Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Se overheadkostnaden per resa”

DebattDet finns all anledning att säkerställa att kvaliteten höjs för särskilda persontransporter som färdtjänst och skolskjuts. Lägg fokus inte bara kostnaden för själva transporten utan också på overheadkostnaden per resa, skriver Björn Falk, vd, och Martin Andersson, marknadschef, DRT Solutions.

| 2020-12-14
Björn Falk, vd, och Martin Andersson, marknadschef, DRT Solutions.

Vi kan inte annat än instämma i mycket av det som Tomas Hansson, vd Samtrans Omsorgsresor, och Emma Forsberg, biträdande chefsjurist, Nobina framför i en debattartikel i Upphandling24 den 27 november. Det finns all anledning att säkerställa att det kvalitativa innehållet höjs för särskilda persontransporter.

Som verksamma inom anropsstyrd trafik ser vi också hur både beställare och resenärer uttrycker en allt större oro för – och i viss utsträckning missnöje med – en över tid sjunkande kvalitet i transporten. Och visst är det så att ett ensidigt fokus på låga kostnader från den upphandlande partens sida riskerar att betalas med sämre kvalitet.

Men vi vet också att många regioner och kommuner lägger allt större fokus på kvalitetskrav i sina upphandlingar för att motverka detta.

Det som är oroande är den potentiellt onda cirkel som följer av detta: Lägre kostnader i anbuden försvårar för trafikföretagen att leverera kvalitet och det leder till mer detaljerade kvalitetskrav i upphandlingarna vilket i sin tur leder till högre kostnader för kontroll och uppföljning.

Risken är att allt mindre av den totala kostnaden hamnar på resan, alltså själva tjänsten att säkerställa att individer med särskilda behov kan komma ut i samhället, och att relativt sett allt mer av totalkostnaden i stället hamnar på kommunal/regional byråkrati för att följa upp och kontrollera.

Vad kan man då göra åt detta problem? Vi ser ett antal bitar till lösningspusslet:

Det första är att lägga fokus på inte bara kostnaden för själva transporten utan också på overheadkostnaden per resa. Om transporten sjunker i pris samtidigt som byråkratin ökar för varje resa är det något som inte stämmer.

Vi har låtit undersöka saken och kan se att overheadkostnaden per resa inte bara varierar stort mellan regioner – utan att den i många fall dessutom ökad dramatiskt under det senaste decenniet. Särskilt för de regioner som valt att plocka hem ett antal tjänster i egen regi, vilket drivit upp kostnaderna.

Denna kostnad måste oundvikligen betalas och det finns bara tre sätt: mindre pengar läggs på själva resorna, skattebetalarnas kostnad ökar eller den egenavgift som resenärer betalar höjs. Inget av dessa är eftersträvansvärt!

Det andra är att kommuner och regioner ändrar sitt sätt att upphandla: externa experter på transportlogistik och beställning kan agera tredje part och ”konsult” när kriterierna för en transportupphandling skrivs.

På så sätt kan den offentliga upphandlaren säkerställa att organisatoriska och tekniska krav anpassas till vad erfarenheten säger ger bäst kvalitet med resenärens behov i fokus.

Vilka är de vanligaste felkällorna? Vilka tidigare krav har varit suboptimerande? Om man säkerställer att de kvalitativa kriterierna är optimala är det rimligt och bra att kostnaderna styr bland de som kvalificerar sig. Det leder under drift till lägre kostnad för administration, kontroll och felhantering.

Det tredje är att utnyttja de tekniska lösningar som finns både för beställning, trafikledning och kontroll. De må vara svåra och dyra att utveckla på egen hand för en kommunal byråkrati, men det finns tjänsteleverantörer som tillhandahåller existerande lösningar för alltifrån digital fordonsbesiktning och språkutbildning, till beställningslösningar för vårdpersonal och oberoende trafikledningslösningar.

Låt tekniken vara en del av lösningen – och kräv utveckling av den som är satt att hantera den löpande, vardagliga kontakten med utföraren av transporten. Detta kan och bör regleras avtalsmässigt mellan den ansvariga förvaltningen och beställningscentralen.

Det fjärde är att tydliggöra rollerna. Som beställare av anropsstyrd trafik har man en starkare position om man separerar transporter från beställningscentraler och upphandlar dem separat.

Uppstår kvalitetsproblem är man som beställare då oberoende från bägge leden. Uppstår tvister om ansvar för brister kan man avdöma dem. Och man sätter inte sina upphandlade parter i en onödig beroendeställning (annat än som avtalsslutande part), vilket man riskerar att göra om man som upphandlare har två av de tre rollerna snarare än att bara vara upphandlande part.

Sjunkande kvalitet i transportledet riskerar att drabba samhällets allra mest utsatta: de som är beroende av särskilda persontransporter för att kunna ta sig till arbetet, till vårdcentralen och till familj och vänner.

Vi kan inte låta politisk ovilja stå i vägen för lösningarna, särskilt inte då lösningen kan leda till både bättre kvalitet och en lägre totalkostnad. Detta är särskilt viktigt när kommuner och regioner blickar fram mot fler år av lägre skatteintäkter och ökade kostnader till följd av pandemin. Låt oss hitta lösningarna tillsammans.

Björn Falk
vd
Martin Andersson,
marknadschef,
DRT Solutions

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Jennie Larsson

Närmare till Piteå än Bornholm

Region Skåne tar ut svängarna rejält i en definition av närproducerade livsmedel. Hela Sverige ska räknas som närproducerat för att enklare uppnå miljömål. Trenden är samtidigt en snabb minskning av ekologiska livsmedelsinköp.

Malmö stad bryter med Securitas

Malmö stad kommer inte att förlänga ett avtal med Securitas efter en granskning som indikerar att säkerhetsföretaget kan ha fått insiderhjälp med att vinna upphandlingen.

Foton: Kristian Pohl, regeringskansliet, respektive riksdagen.

Eniga om riktade upphandlingar

Socialdemokraterna hämtar stöd från Kristdemokraterna och Liberalerna för att få igenom sin politik för att gynna idéburna organisationer.

Hoppas på snabb ”Exit LOU”

Sveriges allmännytta gör undantag från LOU till huvudkrav för att motverka skenande byggkostnader. En ny rapport ger en bild av omkring 20 procent högre prisnivåer i pågående upphandlingar.

Gävles allmännytta pausar byggen

Gävle kommuns allmännytta Gavlegårdarna pausar nyproduktion av bostäder till följd av det osäkra världsläget.

”LOU måste förtydligas”

LOU är luddig vilket hämmar hållbara it-upphandlingar. Det anser TCO Developments vd Sören Enholms som vill se ett förtydligande.

Lediga jobb

Strategisk inköpare, Affärsområde IT och Förvaltning, Sektion Inköp HR IT

Erfaren upphandlare

Upphandlare med känsla för hållbara affärer

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Inköpsstrateg

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Strategisk inköpare

Upphandling Södertörn

Upphandling Södertörn söker upphandlare

  • Sidas söker en inköpshandläggare
  • Sida söker en inköpscontroller
  • Upphandlingsadministratör
  • Adda söker en bolagsjurist som vill göra samhällsnytta
  • Upphandlare med controlleransvar till Halmstads Energi och Miljö AB
  • Upphandlare till Tyresö kommun
  • Inköpsanalytiker i början av sin karriär till Nacka kommun!
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • SIS söker en junior upphandlare
  • SIS söker en senior upphandlare
  • Upphandlare till KTH
  • Upphandlare, entreprenad till Huddinge kommun
  • Hållbarhetsansvarig till Statens inköpscentral
  • Erfaren Upphandlare till Kista eller Linköping
  • Tullverket söker upphandlare
  • Avtalsförvaltare till Regionfastigheter i Lund
  • Jurist till inköpsenheten, placering Stockholm
  • Inköpschef, Skellefteå kommun
ANNONS FRÅN AFF

För oss är Aff ett viktigt verktyg

Om inte Aff fanns skulle  vi tvingas att skapa vår egen standard för att definiera vårt drift- och underhållsuppdrag, i stället för att kunna luta oss mot en branschstandard. Det skulle vara både jobbigt, ineffektivt och kostsamt, säger Andreas Mattsson områdeschef på Region Halland.

Senaste nyheterna

Närmare till Piteå än BornholmNärmare till Piteå än Bornholm
Malmö stad bryter med SecuritasMalmö stad bryter med Securitas
Eniga om riktade upphandlingarEniga om riktade upphandlingar
Hoppas på snabb ”Exit LOU”Hoppas på snabb ”Exit LOU”
Gävles allmännytta pausar byggenGävles allmännytta pausar byggen
”LOU måste förtydligas””LOU måste förtydligas”
Kritiserar två regionerKritiserar två regioner
Chef igen – nu som interimChef igen – nu som interim
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste kommentarerna

  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Tänk att världen är så grym. Först en pandemi, följt av stopp i Suezkanalen för att sedan bli krig i...
  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Alltså. Att den här frågan alltjämt kan tillåtas leva. Läs nedan. Särskilt sista två styckena. "Av förarbetena till AKBL framgår...
  • Eniga om riktade upphandlingarDet här var ett oönskat förslag. Under nuvarande regeringsinnehav har vi tyvärr sett riktningar och snedvridningar av LOU successivt, till...
  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Finns inga bevis på att det blir dyrare med LOU utan tvärt om. Kan aldrig bli dyrare med professionella upphandlare...
  • Gävles allmännytta pausar byggenKan dom inte bara gå utanför LOU då? Det skulle ju spara 20% direkt. *OBS ironi*

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | Hösten 2022
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

”Kursen gör SUA begripligt”

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Vässar kompetensen inför stora entreprenader

Ulricehamns kommun och upphandlaren Jenni Persson står inför utmaningar när många nya entreprenader ska upphandlas, allt från simhall till äldreboende. Så vässar de kompetensen inför satsningen.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »