Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Säg nej till upphandlingar utan klimatkrav”

DebattDet finns inte längre några godtagbara skäl att köra bussar på fossila bränslen. Ändå drivs fortfarande var tredje buss i landets kollektivtrafik med fossil diesel, skriver Magnus Åkerhielm och Mattias Goldmann.

| 2016-03-10
Ställ krav på trafikentreprenörerna. Det ställs ofta inte tillräckliga krav på leverantörerna. Det märks inte minst på de stora skillnaderna mellan länen, skriver Maguns Åkerhielm och Mattias Goldmann.

Sverige har ambitionen att bli ett av världens första fossilfria länder och i kollektivtrafiken har vi kommit en bra bit på vägen. Men andelen kan bli ännu högre om trafikentreprenörerna tackar nej till upphandlingar utan klimatkrav.

Efter det lyckade klimatmötet i Paris är det nu dags att ta tag i det verkliga klimatarbetet på hemmaplan. En av de största utmaningarna finns i transportsektorn. Om vi ska klara riksdagens mål om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 krävs samarbete mellan politiker, offentliga aktörer och näringslivet.

Varje år genomförs offentliga upphandlingar till ett värde av omkring 600 miljarder kronor, nästan en sjättedel av Sveriges BNP. Det ger de offentliga aktörerna enorma möjligheter att påverka samhällsutvecklingen.

Genom att ställa relevanta krav i sina upphandlingar kan de bidra till minskad klimat- och miljöpåverkan, och driva på utvecklingen av nya smartare lösningar. Men tyvärr saknas ofta utmanande miljökrav.

Oavsett vilka krav som ställs, har de företag som deltar i upphandlingar ett eget ansvar för de tjänster man erbjuder. Därför har Keolis bestämt sig för att inte delta i upphandlingar där relevanta krav på klimat- och miljöprestanda saknas. Det ansvarsfulla är inte att konkurrera med lågt pris utan med hög samhällsnytta.

I november pensionerade Keolis sin sista fossildrivna buss och i dag körs alla 1 600 bussar på förnybara drivmedel; biogas, etanol, biodiesel från raps, syntetisk diesel från vegetabiliska oljor och ren eldrift.

Det finns inte längre några godtagbara skäl att köra bussar på fossila bränslen. Ändå drivs fortfarande var tredje buss i landets kollektivtrafik med fossil diesel. En av förklaringarna är att det ofta inte ställs tillräckliga krav på leverantörerna. Detta märks inte minst på de stora skillnaderna mellan länen. I Stockholm och Västmanland körs nästan 90 procent av kollektivtrafiken på förnybara drivmedel, men i Västerbotten och på Gotland är andelen mindre än tio procent.

Genom en ökad efterfrågan på nya drivmedel och ny teknik, kan produktionsmetoder utvecklas och priserna pressas. För att klara klimatutmaningen krävs det samarbete. Det krävs politiker som har en tydlig vilja, myndigheter och upphandlare som vågar ställa krav, företag som är villiga att testa nya lösningar – och som vågar tacka nej till uppdrag som inte stödjer en hållbar utveckling.

Författare:

Magnus Åkerhielm
vd, Keolis

Mattias Goldmann
vd, gröna och liberala tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "“Säg nej till upphandlingar utan klimatkrav”"

  1. LXV skriver:
    10 mars, 2016 kl. 11:59

    Enligt LOU är det helt oacceptabelt att diskriminera anbudsgivare på sådant sätt som debattörerna föreslår!
    Förutom risken att ett sådant krav kan innebära lagbrott genom att UM tvingas anta en leverantör som inte offererar det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudspriset är kravet också diskutabelt ur allmän miljösynpunkt då det fortfarande saknas vetenskapliga bevis på att “förnybara” drivmedel är mindre skadliga för miljön än de fossila (se t.ex. FNs uttalande om etanolproduktion: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=1864361)

    En mer rättvis tillämpning av likabehandlingsprincipen avseende miljö- och hållbarhetskraven vore i stället att ta med LCC-kalkyler i anbudsutvärderingen. F.d. Miljöstyrningsrådets rekommendationer och framtagna kalkyler fungerar alldeles utmärkt för detta ändamål.

  2. Hammer skriver:
    10 mars, 2016 kl. 13:29

    1. De föreslår inga krav utan att de som leverantörer ska tacka nej till upphandlingar utan miljökrav.

    2. EU-domstolen har redan i avgörandet C-513/99 som kom 2002 konstaterat att det är ok att använda miljökrav som tilldelningskriterer, detta trots att UM:s egna bolag var det enda som klarade av att leva upp till kravet.

    3. Vad gäller huruvida man bör ställa miljökrav tror jag att f.d. Miljöstyrningsrådet, numera Upphandlingsmyndigheten, inte håller med om det finns några “förnybara” drivmedel.

  3. LXV skriver:
    10 mars, 2016 kl. 13:57

    1. Så du menar att de inte kräver några skärpta miljökrav, utan att genom debattinlägget vill Keolis bara skryta om hur duktiga de har varit med att ersätta sin fordonspark?

    2. Det finns en tydlig skillnad mellan krav och kriterier. Miljökriterier kan man alltid ställa, för miljökraven behöver man mycket kött på benen…

    3. MSR lär ha rätt. Det finns inga “förnybara drivmedel”, utan bara “drivmedel som framställs av förnybara källor”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026