1. Ledarskapsutbildning
Allt kan inte skyllas på dåliga chefer. Stora vinster ligger i att utveckla medarbetarskapet, vid sidan om ledarskapet. Egenskaperna som gör programmerare framgångsrika skiljer sig från vad som krävs för att bli en bra chef. Många företag befordrar de mest framgångsrika medarbetarna till chefer och förlorar högpresterande medarbetare. I stället får företaget chefer som inte fungerar fullt ut. Om det krävs speciella kunskaper för chefskapet, så bör den blivande chefen också få utbildning i ledarskap.
2. Framtidsutsikter
Tydliga karriärmöjligheter är avgörande för att personalen vill stanna kvar. Medarbetarna behöver känna att det finns vägar framåt, med meningsfulla arbetsuppgifter. Annars ser de sig efter andra företag.
Utstakade karriärvägar ihop med utbildning kan fungera som mellanstationer vid omskolning och annat, exempelvis vid omfattande förändringsarbete.
3. Feedback
Konstruktiv och regelbunden återkoppling, samt möjligheter att tala om karriärmål åtminstone en gång per år, gör att företaget får bättre koll på personalen och dess utveckling. Strukturerade karriärvägar och möten var sjätte månad gör stor skillnad när det gäller att minska personalomsättningen.
4. Chefsansvar
Chefer som har ett otydligt eller otillräckligt ansvar riskerar att sänka moralen. Tydligt ansvar gör att de anställda förstår att de har en möjlighet att påverka.
5. Belöningar
Medarbetare som gör ett bra jobb är inte alltid de som gör det mest synliga arbetet. Ett bra jobb kring en ny arkitektur kan vara mer avgörande för företagets framtid än en lyckad satsning på en ny kundvårdstjänst i molnet som det i princip bara varit att koppla in.
6. Flexibilitet
Trots ökade möjligheter till distansjobb finns en trend på många håll mot fler och längre möten. Samtidigt så möjliggör tekniken ett allt effektivare distansarbete, med ständig uppkoppling och kontakt med personalen. Att erbjuda flexibilitet i tid och rum, är ett sätt att förenkla tillvaron för medarbetarna och samtidigt ett sätt att behålla medarbetarna.
7. Kommunikation
Kommunicera företagets vision och mål ofta och tydligt. Grundfelet från företagen är inte att informera för mycket utan att göra det för lite, för sällan eller för sent. Dessutom bör det hela tiden klargöras vilken roll anställda spelar för att uppnå dessa mål.
Skäl till personalflykt
Om de anställda behandlas bra så blir de produktiva, engagerade och mer benägna att stanna. Behandlas de som en ett nödvändigt ont, så ökar sannolikheten att de försvinner. En tidigare undersökning från Career Builder i USA, som undersökte fler än 3 000 it-anställda, visar på flera källor till missnöje:
- 45 procent är missnöjda med karriärutsikterna
- 39 procent har för dålig balans mellan arbete och fritid
- 37 procent är missnöjd chefen
- 36 procent anser sig ha blivit förbigångna vid en befordran
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer