Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Höj kraven på persontransporter”

DebattUpphandlingarna av särskilda persontransporter, till exempel färdtjänst och skolskjuts, kännetecknas av låga kvalitetskrav och fokus på lägsta pris. Förseningar och dåligt bemötande är vardag för många resenärer, skriver Tomas Hansson och Emma Forsberg och efterlyser bättre upphandlingar.

| 2020-11-27
Tomas Hansson, vd Samtrans Omsorgsresor, och Emma Forsberg, biträdande chefsjurist, Nobina.

Varje år görs närmare 100 miljoner särskilda persontransporter i Sverige. Alla dessa resor, oavsett om det handlar om färdtjänst, skolskjuts eller omsorgsresor, utgör en bärande samhällsfunktion.

Med idén om att alla ska kunna röra sig fritt i samhället, även när funktionsvariationer påverkar möjligheten att resa i kollektivtrafiken, skapar vi ett Sverige som finns till för alla.

Med detta kommer också höga krav och förväntningar på att dessa transporter finns tillgängliga när människor behöver resa, att bilarna kommer i tid och att förarna har kompetens att hjälpa resenärer med varierande behov.

Omvänt skapar brister i utförandet stor skada för enskilda människor. Att inte kunna ta sig till jobbet, skolan eller matbutiken i tid på grund av en bil som inte kommer är helt enkelt inte acceptabelt.

Trots detta och trots att kostnaden varje år uppgår till mångmiljardbelopp kännetecknas upphandlingarna av låga kvalitetskrav, fokus på lägsta pris och kontraktsvillkor som inte skapar förutsättningar för att vare sig förbättra eller effektivisera verksamheten.

Resultatet är en tjänst som varierar kraftigt i kvalitet. Förseningar, dåligt bemötande och osäkra körningar är vardag för många resenärer. Därtill finns flera exempel i närtid på företag som har gått i konkurs mitt under pågående avtal och med detta lämnat kvar både resenärer och kommuner på gatan.

Branschens problem är flera. Här finns allt ifrån rekryteringsproblem till oseriösa företag utan kollektivavtal eller ekonomisk bärkraft. Men tyvärr läggs också grunden till flera av problemen redan i upphandlingsskedet. Det handlar om låga ambitioner och om upphandlingar som inte svarar upp mot den mycket krävande och komplexa tjänst som dessa transporter innebär.

Enligt oss finns fyra konkreta förbättringsområden:

För det första. Upphandlare behöver säkra att framtida avtalspartner har de ekonomiska resurser och den kompetens som krävs för uppdraget. I dag ställs för låga kvalificeringskrav. Konsekvensen blir att avtal riskerar att tilldelas bolag som till exempel inte har relevant förmåga eller kapital att investera i den it-utveckling som krävs. I värsta fall leder låga kvalificeringskrav till avtal med företag som inte kan leverera i enlighet med avtalet eller går i konkurs under pågående avtalstid. Något som drabbat flera kommuner och regioner i närtid.

För det andra menar vi att hög kvalitet, med hög punktlighet och gott bemötande kan säkras genom rätt kravställning och en aktiv uppföljning. Överlag ställs låga kvalitetskrav, vad gäller exempelvis kundbemötande och avvikelsehantering, samtidigt som uppföljningen brister kraftigt. Viten används därtill sparsamt, om ens överhuvudtaget. Genom att kombinera upphandlingar med ekonomiska incitament via bonus och viten, som kopplas till relevanta kvalitetsnyckeltal såsom exempelvis förseningar, skapas drivkrafter för parterna som gör varje resa bättre.

För det tredje. I dag utvärderas de flesta upphandlingar utifrån lägsta pris. Kombinationen av låga kvalificeringskrav, låga kvalitetskrav och prisfokusering urvattnar marknaden på seriösa och utvecklingsorienterade företag. Både resenärer, kommuner och regioner går därför miste om kunskap och investeringar som gör det enklare att vara både beställare och resenär.

I ett första viktigt steg för att lämna denna utveckling bakom sig bör kommuner och regioner med höga ambitioner för trafiken alltid inkludera en kvalitetsutvärdering i kommande upphandlingar. Det ger kommuner och regioner möjlighet att utvärdera exempelvis arbetssätt och rutiner för att hantera förseningar, hur förare bemöter resenärer med särskilda behov eller dokumenterad mognad av it-system för att hantera trafiken.

För det fjärde. För att kunna arbeta långsiktigt med att utveckla kvaliteten i en delvis sargad bransch behöver också avtalstiden vara tillräckligt lång. Korta avtalstider hindrar beställare och leverantör från att långsiktigt och tillsammans utveckla resandet genom en fruktbar avtalsrelation. Det begränsar också möjligheten för leverantörer att investera i exempelvis elfordon eller mer komplexa it-lösningar som skulle effektivisera och förbättra trafiken samt bidra till att uppnå högt ställda klimatmål.

Vi menar att det finns en generell missuppfattning om att upphandling av särskilda persontransporter måste resultera i ett ramavtal, vilket som bekant får vara maximalt fyra år. I flera fall är dessa ramavtal nödvändiga i vår bransch, men i många fall är trafiken så pass förutsebar i volym och när beställningar sker att kommuner och regioner genom att hantera avtalsutformningen rätt, kan tillämpa upphandlingskontrakt. Då finns heller inte någon begränsning i avtalstid.

Avslutningsvis, smartare upphandlingar skulle i förlängningen göra stor skillnad för många resenärer i en redan besvärlig vardag. Om detta hoppas vi väcka till liv en välbehövlig diskussion både bland branschföreträdare och upphandlare. Våra resenärer förtjänar det bästa vi tillsammans har att erbjuda.

Tomas Hansson
Vd, Samtrans Omsorgsresor
Emma Forsberg
Biträdande chefsjurist, Nobinakoncernen i vilken Samtrans ingår

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Uddevalla kommun

Uddevallas uppdelning underkänns

Uddevalla kommun borde ha annonserat när man köpte in konsulttjänster gällande ett nytt stadshus, enligt Konkurrensverket. Kommunen, som i stället delade upp affärerna och direktupphandlade, riskerar 50 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Nya regler om överprövning

Krav på att upphandlingsmål ska hanteras skyndsamt samt preklusionsfrister. Det är två delar i de nya reglerna om överprövning av offentlig upphandling som träder i kraft i dag den 1 juli.

Direktupphandlade för 4,5 mkr

Ett av Örebro kommuns bolag har direktupphandlat hotellrum och tekniktjänster för nära 4,5 miljoner kronor. ”Det var fel. Det kan jag se väldigt tydligt”, säger den ansvariga chefen.

Registrering ska ge kvalitetsstämpel

Den 1 januari 2023 blir det möjligt att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för idéburna organisationer. Nu ska Kammarkollegiet ta fram ett register där aktörerna erbjuds registrera sig.

Ny tjänst för visselblåsare

Konkurrensverket startar en ny visselblåsarfunktion. Där kan den som får kännedom om missförhållanden inom offentlig upphandling och konkurrens slå larm.

Allt fler offentliga upphandlare

Sedan 2014 har antalet anställda med titeln upphandlare eller inköpare inom offentlig sektor ökat med 26 procent. Det visar statistik från SCB.

Lediga jobb

  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste nyheterna

Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
Nya regler om överprövningNya regler om överprövning
Direktupphandlade för 4,5 mkrDirektupphandlade för 4,5 mkr
Registrering ska ge kvalitetsstämpelRegistrering ska ge kvalitetsstämpel
Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
”Satsa på kortare avtal””Satsa på kortare avtal”
Lättare utreda sanktioner i FinlandLättare utreda sanktioner i Finland
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste kommentarerna

  • Dömer ut GöteborgsupphandlingIronin i att de hänvisar till Göteborgs stads arkitekturpolicy som kom till genom nepotism där stadsarkiteten drog i sina bekantskaper...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingHur??? HUR kan man inte "uttala sig i sak" angående upphandlingar som UPPHANDLANDE MYNDIGHET!? Snacka om att ha missuppfattat sitt...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

”Kursen gör SUA begripligt”

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »