Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Se overheadkostnaden per resa”

DebattDet finns all anledning att säkerställa att kvaliteten höjs för särskilda persontransporter som färdtjänst och skolskjuts. Lägg fokus inte bara kostnaden för själva transporten utan också på overheadkostnaden per resa, skriver Björn Falk, vd, och Martin Andersson, marknadschef, DRT Solutions.

| 2020-12-14
Björn Falk, vd, och Martin Andersson, marknadschef, DRT Solutions.

Vi kan inte annat än instämma i mycket av det som Tomas Hansson, vd Samtrans Omsorgsresor, och Emma Forsberg, biträdande chefsjurist, Nobina framför i en debattartikel i Upphandling24 den 27 november. Det finns all anledning att säkerställa att det kvalitativa innehållet höjs för särskilda persontransporter.

Som verksamma inom anropsstyrd trafik ser vi också hur både beställare och resenärer uttrycker en allt större oro för – och i viss utsträckning missnöje med – en över tid sjunkande kvalitet i transporten. Och visst är det så att ett ensidigt fokus på låga kostnader från den upphandlande partens sida riskerar att betalas med sämre kvalitet.

Men vi vet också att många regioner och kommuner lägger allt större fokus på kvalitetskrav i sina upphandlingar för att motverka detta.

Det som är oroande är den potentiellt onda cirkel som följer av detta: Lägre kostnader i anbuden försvårar för trafikföretagen att leverera kvalitet och det leder till mer detaljerade kvalitetskrav i upphandlingarna vilket i sin tur leder till högre kostnader för kontroll och uppföljning.

Risken är att allt mindre av den totala kostnaden hamnar på resan, alltså själva tjänsten att säkerställa att individer med särskilda behov kan komma ut i samhället, och att relativt sett allt mer av totalkostnaden i stället hamnar på kommunal/regional byråkrati för att följa upp och kontrollera.

Vad kan man då göra åt detta problem? Vi ser ett antal bitar till lösningspusslet:

Det första är att lägga fokus på inte bara kostnaden för själva transporten utan också på overheadkostnaden per resa. Om transporten sjunker i pris samtidigt som byråkratin ökar för varje resa är det något som inte stämmer.

Vi har låtit undersöka saken och kan se att overheadkostnaden per resa inte bara varierar stort mellan regioner – utan att den i många fall dessutom ökad dramatiskt under det senaste decenniet. Särskilt för de regioner som valt att plocka hem ett antal tjänster i egen regi, vilket drivit upp kostnaderna.

Denna kostnad måste oundvikligen betalas och det finns bara tre sätt: mindre pengar läggs på själva resorna, skattebetalarnas kostnad ökar eller den egenavgift som resenärer betalar höjs. Inget av dessa är eftersträvansvärt!

Det andra är att kommuner och regioner ändrar sitt sätt att upphandla: externa experter på transportlogistik och beställning kan agera tredje part och ”konsult” när kriterierna för en transportupphandling skrivs.

På så sätt kan den offentliga upphandlaren säkerställa att organisatoriska och tekniska krav anpassas till vad erfarenheten säger ger bäst kvalitet med resenärens behov i fokus.

Vilka är de vanligaste felkällorna? Vilka tidigare krav har varit suboptimerande? Om man säkerställer att de kvalitativa kriterierna är optimala är det rimligt och bra att kostnaderna styr bland de som kvalificerar sig. Det leder under drift till lägre kostnad för administration, kontroll och felhantering.

Det tredje är att utnyttja de tekniska lösningar som finns både för beställning, trafikledning och kontroll. De må vara svåra och dyra att utveckla på egen hand för en kommunal byråkrati, men det finns tjänsteleverantörer som tillhandahåller existerande lösningar för alltifrån digital fordonsbesiktning och språkutbildning, till beställningslösningar för vårdpersonal och oberoende trafikledningslösningar.

Låt tekniken vara en del av lösningen – och kräv utveckling av den som är satt att hantera den löpande, vardagliga kontakten med utföraren av transporten. Detta kan och bör regleras avtalsmässigt mellan den ansvariga förvaltningen och beställningscentralen.

Det fjärde är att tydliggöra rollerna. Som beställare av anropsstyrd trafik har man en starkare position om man separerar transporter från beställningscentraler och upphandlar dem separat.

Uppstår kvalitetsproblem är man som beställare då oberoende från bägge leden. Uppstår tvister om ansvar för brister kan man avdöma dem. Och man sätter inte sina upphandlade parter i en onödig beroendeställning (annat än som avtalsslutande part), vilket man riskerar att göra om man som upphandlare har två av de tre rollerna snarare än att bara vara upphandlande part.

Sjunkande kvalitet i transportledet riskerar att drabba samhällets allra mest utsatta: de som är beroende av särskilda persontransporter för att kunna ta sig till arbetet, till vårdcentralen och till familj och vänner.

Vi kan inte låta politisk ovilja stå i vägen för lösningarna, särskilt inte då lösningen kan leda till både bättre kvalitet och en lägre totalkostnad. Detta är särskilt viktigt när kommuner och regioner blickar fram mot fler år av lägre skatteintäkter och ökade kostnader till följd av pandemin. Låt oss hitta lösningarna tillsammans.

Björn Falk
vd
Martin Andersson,
marknadschef,
DRT Solutions

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Beatrice Nordling Foto: Caitlin Littlewood

Mest affärer med män

Två av tre aktiebolag som det offentliga gör affärer med saknar helt kvinnor i styrelsen. Sveriges kvinnoorganisationer kräver nu åtgärder efter en granskning som visar att offentliga inköp är mindre jämställt än affärslivet i övrigt.

Bytte arbetsgivare efter 18 år

Karriär

Efter 18 år på fordonstillverkaren AB Volvo basar civilingenjören Maria Engebratt numera för inköp på Trafikverkets regioner Syd och Väst. ”Jag gillar att få vara med och driva samhällsutvecklingen framåt”, säger hon.

Tar sikte på -30 och -45

Uppsala universitet vässar sina miljöambitioner med en ny miljöplan där inköpsarbetet får en viktig roll för att nå långsiktiga mål.

Andreas Svahn

Enighet i Örebro om klimatkrav

Örebroregionens upphandlande myndigheter gör gemensam sak om krav på upphandlade transporter. Framöver ska de vara fossilfria.

Rosenbad

Går längre än EU kräver

EU-valfrihet blir svenska krav sedan regeringen bestämt sig för vad en upphandlingsannons måste innehålla. Hänsyn till miljö, sociala aspekter och innovation ska annonseras enligt en promemoria.

Vill se nej till 30 motioner

Finansutskottet föreslår att riksdagen säger nej till omkring 30 motioner som handlar om offentlig upphandling. Omröstningen är planerad till den 29 mars.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlare till Uppsala kommun
  • Upphandlare till Sollentuna kommun
  • Upphandlingscontroller till Uppsala universitet
  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste nyheterna

Mest affärer med mänMest affärer med män
Bytte arbetsgivare efter 18 årBytte arbetsgivare efter 18 år
Tar sikte på -30 och -45Tar sikte på -30 och -45
Enighet i Örebro om klimatkravEnighet i Örebro om klimatkrav
Går längre än EU kräverGår längre än EU kräver
Vill se nej till 30 motionerVill se nej till 30 motioner
Baxar undantagsförslag vidareBaxar undantagsförslag vidare
”Ta ansvar för uttjänt IT””Ta ansvar för uttjänt IT”
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

Senaste kommentarerna

  • Går längre än EU kräverÄr det någon som funderar över hur mycket resurser som krävs för att följa upp alla krav? Alla ställda krav...
  • Går längre än EU kräverFantastiskt, maximerad administration med systemstöd från stenåldern.
  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober 2023
  • Agil upphandling | 19 oktober 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Kunskap och rutin för hållbara affärer
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?
  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »