Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Så skapas ett kraftfullt anbud”

Ett gott anbudsarbete handlar inte om pengar, utan om att satsa på rätt saker och göra saker rätt, skriver Azra Dajic, konsult på Kontract. Hon har erfarenhet av både anbudsarbete och upphandling och delar med sig av sina bästa tips för att skapa ett professionellt anbud.

| 2019-08-28
Azra Dajic, konsult.

För många mindre leverantörer kan uppgiften att lämna in anbud upplevas näst intill övermäktig då de inte har detta som sin dagliga arbetsuppgift. Kanske är det så att de rent av saknar rätt kompetens, tillgängliga resurser och erfarenhet av tidigare anbudsarbete.

För större och mer erfarna leverantörer är det inte tillgången till kompetens, strukturkapital eller referenser som är utmanande. För dem handlar det oftast om komplicerade interna beslutsprocesser som medför ett omfattande internt arbete med att ta fram beslutsunderlag och hålla interna möten. Det tar tid och kraft ifrån det primära fokuset som är att skapa ett kraftfullt, kvalitativt och professionellt anbud.

Kunden i fokus Att ha kundfokus i anbudet innebär att visa förståelse för kundens verksamhet, utmaningar och affärsmässiga behov och utifrån detta forma en lösning som tydligt beskriver på vilket sätt kunden kommer att få nytta av den. Som anbudsgivare brukade jag inleda mitt arbete med att läsa den senaste årsredovisningen, analysera bakgrund, nuläge och mål med upphandlingen för att få en bättre bild och utifrån detta nischa anbudet.

Tips: Identifiera en slogan, affärsidé, vision eller annat budskap från kundens material och låt det genomsyra hela anbudet som en röd tråd. Inled eller avsluta med hur just ni kan med er föreslagna lösning hjälpa kunden nå sin vision. Undvik att inleda med varför ert bolag är så bra utan sätt kunden i fokus.

Långsiktigheten i fokus. Alla anbud bör utformas på ett sådant sätt att de andas långsiktighet, såväl i den föreslagna lösningen som utifrån ett relationsperspektiv till kunden. Det kan handla om att göra tydligt varför kunden ska välja ert anbud, och inte någon av konkurrenternas, genom att förstärka ert strategiska budskap.

Tips: Det finns olika sätt att framhäva ert anbud gentemot era konkurrenters. Främst genom att koppla styrkorna i er lösning till kundens specifika krav och i relation till dessa förklara vilket värde lösningen har för kunden. Undvik större utsvävningar i anbudet. Konkretisera och härled lösningen till ett tydligt krav/behov.

Visualisera budskapet. Ett tydligt budskap är viktigt för att skapa ett vinnande anbud. Att visualisera med grafik, bilder, diagram och tabeller får ert anbud att bli tydligare.

Tips: Använd grafik särskilt för att visualisera processer, rutiner och arbetssätt som annars kan bli oöverskådliga i textform. Även säljande budskap är rätt att framhäva just i bildform. Undvik grafik som är för spretig eller saknar förklarande text.

Strukturera dokumentet. Ett anbud som skickas in i fel format, med felaktig namnsättning eller på annat sätt påvisar att man som leverantör missat att följa upphandlarens alla instruktioner ger inte bara ett oprofessionellt intryck utan riskerar även att diskvalificera anbudet.

Tips: Läs instruktioner noggrant. Skapa en checklista för att säkerställa att ni tagit höjd för alla administrativa krav och önskemål och se till att ni besvarat samtliga ska-krav med ett ja. Ta gärna med kundens frågor från upphandlingsdokumentet som rubriker, på så sätt känner upphandlaren lättare igen sig i era svar och struktur. Undvik att skriva “för mer information läs här” med hänvisningar till hemsidor, årsrapporter och dylikt i upphandlingen.

Skapa ett bra språk och formalia. Anbud som är välstrukturerade och har ett tydligt och enkelt språk ger ett kvalitativt intryck.

Tips: Korrekturläs anbudet noggrant. Be gärna någon som inte varit med i arbetet att läsa hela anbudet för att säkerställa att alla uppgifter finns med och att det finns en röd tråd i anbudet. Ha alltid med en innehållsförteckning för att förenkla för läsaren. Undvik klyschor och att blanda språk i onödan. Undvik även förkortningar utan att ha beskrivit dessa i en begreppslista. Undvik användning av främst röd och grön färg i text och form då vissa färgblinda kan ha svårt att urskilja färgerna.

Sista tipset: Keep it simple but solid!

Azra Dajic, konsult, Upphandling & Sourcing, Kontract

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026