Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Höj kraven på persontransporter”

DebattUpphandlingarna av särskilda persontransporter, till exempel färdtjänst och skolskjuts, kännetecknas av låga kvalitetskrav och fokus på lägsta pris. Förseningar och dåligt bemötande är vardag för många resenärer, skriver Tomas Hansson och Emma Forsberg och efterlyser bättre upphandlingar.

| 2020-11-27
Tomas Hansson, vd Samtrans Omsorgsresor, och Emma Forsberg, biträdande chefsjurist, Nobina.

Varje år görs närmare 100 miljoner särskilda persontransporter i Sverige. Alla dessa resor, oavsett om det handlar om färdtjänst, skolskjuts eller omsorgsresor, utgör en bärande samhällsfunktion.

Med idén om att alla ska kunna röra sig fritt i samhället, även när funktionsvariationer påverkar möjligheten att resa i kollektivtrafiken, skapar vi ett Sverige som finns till för alla.

Med detta kommer också höga krav och förväntningar på att dessa transporter finns tillgängliga när människor behöver resa, att bilarna kommer i tid och att förarna har kompetens att hjälpa resenärer med varierande behov.

Omvänt skapar brister i utförandet stor skada för enskilda människor. Att inte kunna ta sig till jobbet, skolan eller matbutiken i tid på grund av en bil som inte kommer är helt enkelt inte acceptabelt.

Trots detta och trots att kostnaden varje år uppgår till mångmiljardbelopp kännetecknas upphandlingarna av låga kvalitetskrav, fokus på lägsta pris och kontraktsvillkor som inte skapar förutsättningar för att vare sig förbättra eller effektivisera verksamheten.

Resultatet är en tjänst som varierar kraftigt i kvalitet. Förseningar, dåligt bemötande och osäkra körningar är vardag för många resenärer. Därtill finns flera exempel i närtid på företag som har gått i konkurs mitt under pågående avtal och med detta lämnat kvar både resenärer och kommuner på gatan.

Branschens problem är flera. Här finns allt ifrån rekryteringsproblem till oseriösa företag utan kollektivavtal eller ekonomisk bärkraft. Men tyvärr läggs också grunden till flera av problemen redan i upphandlingsskedet. Det handlar om låga ambitioner och om upphandlingar som inte svarar upp mot den mycket krävande och komplexa tjänst som dessa transporter innebär.

Enligt oss finns fyra konkreta förbättringsområden:

För det första. Upphandlare behöver säkra att framtida avtalspartner har de ekonomiska resurser och den kompetens som krävs för uppdraget. I dag ställs för låga kvalificeringskrav. Konsekvensen blir att avtal riskerar att tilldelas bolag som till exempel inte har relevant förmåga eller kapital att investera i den it-utveckling som krävs. I värsta fall leder låga kvalificeringskrav till avtal med företag som inte kan leverera i enlighet med avtalet eller går i konkurs under pågående avtalstid. Något som drabbat flera kommuner och regioner i närtid.

För det andra menar vi att hög kvalitet, med hög punktlighet och gott bemötande kan säkras genom rätt kravställning och en aktiv uppföljning. Överlag ställs låga kvalitetskrav, vad gäller exempelvis kundbemötande och avvikelsehantering, samtidigt som uppföljningen brister kraftigt. Viten används därtill sparsamt, om ens överhuvudtaget. Genom att kombinera upphandlingar med ekonomiska incitament via bonus och viten, som kopplas till relevanta kvalitetsnyckeltal såsom exempelvis förseningar, skapas drivkrafter för parterna som gör varje resa bättre.

För det tredje. I dag utvärderas de flesta upphandlingar utifrån lägsta pris. Kombinationen av låga kvalificeringskrav, låga kvalitetskrav och prisfokusering urvattnar marknaden på seriösa och utvecklingsorienterade företag. Både resenärer, kommuner och regioner går därför miste om kunskap och investeringar som gör det enklare att vara både beställare och resenär.

I ett första viktigt steg för att lämna denna utveckling bakom sig bör kommuner och regioner med höga ambitioner för trafiken alltid inkludera en kvalitetsutvärdering i kommande upphandlingar. Det ger kommuner och regioner möjlighet att utvärdera exempelvis arbetssätt och rutiner för att hantera förseningar, hur förare bemöter resenärer med särskilda behov eller dokumenterad mognad av it-system för att hantera trafiken.

För det fjärde. För att kunna arbeta långsiktigt med att utveckla kvaliteten i en delvis sargad bransch behöver också avtalstiden vara tillräckligt lång. Korta avtalstider hindrar beställare och leverantör från att långsiktigt och tillsammans utveckla resandet genom en fruktbar avtalsrelation. Det begränsar också möjligheten för leverantörer att investera i exempelvis elfordon eller mer komplexa it-lösningar som skulle effektivisera och förbättra trafiken samt bidra till att uppnå högt ställda klimatmål.

Vi menar att det finns en generell missuppfattning om att upphandling av särskilda persontransporter måste resultera i ett ramavtal, vilket som bekant får vara maximalt fyra år. I flera fall är dessa ramavtal nödvändiga i vår bransch, men i många fall är trafiken så pass förutsebar i volym och när beställningar sker att kommuner och regioner genom att hantera avtalsutformningen rätt, kan tillämpa upphandlingskontrakt. Då finns heller inte någon begränsning i avtalstid.

Avslutningsvis, smartare upphandlingar skulle i förlängningen göra stor skillnad för många resenärer i en redan besvärlig vardag. Om detta hoppas vi väcka till liv en välbehövlig diskussion både bland branschföreträdare och upphandlare. Våra resenärer förtjänar det bästa vi tillsammans har att erbjuda.

Tomas Hansson
Vd, Samtrans Omsorgsresor
Emma Forsberg
Biträdande chefsjurist, Nobinakoncernen i vilken Samtrans ingår

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Anmäler Region Stockholm till KKV

Sjuka som ringde 1177 blev hänvisade till Kry utan att någon upphandling gjorts. Nu anmäler Vänsterpartiet Region Stockholm till Konkurrensverket för otillbörligt gynnande.

Foto: Mostphotos

USA upphandlar mer inhemskt

USA:s nytillträdde president Joe Biden inför tuffare krav för offentlig upphandling. Syftet är att öka köpen av inhemska produkter.

Foto: Ernst Henry Photography AB.

Ger svar om anbudstorkan

Tiden och prisfokus. Det är de två främsta anledningarna till att företag avstår från att delta i offentliga upphandlingar, enligt en undersökning som genomförts i Västra Götaland.

100 punkter för cirkulär ekonomi

Regeringen kräver tydligare resultat av offentlig upphandling som medel för omställningen till en cirkulär ekonomi. En handlingsplan med ett 100-punktsprogram finns nu på plats i samverkan med budgetsamarbetspartierna C och L.

Lena Micko

Så ska Micko underlätta för de små

Ett nytt nätverk för köpare och leverantörer. Ökade möjligheter till dialog med upphandlande myndigheter för att underlätta kommunikation och minska risken för missförstånd. Det är två saker som ska möjliggöra för fler småföretag att delta i offentliga upphandlingar, enligt civilminister Lena Micko (S).

Bryter avtal direkt efter konkurs

Konkursbeslutet hann knappt meddelas i Skåne innan Region Dalarna valde att avbryta samarbetet med Vårdinnovation. Oppositionen menar ändå att regionen agerat för sent.

Veckans jobb

Kammarkollegiet

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet

Verksjurist med upphandlingsrättslig inriktning

Toppjobb

  • Nora kommun söker Upphandlingsansvarig
  • Upphandlare sökes till Folktandvården i Stockholm
  • Region Blekinge söker upphandlare
  • Huddinge kommun söker entreprenadupphandlare
  • Anbudsansvarig till Humana Individ och Familj
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Vill du bli Södersjukhusets nya upphandlare?
  • Karlskrona kommun söker upphandlare
  • Upphandlingscenter söker strategisk upphandlare med inriktning entreprenad
  • Uddevalla Energi söker en erfaren inköps- och upphandlingsansvarig
  • SVA söker inköps- och upphandlingschef
  • SVA söker inköpare

Senaste nyheterna

Anmäler Region Stockholm till KKV Anmäler Region Stockholm till KKV
USA upphandlar mer inhemskt USA upphandlar mer inhemskt
Ger svar om anbudstorkan Ger svar om anbudstorkan
100 punkter för cirkulär ekonomi 100 punkter för cirkulär ekonomi
Så ska Micko underlätta för de småSå ska Micko underlätta för de små
Bryter avtal direkt efter konkurs Bryter avtal direkt efter konkurs
Kräver besked av regionerna Kräver besked av regionerna
Inför kategoristyrning på bred front Inför kategoristyrning på bred front

Senaste kommentarerna

  • Ger svar om anbudstorkanTyvärr är ofta en upphandlings kravställning orimlig i proportion till vad som ska levereras, många gånger förväntas en leverantör lämna...
  • Bara stora företag kan budaHur förhåller detta sig till EU´s regler?
  • Ger svar om anbudstorkanI upphandlingsvärlden har både Jan och Filippa rätt. Det finns en del entreprenörer, oftast lokala mellanstora byggentreprenörer, där ute som...
  • Ger svar om anbudstorkanFilippa har tyvärr rätt i sin dystra bild av verkligheten. Sverige är ett bananland när det gäller offentliga affärer. Bäst...
  • Ger svar om anbudstorkanJan, tillåt mig småle. Du kan omöjligen ha missat detta, om du inte är helt nyutexaminerad. Vilken myndighet jobbar du...

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 9-10 februari
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »