalitet i tidigare avtal ges ökad tyngd i konkurrensen vid offentlig upphandling.
En form av marknadsdynamik från privata sektorn som rapportförfattarna under professor Sofia Lundbergs ledning vill föra över till offentliga inköp.
-Det finns en diskrepans mot privat verksamhet för gör man bort sig period ett så blir man straffad för period två. Marknadskrafterna straffar den som inte sköter sig, kommenterade Lars Henriksson, professor i rättsvetenskap vid Handelshögskolan i Stockholm, som en av rapportförfattarna.
-Det är den dynamiken man vill komma åt. Sedan kommer det alltid att finnas the devils in the details – hur ska man rättsligt implementera ett sånt system och hur kan det i praktiken se ut. Även om man inte har konkreta svar i de delarna är det viktigt att ta upp frågorna. Det är en inneboende brist i upphandlingsrätten att den saknas en lösning. Om man inte gör någonting alls – då är det fara och färde.
SKR:s vd Staffan Isling var ändå tveksam till ett ratingsystem.
-Vi är inom EU:s lagstiftningshärdad och om ett ratingsystem införs är jag rädd för internationella dimridåer med system som tar in andra hänsyn än de som våra politiker nationellt eller regionalt är intresserade av. Det handlar lite om att värna en svensk modell. Men får man det att funka med nationella och regionala system – då skulle vi från SKR kunna haka på.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer