Det är i Riksrevisionens “Revisionsrapport – rutiner och intern styrning och kontroll 2016” (pdf) som revisionen riktar kritik mot Linköpings universitet.
Under rubriken “Brister avseende upphandling av campusbuss” står det i rapporten att universitet 2001 tecknade ett avtal med Östgötatrafiken AB som gällde från och med den 1 augusti 2012 till den 1 augusti 2017 och avsåg den så kallade Campusbussen mellan campusområdena i Norrköping och Linköping.
I samband med Riksrevisionens granskning år 2015 gavs Linköpings universitet muntliga rekommendationer att upphandla tjänsten.
Under 2016 har Riksrevisionen i samband med den årliga uppföljningen noterat att universitetet ingått ett nytt avtal med Östgötatrafiken AB om Campusbuss. Detta avtal har inte heller upphandlats. Det nya avtalet träder i kraft 1 augusti 2017 och sträcker sig fram till juni 2021. Avtalet innebär att Linköpings universitet kommer ersätta Östgötatrafiken AB med en nettokostnad om ca 9 miljoner kronor per år till en total kostnad om cirka 36 miljoner kronor något som innebär att kontraktsvärdet vida överstiger den beloppsmässiga gränsen för direktupphandling.
“Någon dokumenterad bedömning av hur kostnaden för detta alternativ stod sig mot att anlita en annan leverantör har inte kunnat uppvisas. Detta är en allvarlig brist eftersom det i lagen finns ett krav på dokumentation av upphandlingar vars värde överstiger 100 000 kronor. Brister i eller avsaknad av dokumentation av upphandlingar medför även en ökad risk för oegentligheter och otillbörlig påverkan”, skriver Riksrevisionen i sin rapport.
De anser också att sådana brister kan påverka universitetets upphandlingsverksamhet genom ökade risker för överklagande eller böter.
Riksrevisionen bedömer att den direktupphandling som gjorts av Campusbussen inte är i enlighet med lagen om offentlig upphandling, LOU, och att direktupphandlingen därmed skulle kunna anses som otillåten.
Till Norrköpings tidningar säger universitetsdirektören Kent Waltersson att de inte upphandlat bussturen för att de betraktar det här som ett platsköp på befintligt linjenät, vilket också var rubriken på avtalet.
– Vi har inte sett att det råder någon konkurrenssituation. Det finns inga andra bolag som kör på den här sträckan, säger Kent Waltersson till Norrköpings tidningar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer