Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Se overheadkostnaden per resa”

DebattDet finns all anledning att säkerställa att kvaliteten höjs för särskilda persontransporter som färdtjänst och skolskjuts. Lägg fokus inte bara kostnaden för själva transporten utan också på overheadkostnaden per resa, skriver Björn Falk, vd, och Martin Andersson, marknadschef, DRT Solutions.

| 2020-12-14
Björn Falk, vd, och Martin Andersson, marknadschef, DRT Solutions.

Vi kan inte annat än instämma i mycket av det som Tomas Hansson, vd Samtrans Omsorgsresor, och Emma Forsberg, biträdande chefsjurist, Nobina framför i en debattartikel i Upphandling24 den 27 november. Det finns all anledning att säkerställa att det kvalitativa innehållet höjs för särskilda persontransporter.

Som verksamma inom anropsstyrd trafik ser vi också hur både beställare och resenärer uttrycker en allt större oro för – och i viss utsträckning missnöje med – en över tid sjunkande kvalitet i transporten. Och visst är det så att ett ensidigt fokus på låga kostnader från den upphandlande partens sida riskerar att betalas med sämre kvalitet.

Men vi vet också att många regioner och kommuner lägger allt större fokus på kvalitetskrav i sina upphandlingar för att motverka detta.

Det som är oroande är den potentiellt onda cirkel som följer av detta: Lägre kostnader i anbuden försvårar för trafikföretagen att leverera kvalitet och det leder till mer detaljerade kvalitetskrav i upphandlingarna vilket i sin tur leder till högre kostnader för kontroll och uppföljning.

Risken är att allt mindre av den totala kostnaden hamnar på resan, alltså själva tjänsten att säkerställa att individer med särskilda behov kan komma ut i samhället, och att relativt sett allt mer av totalkostnaden i stället hamnar på kommunal/regional byråkrati för att följa upp och kontrollera.

Vad kan man då göra åt detta problem? Vi ser ett antal bitar till lösningspusslet:

Det första är att lägga fokus på inte bara kostnaden för själva transporten utan också på overheadkostnaden per resa. Om transporten sjunker i pris samtidigt som byråkratin ökar för varje resa är det något som inte stämmer.

Vi har låtit undersöka saken och kan se att overheadkostnaden per resa inte bara varierar stort mellan regioner – utan att den i många fall dessutom ökad dramatiskt under det senaste decenniet. Särskilt för de regioner som valt att plocka hem ett antal tjänster i egen regi, vilket drivit upp kostnaderna.

Denna kostnad måste oundvikligen betalas och det finns bara tre sätt: mindre pengar läggs på själva resorna, skattebetalarnas kostnad ökar eller den egenavgift som resenärer betalar höjs. Inget av dessa är eftersträvansvärt!

Det andra är att kommuner och regioner ändrar sitt sätt att upphandla: externa experter på transportlogistik och beställning kan agera tredje part och ”konsult” när kriterierna för en transportupphandling skrivs.

På så sätt kan den offentliga upphandlaren säkerställa att organisatoriska och tekniska krav anpassas till vad erfarenheten säger ger bäst kvalitet med resenärens behov i fokus.

Vilka är de vanligaste felkällorna? Vilka tidigare krav har varit suboptimerande? Om man säkerställer att de kvalitativa kriterierna är optimala är det rimligt och bra att kostnaderna styr bland de som kvalificerar sig. Det leder under drift till lägre kostnad för administration, kontroll och felhantering.

Det tredje är att utnyttja de tekniska lösningar som finns både för beställning, trafikledning och kontroll. De må vara svåra och dyra att utveckla på egen hand för en kommunal byråkrati, men det finns tjänsteleverantörer som tillhandahåller existerande lösningar för alltifrån digital fordonsbesiktning och språkutbildning, till beställningslösningar för vårdpersonal och oberoende trafikledningslösningar.

Låt tekniken vara en del av lösningen – och kräv utveckling av den som är satt att hantera den löpande, vardagliga kontakten med utföraren av transporten. Detta kan och bör regleras avtalsmässigt mellan den ansvariga förvaltningen och beställningscentralen.

Det fjärde är att tydliggöra rollerna. Som beställare av anropsstyrd trafik har man en starkare position om man separerar transporter från beställningscentraler och upphandlar dem separat.

Uppstår kvalitetsproblem är man som beställare då oberoende från bägge leden. Uppstår tvister om ansvar för brister kan man avdöma dem. Och man sätter inte sina upphandlade parter i en onödig beroendeställning (annat än som avtalsslutande part), vilket man riskerar att göra om man som upphandlare har två av de tre rollerna snarare än att bara vara upphandlande part.

Sjunkande kvalitet i transportledet riskerar att drabba samhällets allra mest utsatta: de som är beroende av särskilda persontransporter för att kunna ta sig till arbetet, till vårdcentralen och till familj och vänner.

Vi kan inte låta politisk ovilja stå i vägen för lösningarna, särskilt inte då lösningen kan leda till både bättre kvalitet och en lägre totalkostnad. Detta är särskilt viktigt när kommuner och regioner blickar fram mot fler år av lägre skatteintäkter och ökade kostnader till följd av pandemin. Låt oss hitta lösningarna tillsammans.

Björn Falk
vd
Martin Andersson,
marknadschef,
DRT Solutions

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “”Se overheadkostnaden per resa””

  1. flytthjälp sundsvall skriver:
    30 april, 2024 kl. 13:59

    Loved Your Content!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026