Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Höj kraven på persontransporter”

DebattUpphandlingarna av särskilda persontransporter, till exempel färdtjänst och skolskjuts, kännetecknas av låga kvalitetskrav och fokus på lägsta pris. Förseningar och dåligt bemötande är vardag för många resenärer, skriver Tomas Hansson och Emma Forsberg och efterlyser bättre upphandlingar.

| 2020-11-27
Tomas Hansson, vd Samtrans Omsorgsresor, och Emma Forsberg, biträdande chefsjurist, Nobina.

Varje år görs närmare 100 miljoner särskilda persontransporter i Sverige. Alla dessa resor, oavsett om det handlar om färdtjänst, skolskjuts eller omsorgsresor, utgör en bärande samhällsfunktion.

Med idén om att alla ska kunna röra sig fritt i samhället, även när funktionsvariationer påverkar möjligheten att resa i kollektivtrafiken, skapar vi ett Sverige som finns till för alla.

Med detta kommer också höga krav och förväntningar på att dessa transporter finns tillgängliga när människor behöver resa, att bilarna kommer i tid och att förarna har kompetens att hjälpa resenärer med varierande behov.

Omvänt skapar brister i utförandet stor skada för enskilda människor. Att inte kunna ta sig till jobbet, skolan eller matbutiken i tid på grund av en bil som inte kommer är helt enkelt inte acceptabelt.

Trots detta och trots att kostnaden varje år uppgår till mångmiljardbelopp kännetecknas upphandlingarna av låga kvalitetskrav, fokus på lägsta pris och kontraktsvillkor som inte skapar förutsättningar för att vare sig förbättra eller effektivisera verksamheten.

Resultatet är en tjänst som varierar kraftigt i kvalitet. Förseningar, dåligt bemötande och osäkra körningar är vardag för många resenärer. Därtill finns flera exempel i närtid på företag som har gått i konkurs mitt under pågående avtal och med detta lämnat kvar både resenärer och kommuner på gatan.

Branschens problem är flera. Här finns allt ifrån rekryteringsproblem till oseriösa företag utan kollektivavtal eller ekonomisk bärkraft. Men tyvärr läggs också grunden till flera av problemen redan i upphandlingsskedet. Det handlar om låga ambitioner och om upphandlingar som inte svarar upp mot den mycket krävande och komplexa tjänst som dessa transporter innebär.

Enligt oss finns fyra konkreta förbättringsområden:

För det första. Upphandlare behöver säkra att framtida avtalspartner har de ekonomiska resurser och den kompetens som krävs för uppdraget. I dag ställs för låga kvalificeringskrav. Konsekvensen blir att avtal riskerar att tilldelas bolag som till exempel inte har relevant förmåga eller kapital att investera i den it-utveckling som krävs. I värsta fall leder låga kvalificeringskrav till avtal med företag som inte kan leverera i enlighet med avtalet eller går i konkurs under pågående avtalstid. Något som drabbat flera kommuner och regioner i närtid.

För det andra menar vi att hög kvalitet, med hög punktlighet och gott bemötande kan säkras genom rätt kravställning och en aktiv uppföljning. Överlag ställs låga kvalitetskrav, vad gäller exempelvis kundbemötande och avvikelsehantering, samtidigt som uppföljningen brister kraftigt. Viten används därtill sparsamt, om ens överhuvudtaget. Genom att kombinera upphandlingar med ekonomiska incitament via bonus och viten, som kopplas till relevanta kvalitetsnyckeltal såsom exempelvis förseningar, skapas drivkrafter för parterna som gör varje resa bättre.

För det tredje. I dag utvärderas de flesta upphandlingar utifrån lägsta pris. Kombinationen av låga kvalificeringskrav, låga kvalitetskrav och prisfokusering urvattnar marknaden på seriösa och utvecklingsorienterade företag. Både resenärer, kommuner och regioner går därför miste om kunskap och investeringar som gör det enklare att vara både beställare och resenär.

I ett första viktigt steg för att lämna denna utveckling bakom sig bör kommuner och regioner med höga ambitioner för trafiken alltid inkludera en kvalitetsutvärdering i kommande upphandlingar. Det ger kommuner och regioner möjlighet att utvärdera exempelvis arbetssätt och rutiner för att hantera förseningar, hur förare bemöter resenärer med särskilda behov eller dokumenterad mognad av it-system för att hantera trafiken.

För det fjärde. För att kunna arbeta långsiktigt med att utveckla kvaliteten i en delvis sargad bransch behöver också avtalstiden vara tillräckligt lång. Korta avtalstider hindrar beställare och leverantör från att långsiktigt och tillsammans utveckla resandet genom en fruktbar avtalsrelation. Det begränsar också möjligheten för leverantörer att investera i exempelvis elfordon eller mer komplexa it-lösningar som skulle effektivisera och förbättra trafiken samt bidra till att uppnå högt ställda klimatmål.

Vi menar att det finns en generell missuppfattning om att upphandling av särskilda persontransporter måste resultera i ett ramavtal, vilket som bekant får vara maximalt fyra år. I flera fall är dessa ramavtal nödvändiga i vår bransch, men i många fall är trafiken så pass förutsebar i volym och när beställningar sker att kommuner och regioner genom att hantera avtalsutformningen rätt, kan tillämpa upphandlingskontrakt. Då finns heller inte någon begränsning i avtalstid.

Avslutningsvis, smartare upphandlingar skulle i förlängningen göra stor skillnad för många resenärer i en redan besvärlig vardag. Om detta hoppas vi väcka till liv en välbehövlig diskussion både bland branschföreträdare och upphandlare. Våra resenärer förtjänar det bästa vi tillsammans har att erbjuda.

Tomas Hansson
Vd, Samtrans Omsorgsresor
Emma Forsberg
Biträdande chefsjurist, Nobinakoncernen i vilken Samtrans ingår

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Region Skåne får böta 1 miljon

Region Skåne ska betala sammanlagt 1 miljon kronor i upphandlingsskadeavgift för otillåtna direktupphandlingar av sjukresor. Det framgår av två domar från Förvaltningsrätten i Malmö.

Nytt bakslag för regionerna

Den nationella upphandlingen av regionernas vårdbemanning har återigen överklagats. När ett nytt ramavtal kan vara i drift är oklart.

Foto: Mostphotos

Utbildning ska vässa beställare

Upphandlingsmyndigheten har tagit fram en ny internutbildning för beställare. Även chefer och upphandlare som är gröna på jobbet erbjuds ny kunskap.

Utreder grovt mutbrott i Ystad

Ystads kommun försöker ta sig ur säkerhetsavtalen värda över 100 miljoner som en tidigare anställd ska ha ingått utan upphandling. Samtidigt har en förundersökning om grovt mutbrott inletts.

Sista chansen för löneenkäten

Har du ännu inte svarat på Upphandling24:s löneenkät? Anmäl dig här för att vara med och ta fram den mest djuplodande lönestatistiken för alla som jobbar med offentlig upphandling på köparsidan.

Hfd, foto carl johan erikson Foto: Carl Johan Erikson.

HFD: noll kan vara golv

Negativa delpriser får förbjudas som obligatoriska krav. Det framgår av en dom från Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, om golvpriser.

Lediga jobb

Erfaren jurist till Konkurrensverket

Upphandlare till Stockholms universitet

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare, konsultavtal till HBV

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare till HBV- Föräldravikariat

IT-upphandlare till Haninge kommun

  • Upphandlare med kategoriansvar vård och omsorg
  • Systemadministratör, e-handel, till Huddinge kommun
  • Upphandlare inom IT till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Entreprenadupphandlare till Huddinge kommun
  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Upphandlare till Sundsvalls kommun
  • Inköpscontroller till Sundsvalls kommun
ANNONS FRÅN AFF

Krävs en gemensam standard

Enligt Erik Sundström, vd på L&T, har Aff betytt väldigt mycket för branschen, standardiserade avtal gynnar alla. Ett gemensamt språk och en känd struktur gör det möjligt för alla inblandade att läsa och tolka avtalen.

Senaste nyheterna

Region Skåne får böta 1 miljonRegion Skåne får böta 1 miljon
Nytt bakslag för regionernaNytt bakslag för regionerna
Utbildning ska vässa beställareUtbildning ska vässa beställare
Utreder grovt mutbrott i YstadUtreder grovt mutbrott i Ystad
Sista chansen för löneenkätenSista chansen för löneenkäten
HFD: noll kan vara golvHFD: noll kan vara golv
Tvingas gräva i skattkistanTvingas gräva i skattkistan
Bäst på att undvika domstolBäst på att undvika domstol
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Bäst på att undvika domstolNotering i marginalen, att undvika domstolar behöver inte vara ett kvalitetsmått. Jag vet inget om dessa genomförda upphandlingar men jag...
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Från Västra Götalandsregionen har vi länge upphandlat möbler med höga miljökrav. Vi har efterfrågat cirkulärt sedan 2012 men då ville...
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Tråkigt med branschorganisationer som klagar men inte kommer med en hållbar/genomtänkt lösning. Förslagen är bra men hjälp oss med hur...
  • Så mycket tjänar upphandlareHej Madelene, Upphandling24 och Inköpsrådet håller på att sammanställa en löneundersökning. Där tar vi hänsyn till och frågar efter bland...
  • Så mycket tjänar upphandlareJag hoppas er redovisade statistik inte har klumpat ihop samtliga roller inom upphandling, högsta utbildning hos de som svarat, antal...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Stoppa de oseriösa aktörerna
  • Godtagbara skäl eller inte?
  • Kreativt hantverk för hållbara affärer
  • Skräppostfilter och försenat mejl–igen
  • Ett år med kravet att begränsa skada
  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »