Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Så ställs krav på e-handel i upphandling

För att öka användningen av e-handel finns nu en handledning med bland annat Word-mallar för olika inköpssituationer. Den har tagits fram av Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, Ekonomistyrningsverket, ESV, och Upphandlingsmyndigheten.

| 2017-01-05

Det finns ett uttalat mål att öka användningen av e-handel. Därför anser Ekonomistyrningsverket att myndigheter bör ställa tydliga krav på e-handel redan i upphandlingen och att upphandlare har en viktig roll i det arbetet.

ESV menar att myndigheter, genom att ansluta leverantörer till e-handelssystemen, kan göra det enklare för beställare att hitta varor och tjänster samt att se de aktuella priserna. Det blir, enligt ESV, därigenom lättare att handla rätt varor och tjänster från rätt leverantör till rätt pris.

Leverantörsanslutningar gör, enligt verket, också att uppföljningen av myndighetens inköp kan bli tydligare och mer innehållsrika. Statistik per avtal och avtalade produktområden kan ge underlag för det fortsatta strategiska arbetet med upphandling och styrning av inköp.

Ytterligare en vinst, enligt ESV, är att leverantörer som skickar elektroniska fakturor bidrar till en bättre miljö och till att minska myndigheternas hanteringskostnader. Att skriva ut fakturor på papper för att sedan skanna in dem som bilder, samt tolka den information som ska hanteras i det elektroniska arbetsflödet, medför ökad risk för fel, menar ESV. Det i sin tur kan medföra ökade kostnader för myndigheten.

ESV menar att ett bra sätt att arbeta strategiskt med e-handelsfrågor är att redan vid upphandlingen ställa krav på e-handel och e-faktura. ESV följer upp hur myndigheterna arbetar med krav i upphandlingar, med strategier och planer inom e-handelsområdet samt följer utvecklingen av andel e-fakturor hos myndigheterna.

– Vi tror också att genom att fler nyttjar e-handel så höjs kvaliteten i hela processen från beställning till upphandling, betalning och uppföljning. Genom att öka digitaliseringen kommer onödig administration förhoppningsvis att försvinna, sa Upphandlingsmyndighetens generaldirektör, Inger Ek, i samband med att Statskontoret presenterat en rapport som visar att upphandling är den tredje största anledningen till administration hos myndigheter.

Som stöd har en handledning tagits fram. Handledningen riktar sig till upphandlingsansvariga och projektledare för e-handel på kommuner, landsting eller regioner samt statliga myndigheter. Syftet är att den ska vara en hjälp för att ställa krav på e-handel i samband upphandlingar av varor och tjänster. Handledningen menar att det handlar om att analysera den egna organisationens förutsättningar, att välja affärsprocess samt att utforma förfrågningsunderlaget.

Förutom handledningen finns det åtta mallar med exempel som omfattar beskrivande texter om e-handel och förslag till e-handelskrav i form av tilldelningskriterier och avtalsvillkor. Det finns även ett förslag på generell inledningstext som kan användas tillsammans med alla mallar.

Mallarna är publicerade i Word-format på SFTI:s webbplats, www.sfti.se

Handledningen har tagits fram av SKL, ESV och Upphandlingsmyndigheten som är SFTI:s huvudmän. I arbetsgruppen har också SKL Kommentus Inköpscentral och Statens Inköpscentral vid Kammarkollegiet deltagit.

Läs mer: E-handel

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026