Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Så ökar du ditt förhandlingsutrymme

Juridisk krönikaMånga upphandlare är osäkra på hur och om vad de får förhandla med anbudsgivare. Med utgångspunkt i ett avgörande från Kammarrätten i Stockholm diskuterar Erik Gadman, Hannes Snellman advokatbyrå, vad som är tillåtet och hur upphandlande myndigheter kan påverka sina förutsättningar att förhandla.

| 2016-05-02
Erik Gadman, Hannes Snellman advokatbyrå.

Det kan ibland vara svårt att veta hur en förhandling bör eller får genomföras. Det är inte ovanligt att upphandlande myndigheter och enheter är osäkra på vad som egentligen är tillåtet att förhandla om och kanske även vanligt att man felaktigt tror att utrymmet är mindre än vad det faktiskt är.

I ett avgörande från Kammarrätten i Stockholm (6450-15) prövade domstolen var gränsen går och visade även hur en upphandlande myndighet genom proaktiva åtgärder själv kan påverka sitt förhandlingsutrymme i en upphandling.

Utgångspunkten är att det är den upphandlande myndigheten som väljer vad en förhandling ska omfatta och innehålla.

En självklarhet är att eventuella förhandlingar måste genomföras på ett sätt som innebär att de grundläggande principerna respekteras.

Mindre uppenbart kan kanske vara att den upphandlande myndigheten själv kan agera för att påverka sitt förhandlingsutrymme med bibehållen transparens och likabehandling. De åtgärder som en upphandlande myndigheten kan vidta aktualiseras både före, under och efter förhandlingarna.

Lite förenklat kan det sägas handla om att berätta vad myndigheten avser att göra, göra det, och sedan ge berörda anbudsgivare möjlighet att beakta resultatet av förhandlingarna.

Att förhandlingar får omfatta pris, och att de till och med får omfatta enbart pris är inte längre ifrågasatt sedan HFD:s dom i mål nummer 6309-14.

I det mål som diskuteras här var dock frågan i stället om förhandlingarna hade inneburit att en väsentlig förändring skett avseende prissättningen i upphandlingen.

Domstolen konstaterade dels att det redan av ansökningsinbjudan framgått att förhandlingar avseende pris skulle kunna komma att äga rum, dels att samtliga anbudsgivare getts möjlighet att inkomma med ett slutligt pris samt anpassa sina anbud.

Ibland framförs uppfattningen att det skulle vara förbjudet för upphandlade myndigheter att förhandla kring så kallade skallkrav, eller obligatoriska krav. I den aktuella upphandlingen hade förhandlingarna bland annat avsett sådana krav.

Domstolen uttalade att en förändring av ett krav är väsentlig om den kan påverka vilka leverantörer som skulle ha valt att delta i upphandlingen. I det aktuella fallet hade de krav som sedermera kom att ändras dock tillkännagivits först i samband med att förfrågningsunderlaget lämnades över till de anbudsgivare som bjöds in att lämna anbud, varför eventuella förändringar av dem inte kunde påverka någon annan än dessa anbudsgivare.

Dessutom hade den upphandlande myndigheten i förfrågningsunderlaget angett att förhandlingen skulle kunna avse kravnivån på ett antal förhandlingspunkter. Myndigheten hade således först beskrivit vilka punkter som det skulle kunna komma att förhandlas om och sedan förhandlat kring dessa.

Justeringarna av kraven hade vidare inte riskerat att snedvrida konkurrensen bland anbudsgivarna. Mot bakgrund av detta fann domstolen att förändringarna av de obligatoriska kraven över huvud taget inte inneburit några väsentliga förändringar.

Domstolen ansåg dock att en av de förändringar som genomförts under förhandlingarna var att betrakta som en väsentlig förändring. Som bekant förutsätter ingripande enligt LOU att sökanden lidit eller riskerar att lida skada av en överträdelse av lagen.

Det är inte helt tydligt i domen om kammarrätten ansåg att den aktuella förändringen innebar ett brott mot LOU eller inte.

Eftersom förändringen hade genomförts i god tid innan anbudstiden löpte ut, samtliga anbudsgivare hade fått möjlighet att ta del av förändringen vid samma tidpunkt och den sökande anbudsgivaren, precis som övriga anbudsgivare, hade fått möjlighet att därefter lämna ett slutligt anbud fann domstolen dock att sökanden inte hade riskerat att lida någon skada av förändringen.

Den upphandlande myndigheten hade genom dessa åtgärder minimerat risken för att någon skulle lida skada av förändringen.

Den aktuella förhandlingen kan på många sätt beskrivas som ett skolboksexempel på hur en förhandling ska genomföras i en upphandling. Det står klart att den upphandlande myndigheten genom att bland annat:

  • i förväg berätta vilka frågor man avsåg att förhandla kring;
  • förhandla kring de frågor man i förväg berättat att man avsåg att förhandla kring;
  • presentera de krav som man förhandlade kring först när de kvalificerade anbudsgivarna fick ta del av förfrågningsunderlaget;
  • genomfört eventuella förändringar i god tid före anbudstidens utgång; och
  • gett samtliga anbudsgivare möjlighet att inkomma med ett slutligt anbud där resultatet av förhandlingarna beaktades

inte bara genomförde förhandlingarna på ett sätt som minimerade risken för att förhandlingarna skulle leda till bristande transparens eller garanterade likabehandling, utan även maximerade sitt förhandlingsutrymme.

Läs mer: Juridisk krönika

Juristpanelen

hk@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026