Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Ska det vara tillåtet att ljuga sig till kontrakt?”

DebattLåg nivå på kontroll av kravuppfyllnad strider mot syftet med upphandlingsreglerna. Detta skriver Magnus Josephson, Hampus Stefansson, Magnus Nilsson och Christoffer Stavenow i en debattartikel.

| 2013-01-09

I flera aktuella rättsfall har en praxis utvecklats där upphand­lande myndigheter inte anses ha mer kontrollskyldighet av anbuds­givare än att de uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget. Det gäller även om andra anbuds­givare på rimliga grunder påtalar brister i anbudet under en överprövning. 

Så länge myndigheten väljer att tro på det anbudsgivarna säger finns, enligt domstolarna, ingen anledning att ändra tilldel­nings­beslutet. En sådan utveckling leder till att oseriösa anbuds­givare, som svarar ja på alla krav, gynnas. Det riskerar att undergräva tilltron till upp­hand­lings­reglerna hos leverantörerna. På sikt innebär det att konkurrensen sätts ur spel och att den upphandlande myndigheten inte får det som efterfrågas. Syftet med regle­rin­gen av offentlig upphandling i EU är att undvika korruption och säkra att en effektiv handel sker. Genom att anta anbud som inte är sanningsenliga sätts likabehandlingsprincipen ur spel och seriösa leverantörer, som lämnar det mest eko­no­miskt fördelaktiga anbudet, utesluts. Tendensen är tydlig och vi har sett fler avgöranden i den här riktningen där myndig­he­terna inte anses ha någon längre gående under­sök­nings­plikt.

Kammarrätten i Jönköping har i flera mål anfört att det varken i LOU, i dess förarbeten eller i rättspraxis finns stöd för att en upphandlande myndighet skulle vara skyldig att kontrollera om uppgifterna i ett anbud stäm­mer. Skyldigheten går inte längre än att den upphandlande myndigheten jämför uppgifterna i anbudet med kraven i för­fråg­nings­underlaget.

Kammarrätten i Göteborgs uttalade dock i en dom i mål 4904-09 att man inte får bortse från bristande uppfyllnad av ska-krav, även om de först blir kända under en överpröv­nings­process. Om vi utgår från att det är en enhetlig praxis innebär det alltså att om det framkommer i en överprövningsprocess att en leverantör inte uppfyller ska-krav så kan leverantören uteslutas.

En sanningsförsäkran måste rimligtvis betraktas som en presumtion, ett antagande, att anbudsgivaren uppfyller villkoren i förfrågningsunderlaget. Däremot bör denna presumtion kunna kullkastas, antingen genom att den aktuella myndigheten kontrollerar materialet i anbudet alternativt att en förlorande anbudsgivare påpekar en brist mellan tilldelningsbeslutet och tecknandet av avtal, alltså under avtalsspärren.

EU-domstolen uttalade i mål C-448/01 att ”en upphandlande myndighet som föreskriver ett upphandlingskriterium, och anger att den varken ämnar eller har möjlighet att verkligen kontrollera att den information som lämnas av anbuds­givarna är korrekt, åsidosätter principen om likabehandling, eftersom ett sådant kriterium inte är förenligt med ett öppet och objektivt upphandlingsförfarande. Enligt vår uppfattning talar EU-domstolens ställningstagande för att det kan strida mot unionsrätten, som ligger till grund för upphand­lings­bestäm­mel­serna, om myndigheten inte kontrollerar att anbudsgivarens lämnade värden stämmer.

Vi anser att den upphandlande myndighetens utred­nings­skyl­dighet bör utökas om man kan anta att det vinnande anbudet inte uppfyller samtliga krav och inte bara om det är ostridigt att en leverantör inte uppfyller det som utlovas. En sådan anledning bör vara om någon av de övriga anbudsgivarna, som ofta har en bra uppfattning om vad som finns på marknaden, kan visa att den vinnande anbudsgivaren inte uppfyller kraven.

Vi anser att det även borde ligga i myndighetens intresse att under avtalsspärren lyssna på leverantörer som anser att deras konkurrent inte uppfyller de krav som ställts i förfrågningsunderlaget. Om en anbudsgivare med hänvisning till en sanningsförsäkran får lämna osanna uppgifter i ett anbud, även om nya fakta uppkommit som talar mot det, står det i strid med LOU eftersom det ekonomiskt mest fördel­aktiga anbudet riskerar att inte antas. Vi anser att en sådan utveckling på sikt kommer att sätta en verklig konkurrens ur spel och underminera tilltron till upphandlingsreglerna.

Christoffer Stavenow och Hampus Stefansson, Stavenow & Partners AB
Magnus Josephson, Magnus Josephson AB
Magnus Nilsson, Peak Procurement AB

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026