Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Förenkla för småföretagen”

Antalet anbud per offentlig upphandling minskar. Många småföretagare tycker det är krångligt att lämna anbud, skriver Magnus Johansson på Företagarna i en debattartikel. Upphandlarna måste hjälpa till och göra upphandlingsdokumenten enklare.

| 2019-10-11
Magnus Johansson, Konkurrens- och upphandlingsexpert, Företagarna.

Visste du att mikro- och småföretag utgör 99,4 procent av Sveriges företag (0-9 respektive 0-49 anställda)? Sätt detta i relation till offentlig upphandling som omsätter omkring 680 miljarder årligen och utgör drygt en sjättedel av Sveriges BNP. Då förstår man vilken stor potential det finns för att göra affärer med det offentliga!

Företagarnas egna undersökningar visar att det är 27 procent av medlemsföretagen som är med och lämnar anbud i offentlig upphandling. Man ställer sig därför frågan, varför är det inte fler? Det genomsnittliga antalet anbudsgivare per offentlig upphandling minskar dessutom. Något måste göras!

Småföretagarna själva anser att det största hindret från att lämna anbud i offentliga upphandlingar är att upphandlingsdokumenten är för komplicerade och tar för lång tid att fylla i. De upplever även att kontrakten är för stora.

Vissa krav som ställs utesluter dessutom per automatik småföretag, såsom exempelvis höga omsättningskrav. Hur gör vi då för att öka antalet anbud i offentlig upphandling? Låt oss titta på de möjligheter som finns hos upphandlande myndigheter och enheter att bidra till en bättre konkurrens och större leverantörsmångfald.

Det är viktigt att myndigheter och enheter tar med sig detta tänk vid själva riggandet av upphandlingarna.

Vilka konsekvenser får varje enskilt krav och är kravet verkligen nödvändigt att ställa? Med digitaliseringens och AI:ns frammarsch ser jag även möjligheter för upphandlarna att direkt vid kravställandet få återkoppling på hur krav kan komma att påverka den potentiella kretsen av leverantörer. Låt oss hoppas att vi snart är där!

Sedan den 1 januari 2017 finns en bestämmelse i LOU som innebär att upphandlande myndigheter måste överväga att dela upp kontrakt i mindre delar. Bestämmelsen har en direkt koppling till upphandlingsdirektivens syften och innebär i praktiken en motiveringsskyldighet för sådana överväganden som leder till att ett kontrakt inte ska delas upp.

Enligt Konkurrensverkets granskning av tillämpningen av bestämmelsen var det förhållandevis få upphandlande myndigheter som kände till och än mindre tillämpade bestämmelsen.[1]

Detta är förstås problematiskt ur många aspekter. Genom att inte beakta små och medelstora företags potential och inkludering i offentliga upphandlingar sätts inte bara den fria konkurrensen ur spel, utan bidrar även till en sämre affär och en större marknadskoncentration.

Om myndigheter och enheter beaktar den potential som finns hos små och medelstora företag och gör det möjligt för dessa att delta så har vi kommit en bra bit på vägen. Sedan är det förstås upp till småföretagen själva att välja om man vill ge sig in i matchen eller inte, men i vart fall ska det finnas schysta förutsättningar.

Jag får ofta invändningen att småföretagare lika gärna kan agera underleverantörer till större bolag. Tyvärr saknar vi i dag statistik över i vilken utsträckning mikro- och småföretag företag anlitas som underleverantörer. Min spaning är dock att denna siffra är rätt hög.

Av senaste upphandlingsstatistik framgår att 50 procent av alla kontrakterade anbud tilldelades mikro- och småföretag, en låg siffra i relation till andelen mikro- och småföretagare i Sverige. Jag är av uppfattningen att även små och medelstora företag ska kunna få en lika god chans att kunna tilldelas kontrakt som större bolag i offentlig upphandling, i vart fall där det är möjligt.

Enligt Företagarnas småföretagsbarometer ser Sveriges småföretag goda möjligheter att växa, trots att konjunkturen upplevs ha försvagats under det senaste året. Kontrakt med offentliga aktörer kan därför vara trygga, då det offentligas behov inte är lika utsatt för konjunkturens svängningar.

Genom att upphandlande myndigheter och enheter arbetar strategiskt med leverantörsmångfald bidrar de till att höja attraktionen hos småföretag att ge sig in i den offentliga upphandlingen. Ett stort kliv har då tagits för att vända den oroväckande trenden att genomsnittliga antalet anbudsgivare per offentlig upphandling minskar.

Det finns en stor potential bland Sveriges småföretag att kunna bidra till goda affärer och innovativa lösningar, ta vara på detta!

Magnus Johansson

Konkurrens- och upphandlingsexpert, Företagarna

[1] Konkurrensverkets rapport ”Dela upp eller motivera i upphandlingen – rapport om motiveringsskyldigheten i LOU, 2018:8

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026