Visste du att mikro- och småföretag utgör 99,4 procent av Sveriges företag (0-9 respektive 0-49 anställda)? Sätt detta i relation till offentlig upphandling som omsätter omkring 680 miljarder årligen och utgör drygt en sjättedel av Sveriges BNP. Då förstår man vilken stor potential det finns för att göra affärer med det offentliga!
Företagarnas egna undersökningar visar att det är 27 procent av medlemsföretagen som är med och lämnar anbud i offentlig upphandling. Man ställer sig därför frågan, varför är det inte fler? Det genomsnittliga antalet anbudsgivare per offentlig upphandling minskar dessutom. Något måste göras!
Småföretagarna själva anser att det största hindret från att lämna anbud i offentliga upphandlingar är att upphandlingsdokumenten är för komplicerade och tar för lång tid att fylla i. De upplever även att kontrakten är för stora.
Vissa krav som ställs utesluter dessutom per automatik småföretag, såsom exempelvis höga omsättningskrav. Hur gör vi då för att öka antalet anbud i offentlig upphandling? Låt oss titta på de möjligheter som finns hos upphandlande myndigheter och enheter att bidra till en bättre konkurrens och större leverantörsmångfald.
Det är viktigt att myndigheter och enheter tar med sig detta tänk vid själva riggandet av upphandlingarna.
Vilka konsekvenser får varje enskilt krav och är kravet verkligen nödvändigt att ställa? Med digitaliseringens och AI:ns frammarsch ser jag även möjligheter för upphandlarna att direkt vid kravställandet få återkoppling på hur krav kan komma att påverka den potentiella kretsen av leverantörer. Låt oss hoppas att vi snart är där!
Sedan den 1 januari 2017 finns en bestämmelse i LOU som innebär att upphandlande myndigheter måste överväga att dela upp kontrakt i mindre delar. Bestämmelsen har en direkt koppling till upphandlingsdirektivens syften och innebär i praktiken en motiveringsskyldighet för sådana överväganden som leder till att ett kontrakt inte ska delas upp.
Enligt Konkurrensverkets granskning av tillämpningen av bestämmelsen var det förhållandevis få upphandlande myndigheter som kände till och än mindre tillämpade bestämmelsen.[1]
Detta är förstås problematiskt ur många aspekter. Genom att inte beakta små och medelstora företags potential och inkludering i offentliga upphandlingar sätts inte bara den fria konkurrensen ur spel, utan bidrar även till en sämre affär och en större marknadskoncentration.
Om myndigheter och enheter beaktar den potential som finns hos små och medelstora företag och gör det möjligt för dessa att delta så har vi kommit en bra bit på vägen. Sedan är det förstås upp till småföretagen själva att välja om man vill ge sig in i matchen eller inte, men i vart fall ska det finnas schysta förutsättningar.
Jag får ofta invändningen att småföretagare lika gärna kan agera underleverantörer till större bolag. Tyvärr saknar vi i dag statistik över i vilken utsträckning mikro- och småföretag företag anlitas som underleverantörer. Min spaning är dock att denna siffra är rätt hög.
Av senaste upphandlingsstatistik framgår att 50 procent av alla kontrakterade anbud tilldelades mikro- och småföretag, en låg siffra i relation till andelen mikro- och småföretagare i Sverige. Jag är av uppfattningen att även små och medelstora företag ska kunna få en lika god chans att kunna tilldelas kontrakt som större bolag i offentlig upphandling, i vart fall där det är möjligt.
Enligt Företagarnas småföretagsbarometer ser Sveriges småföretag goda möjligheter att växa, trots att konjunkturen upplevs ha försvagats under det senaste året. Kontrakt med offentliga aktörer kan därför vara trygga, då det offentligas behov inte är lika utsatt för konjunkturens svängningar.
Genom att upphandlande myndigheter och enheter arbetar strategiskt med leverantörsmångfald bidrar de till att höja attraktionen hos småföretag att ge sig in i den offentliga upphandlingen. Ett stort kliv har då tagits för att vända den oroväckande trenden att genomsnittliga antalet anbudsgivare per offentlig upphandling minskar.
Det finns en stor potential bland Sveriges småföretag att kunna bidra till goda affärer och innovativa lösningar, ta vara på detta!
Magnus Johansson
Konkurrens- och upphandlingsexpert, Företagarna
[1] Konkurrensverkets rapport ”Dela upp eller motivera i upphandlingen – rapport om motiveringsskyldigheten i LOU, 2018:8
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer