För Upphandling24 kommenterar nu civilminister Ardalan Shekarabi (S) för första gången upphandlingsfrågor i efterdyningarna till den upphandling av medicinska förbrukningshjälpmedel som hittills i år kostat Stockholms läns landsting, SLL, nästan 500 miljoner.
Även om han inte direkt vill kommentera förhållandena inom SLL, eftersom ”regeringen inte får ha några synpunkter i enskilda fall”, väljer han att skyla över den direkta kritiken genom lyfta att frågan om uppföljning av upphandlade avtal mer generellt.
– Syftet med den nationella upphandlingsstrategin som regeringen har tagit fram, är bland annat att öka effektiviteten vid offentliga inköp. En noggrant genomförd avtalsuppföljning och utvärdering är väldigt viktiga delar i detta arbete och något som upphandlande myndigheter måste bli riktigt bra på, säger Ardalan Shekarabi till Upphandling24.
Han menar att myndigheterna har ett stort ansvar för att utveckla sina interna upphandlingsstrategier och se till att medarbetarna har rätt kunskap och får kontinuerlig vidareutbildning. Civilministern menar att den nya Upphandlingsmyndigheten här har ett viktigt uppdrag att stötta myndigheterna i detta arbete.
– Vidare är den statistik som för närvarande finns på upphandlingsområdet mycket bristfällig. Eftersom tillgången till statistik är central för att myndigheterna ska kunna jämföra priser och avtal, har Upphandlingsmyndigheten även fått i uppdrag att ta fram och sprida statistik på upphandlingsområdet. Detta arbete pågår även internt i regeringskansliet, säger Ardalan Shekarabi till Upphandling24.
I samband med SLL:s avtal lyfte Miljöpartiet i landstingen fram förslag till förändringar. Partiet vill ha en gemensam upphandlingsorganisation för hela landstinget, satsa tio miljoner kronor på att förbättrat kravställande i upphandlingar, förbjuda inköp utöver upphandlade avtal i annat än undantagsfall och genomföra en översyn av upphandlade varor och gjorda inköp.
Hur ser du på förslagen, framför allt möjligheten att förbjuda inköp utöver upphandlade avtal?
– Återigen är det inte min roll som civilminister att ha synpunkter på hur SLL väljer att organisera sina upphandlingar och vilka satsningar som ska göras. Detta är frågor för den politiska ledningen för SLL att besluta om. Som framhålls i regeringens nationella upphandlingsstrategi kan dock samordning och utbildning generellt bidra till ökad effektivitet. Den nya upphandlingslagstiftningen som är på väg, öppnar också upp för större möjligheter till samordnad upphandling genom bland annat inköpscentraler och möjligheten för myndigheter att upphandla gemensamt, säger han.
– Syftet med dessa lagändringar är just att effektivisera och professionalisera upphandlingsförfarandet. Värt att poängtera är också att problemet oftast inte är att ställa krav utan snarare att ha resurser för att följa upp att kraven verkligen efterlevs under avtalsperioden. Det är kanske snarare detta som kan upplevas som svårt om till exempel den upphandlande myndigheten inte har avsatt tid och resurser för sådant arbete, säger Ardalan Shekarabi till Upphandling24.
När det gäller möjligheten att förbjuda inköp utöver upphandlade avtal, pekar Ardalan Shekarabi på att det förbudet redan finns, men att förändringar finns att hitta i kommunallagen där kommuner och landsting för ökad insyn i privata utförares verksamhet.
– När det gäller förbud mot inköp utöver upphandlade avtal är ju detta redan i dag huvudregeln. Sedan finns det vissa undantag vilka främst gäller upphandlingar till små värden eller när det av olika skäl inte är lämpligt att upphandla enligt regelverken. Det nya lagförslaget innehåller inga större förändringar avseende detta.
– När det däremot gäller privata utförare i kommuner och landsting har regeringen redan drivit igenom ändringar i kommunallagen som säkerställer att kommuner eller landsting får information och insyn i verksamheten, samt ålägger kommunerna och landstingen en skyldighet att kontrollera och följa upp den verksamhet som utförs av privata utförare.
– Som jag nämnde tidigare är ett av målen med regeringens politik på upphandlingsområdet att myndigheterna, däribland även kommuner och landsting, ska inse värdet av att utveckla metoder för uppföljning och utvärdering. Det är därför viktigt att myndigheterna får förtroendet att själva utforma den upphandlingsstrategi som tillvaratar den egna myndighetens intressen på bästa sätt, säger Ardalan Shekarabi.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer