Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Så bör LOU ändras”

"Tillfälliga direktupphandlingar ska tillåtas", det är ett av flera förslag som advokaterna Helena Rosén Andersson och Johan Kennemyr samt jur kand Mikael Engström, alla från Lindahl, tar upp i en krönika.

| 2013-01-14

I dagarna sätter Advokatfirman Lindahl punkt för ett omfattande arbete med att författa lagkommentaren till LOU. Vi räknar med att den kommer ut i handeln i mitten av januari 2013. Kommentaren ges ut i Norstedts förlags gula band.

Under arbetet med kommentaren har vi haft anledning att diskutera upphandlingsregelverkets utformning. Vi anser att LOU och även det bakomliggande EU-direktivet behöver ändras för att göra det möjligt för upphandlande myndigheter att göra köpa till rimliga priser och inom rimliga tidsramar. Vi sammanfattar här de ändringar vi bedömer vara mest angelägna.

Förhandling måste kunna få genomföras i varje upphandling innan avtal ingås
Upphandlande myndigheter ska kunna förhandla med leverantörerna innan avtal ingås på motsvarande sätt som andra aktörer kan innan de ingår kommersiella avtal. Förhandlingar mellan blivande avtalsparter är en förutsättning för att avtalet ska kunna fullt ut beakta parternas gemensamma vilja och marknadens villkor. Om det är möjligt att behandla leverantörerna lika i ett förhandlat förfarande inom försörjningssektorn måste det vara möjligt också inom den klassiska sektorn. Vår erfarenhet är att förhandlingar före avtalets ingående leder till kommersiellt sett bättre avtal. Det minskar dessutom risken för att förhandlingarna i stället behöver ske under avtalets genomförande i syfte att anpassa avtalet till parternas avsikt. En förhandlingsmöjlighet före avtalets ingående minskar därför risken för att avtalet behöver ändras i sådan väsentlig mån att ändringen i sig utgör en otillåten direktupphandling.

Tillfälliga direktupphandlingar ska tillåtas
Nuvarande ordning är samhällsekonomiskt osund eftersom den innebär att upphandlande myndigheter blir föremål för upphandlingsrättsliga sanktioner om de genom tillfälliga direktupphandlingar försöker säkerställa att de kan utföra sitt samhällsåtagande.

Lagstiftaren behöver därför klargöra det självklara – att en upphandlande myndighet kan direktupphandla varor eller tjänster tillfälligt i avvaktan på att en ordinär upphandling kan slutföras, under förutsättning att det är nödvändigt för att myndigheten ska kunna utföra sitt samhällsåtagande. Direktupphandlade avtal ska inte ogiltigförklaras om myndigheten behöver ingå dem för att utföra sitt samhällsåtagande. Avtalet ska inte behöva avse ”tvingande hänsyn till ett allmänintresse” för att få bestå.

Konkurrensverket bör också ha en möjlighet att avstå från att inleda en rättegång om upphandlingsskadeavgift om det finns skäl för det. Verket ska inte, som dagens regler utgår från, vara skyldig att driva en rättegång mot ett annat offentligt organ i domstol, om det kan förutses att domstolen ändå kommer att efterge avgiften.

Slopa rangordning i ramavtal
Rangordningsprincipen har tyvärr kommit att bli en slags huvudregel i svenska ramavtalsupphandlingar, trots att den varken framgår av LOU:s lydelse eller av det bakomliggande direktivet.

Vid tjänsteupphandlingar, där det nästan är omöjligt att göra en rättvis utvärdering av kvalitet, blir priset i svenska upphandlingar oftast avgörande. Detta innebär, med tillämpning av rangordningsprincipen, att den leverantör som kan lämna det lägsta priset får alla avrop. Denna ordning driver fram onormalt låga priser. Den gynnar större leverantörer och överensstämmer därför knappast med EU:s strävan att underlätta för mindre företag att delta i upphandlingar. Den medför också så pass stora affärsmässiga risker för leverantörer från en ramavtalsperiod till en annan att många leverantörer väljer att i stället inrikta verksamheten mot privata beställare. Det kan inte ha varit den svenska lagstiftarens avsikt när den exemplifierade rangordning som en typ av fördelningsnyckel vid ramavtalsavrop.

16 kapitlet behöver skrivas om
Bestämmelserna i 16 kapitlet. om överprövning av offentlig upphandling behöver skrivas om i syfte att säkerställa att en upphandling kan genomföras effektivt samtidigt som leverantörerna ges en rätt till en effektiv överprövning av en upphandling.

I kapitlet behöver införas bestämmelser som uttrycker de principer som ligger till grund för handläggningen av dispositiva tvistemål i allmän domstol, särskilt 17 kap. 3 och 11 §§, 13 kap. 3 § och 50 kap. 25 § tredje stycket rättegångsbalken.

Advokaterna Helena Rosén Andersson och Johan Kennemyr samt jur kand Mikael Engström.

Annons


LOU på två dagar
– Upphandling24 arrangerar den perfekta kursen för dig som är ny i rollen som upphandlare eller för dig som känner att du behöver en repetition av LOU. Läs mer här!

 

Läs mer: JuridikLOU

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026