Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Så skapas ett kraftfullt anbud”

Ett gott anbudsarbete handlar inte om pengar, utan om att satsa på rätt saker och göra saker rätt, skriver Azra Dajic, konsult på Kontract. Hon har erfarenhet av både anbudsarbete och upphandling och delar med sig av sina bästa tips för att skapa ett professionellt anbud.

| 2019-08-28
Azra Dajic, konsult.

För många mindre leverantörer kan uppgiften att lämna in anbud upplevas näst intill övermäktig då de inte har detta som sin dagliga arbetsuppgift. Kanske är det så att de rent av saknar rätt kompetens, tillgängliga resurser och erfarenhet av tidigare anbudsarbete.

För större och mer erfarna leverantörer är det inte tillgången till kompetens, strukturkapital eller referenser som är utmanande. För dem handlar det oftast om komplicerade interna beslutsprocesser som medför ett omfattande internt arbete med att ta fram beslutsunderlag och hålla interna möten. Det tar tid och kraft ifrån det primära fokuset som är att skapa ett kraftfullt, kvalitativt och professionellt anbud.

Kunden i fokus Att ha kundfokus i anbudet innebär att visa förståelse för kundens verksamhet, utmaningar och affärsmässiga behov och utifrån detta forma en lösning som tydligt beskriver på vilket sätt kunden kommer att få nytta av den. Som anbudsgivare brukade jag inleda mitt arbete med att läsa den senaste årsredovisningen, analysera bakgrund, nuläge och mål med upphandlingen för att få en bättre bild och utifrån detta nischa anbudet.

Tips: Identifiera en slogan, affärsidé, vision eller annat budskap från kundens material och låt det genomsyra hela anbudet som en röd tråd. Inled eller avsluta med hur just ni kan med er föreslagna lösning hjälpa kunden nå sin vision. Undvik att inleda med varför ert bolag är så bra utan sätt kunden i fokus.

Långsiktigheten i fokus. Alla anbud bör utformas på ett sådant sätt att de andas långsiktighet, såväl i den föreslagna lösningen som utifrån ett relationsperspektiv till kunden. Det kan handla om att göra tydligt varför kunden ska välja ert anbud, och inte någon av konkurrenternas, genom att förstärka ert strategiska budskap.

Tips: Det finns olika sätt att framhäva ert anbud gentemot era konkurrenters. Främst genom att koppla styrkorna i er lösning till kundens specifika krav och i relation till dessa förklara vilket värde lösningen har för kunden. Undvik större utsvävningar i anbudet. Konkretisera och härled lösningen till ett tydligt krav/behov.

Visualisera budskapet. Ett tydligt budskap är viktigt för att skapa ett vinnande anbud. Att visualisera med grafik, bilder, diagram och tabeller får ert anbud att bli tydligare.

Tips: Använd grafik särskilt för att visualisera processer, rutiner och arbetssätt som annars kan bli oöverskådliga i textform. Även säljande budskap är rätt att framhäva just i bildform. Undvik grafik som är för spretig eller saknar förklarande text.

Strukturera dokumentet. Ett anbud som skickas in i fel format, med felaktig namnsättning eller på annat sätt påvisar att man som leverantör missat att följa upphandlarens alla instruktioner ger inte bara ett oprofessionellt intryck utan riskerar även att diskvalificera anbudet.

Tips: Läs instruktioner noggrant. Skapa en checklista för att säkerställa att ni tagit höjd för alla administrativa krav och önskemål och se till att ni besvarat samtliga ska-krav med ett ja. Ta gärna med kundens frågor från upphandlingsdokumentet som rubriker, på så sätt känner upphandlaren lättare igen sig i era svar och struktur. Undvik att skriva “för mer information läs här” med hänvisningar till hemsidor, årsrapporter och dylikt i upphandlingen.

Skapa ett bra språk och formalia. Anbud som är välstrukturerade och har ett tydligt och enkelt språk ger ett kvalitativt intryck.

Tips: Korrekturläs anbudet noggrant. Be gärna någon som inte varit med i arbetet att läsa hela anbudet för att säkerställa att alla uppgifter finns med och att det finns en röd tråd i anbudet. Ha alltid med en innehållsförteckning för att förenkla för läsaren. Undvik klyschor och att blanda språk i onödan. Undvik även förkortningar utan att ha beskrivit dessa i en begreppslista. Undvik användning av främst röd och grön färg i text och form då vissa färgblinda kan ha svårt att urskilja färgerna.

Sista tipset: Keep it simple but solid!

Azra Dajic, konsult, Upphandling & Sourcing, Kontract

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026