Säters kommun kritiseras i en utredning (pdf) av Konkurrenskommissionen för att köpa fastighetsförvaltningstjänster på ett sätt som strider mot upphandlingslagen.
Konkurrenskommissionen är, trots namnet, ingen myndighet utan startades av tankesmedjan Den Nya Välfärden år 1994 som en fristående kommission bestående av experter på upphandlings- och konkurrensfrågor.
Säters kommun har beslutat att utan föregående upphandling köpa fastighetsförvaltningstjänster direkt från sitt eget kommunala fastighetsbolag, Säterbostäder AB, för åtminstone 1,5 miljoner kronor. Detta strider enligt expertgruppen mot upphandlingslagen, .
Kommunen har uppgivit att man ansett sig haft stöd av att det så kallade ”in-house-undantaget” var tillämpligt och att upphandling därför inte behövdes.
Det menar expertgruppen inte stämmer. Visserligen äger kommun Säterbostäder, men bolaget bedriver en stor extern verksamhet. ”In-house-undantaget” från kravet på annonserad upphandling kan därför inte tillämpas, enligt utredningen.
– Kommunens agerande strider därför mot upphandlingslagen och snedvrider konkurrensen på den lokala marknaden för fastighetstjänster. Det finns därför anledning att rikta kritik mot kommunen, säger Lennart Palm, ledamot i Konkurrenskommissionen.
Säters kommunchef, Pär Jerfström, erkänner att avtalet inte föregåtts av någon upphandling enligt lagen om offentlig upphandling (LOU), men att beslutet föregåtts av överväganden huruvida en upphandling erfordrades.
I en kommentar till Upphandling24 skriver kommunchefen för Säters kommuns räkning att: “Kommunen hade därvid att beakta 2 kap 10a § i LOU. Vi bedömde då att det så kallade kontrollkriteriet definitivt var uppfyllt. När det gäller det så kallade verksamhetskriteriet kunde vi konstatera att det förelåg osäkerhet om dess uppfyllelse då vi inte kunde finna några svenska rättsfall gällande kommunala bostadsbolag.”
Han konstaterar att sådana bolag har en speciell situation eftersom merparten av bolagets intäkter kommer från privatpersoners hyresbetalningar.
“Om sådana hyresinbetalningar skall ses som externa betalningar skulle ett kommunalt bostadsbolag aldrig kunna omfattas av undantaget i 2 kap 10 a § LOU. Frågan är emellertid om inte dessa privatpersoners hyresbetalningar skulle kunna anses var att hänföra till koncernintern försäljning eftersom bolaget har ett allmännyttigt syfte. Med ett sådant synsätt bedömde kommunen att även verksamhetskriteriet var uppfyllt”, skriver Pär Jerfström.
Kommunchefen konstaterar att Konkurrenskommissionen kommit med sin bedömning och att kommunen har respekt för det kunnande kommissionen besitter, trots att Kommissionen inte är någon myndighet.
“Eftersom det aktuella avtalet enbart gäller för 2016 är det snart dags för kommunen att ta ställning till upphandling för år 2017 och eventuellt ytterligare år”, skriver Pär Jerfström.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer