En kongressmotion har förankrats inom den moderatledda kommunledningen och kommer formellt att beslutas vid kommande kommunstyrelse.
I första hand kräver Karlstads kommun att staten återtar ägaransvaret för regionala flygplatser, i andra hand att kommuner och regioner ges möjligheter att upphandla flygtrafik.
Kraven kan ses i ljuset på svårigheterna för Karlstad airport att få igång trafik till Frankfurt efter en konkurs. Karlstads kommun – som är delägare till flygplatsen – pekar på statsstödsregler och inte minst den svenska tillämpningen at EU:s lufttrafikförordning som hinder.
”Regeringen bör visa förtroende för regioner och kommuner att självständigt fatta beslut om upphandling och finansiering av flygtrafik utifrån de regionala förhållandena och de finansiella förutsättningarna i varje enskild region. Allt som krävs är en förändring av gällande förordningar.”, skriver kommunen i kongressmotionen.
Det värmländska missnöjet har fått näring av att EU-förordningen inte reglerar vilket organ inom ett medlemsland som fattar beslut om allmän trafikplikt och att många EU-länder decentraliserat beslutsfattandet medan Sverige valt att ge ansvaret helt och hållet till Trafikverket.
”Trots ett uttalat behov från det regionala näringslivet att nå både nationella och internationella flygnav kan regionerna inte upphandla trafik, inte betala för trafik på annat sätt eller få flygbolag att starta trafik på rent kommersiella grunder. Detta förhållande riskerar utarma näringsliv, sysselsättning och på sikt hela landsändar.”, hävdar Karlstads kommun.
SKL (Sveriges kommuner och landsting) håller kongress 27-28 november.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer