Innovationsupphandling driver på utveckling av nya lösningar som stödjer och utvecklar den offentliga verksamheten.
Det konstaterar Upphandlingsmyndigheten, UHM, som därför genomfört en utvärdering av tio projekt inom innovationsupphandling.
Utifrån intervjuer med personer som har stor inblick i projekten beskrivs framgångsfaktorer, utmaningar och slutsatser.
Här är åtta framgångsfaktorer för att lyckas:
1. Ett systematiskt arbete med riskminimering och riskanalys.
2. Att arbeta i ett samverkansprojekt.
3. Att projektet är väl förankrat i den egna organisationen anses vara av stor betydelse för att projektet ska kunna mobilisera de kompetenser som krävs för att lyckas.
4. En noggrann analys av vilket upphandlingsförfarande som passar bäst.
5. Förarbete i form av marknads- och behovsanalyser.
6. Dialog med marknaden.
7. Organisation som stödjer i innovationsupphandling.
8. Stöd från Upphandlingsmyndigheten eller Vinnova.
Enligt Johanna Enberg, strateg med ansvar för innovation på UHM, kan offentlig verksamhet också få stora vinster av att arbeta tvärfunktionellt med innovationsupphandling.
– Genom att olika roller och funktioner samarbetar ökar möjligheterna att stimulera innovationer och därmed bidra till utveckling av verksamheten. Detta visar, inte helt överraskande, även resultaten i utvärderingen, säger Johanna Enberg.
Hon nämner också organisatoriskt lärande som en effekt av innovationsupphandling. Ny kunskap kan leda till förbättrade rutiner.
– Erfarenheten från många organisationer är att det organisatoriska lärandet har lett till att fler framgångsrika innovationsprojekt har genomförts i organisationen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer