Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Ska det vara tillåtet att ljuga sig till kontrakt?”

DebattLåg nivå på kontroll av kravuppfyllnad strider mot syftet med upphandlingsreglerna. Detta skriver Magnus Josephson, Hampus Stefansson, Magnus Nilsson och Christoffer Stavenow i en debattartikel.

| 2013-01-09

I flera aktuella rättsfall har en praxis utvecklats där upphand­lande myndigheter inte anses ha mer kontrollskyldighet av anbuds­givare än att de uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget. Det gäller även om andra anbuds­givare på rimliga grunder påtalar brister i anbudet under en överprövning. 

Så länge myndigheten väljer att tro på det anbudsgivarna säger finns, enligt domstolarna, ingen anledning att ändra tilldel­nings­beslutet. En sådan utveckling leder till att oseriösa anbuds­givare, som svarar ja på alla krav, gynnas. Det riskerar att undergräva tilltron till upp­hand­lings­reglerna hos leverantörerna. På sikt innebär det att konkurrensen sätts ur spel och att den upphandlande myndigheten inte får det som efterfrågas. Syftet med regle­rin­gen av offentlig upphandling i EU är att undvika korruption och säkra att en effektiv handel sker. Genom att anta anbud som inte är sanningsenliga sätts likabehandlingsprincipen ur spel och seriösa leverantörer, som lämnar det mest eko­no­miskt fördelaktiga anbudet, utesluts. Tendensen är tydlig och vi har sett fler avgöranden i den här riktningen där myndig­he­terna inte anses ha någon längre gående under­sök­nings­plikt.

Kammarrätten i Jönköping har i flera mål anfört att det varken i LOU, i dess förarbeten eller i rättspraxis finns stöd för att en upphandlande myndighet skulle vara skyldig att kontrollera om uppgifterna i ett anbud stäm­mer. Skyldigheten går inte längre än att den upphandlande myndigheten jämför uppgifterna i anbudet med kraven i för­fråg­nings­underlaget.

Kammarrätten i Göteborgs uttalade dock i en dom i mål 4904-09 att man inte får bortse från bristande uppfyllnad av ska-krav, även om de först blir kända under en överpröv­nings­process. Om vi utgår från att det är en enhetlig praxis innebär det alltså att om det framkommer i en överprövningsprocess att en leverantör inte uppfyller ska-krav så kan leverantören uteslutas.

En sanningsförsäkran måste rimligtvis betraktas som en presumtion, ett antagande, att anbudsgivaren uppfyller villkoren i förfrågningsunderlaget. Däremot bör denna presumtion kunna kullkastas, antingen genom att den aktuella myndigheten kontrollerar materialet i anbudet alternativt att en förlorande anbudsgivare påpekar en brist mellan tilldelningsbeslutet och tecknandet av avtal, alltså under avtalsspärren.

EU-domstolen uttalade i mål C-448/01 att ”en upphandlande myndighet som föreskriver ett upphandlingskriterium, och anger att den varken ämnar eller har möjlighet att verkligen kontrollera att den information som lämnas av anbuds­givarna är korrekt, åsidosätter principen om likabehandling, eftersom ett sådant kriterium inte är förenligt med ett öppet och objektivt upphandlingsförfarande. Enligt vår uppfattning talar EU-domstolens ställningstagande för att det kan strida mot unionsrätten, som ligger till grund för upphand­lings­bestäm­mel­serna, om myndigheten inte kontrollerar att anbudsgivarens lämnade värden stämmer.

Vi anser att den upphandlande myndighetens utred­nings­skyl­dighet bör utökas om man kan anta att det vinnande anbudet inte uppfyller samtliga krav och inte bara om det är ostridigt att en leverantör inte uppfyller det som utlovas. En sådan anledning bör vara om någon av de övriga anbudsgivarna, som ofta har en bra uppfattning om vad som finns på marknaden, kan visa att den vinnande anbudsgivaren inte uppfyller kraven.

Vi anser att det även borde ligga i myndighetens intresse att under avtalsspärren lyssna på leverantörer som anser att deras konkurrent inte uppfyller de krav som ställts i förfrågningsunderlaget. Om en anbudsgivare med hänvisning till en sanningsförsäkran får lämna osanna uppgifter i ett anbud, även om nya fakta uppkommit som talar mot det, står det i strid med LOU eftersom det ekonomiskt mest fördel­aktiga anbudet riskerar att inte antas. Vi anser att en sådan utveckling på sikt kommer att sätta en verklig konkurrens ur spel och underminera tilltron till upphandlingsreglerna.

Christoffer Stavenow och Hampus Stefansson, Stavenow & Partners AB
Magnus Josephson, Magnus Josephson AB
Magnus Nilsson, Peak Procurement AB

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026