Efter ett rundabordssamtal nyligen har Konkurrensverket tagit fram ett förslag till en uppdaterad policy. Myndigheten lämnar öppet för att ta emot synpunkter fram till 20 januari och ett formellt beslut kan sedan komma ganska snabbt.
-I upphandlingsdelen är vi ganska nöjda med vår policy som den ser ut idag och därför har det inte varit aktuellt med några stora förändringar. Dialogen med våra intressenter har också visat att det finns ett stöd därifrån kring hur vi prioriterar, säger Hanna Witt (bilden) utvecklingschef på Konkurrensverket.
En förändring i utkastet till ny policy är att hänsyn till allmänintresset inte längre finns med som en specifik punkt. Det kan exempelvis gälla om en misstänkt överträdelse fått stor uppmärksamhet eller om kontraktsvärdet är högt.
-Men det får knappast någon stor praktisk betydelse. Det handlar mer om en förändring för att få en tydligare policy istället för att som nu ha två punkter som delvis överlappar varandra, säger Hanna Witt.
Hon pekar på en annan skillnad:
-Vi har flyttar upp punkten om korruption. Nu har vi egentligen ingen prioriteringsordning mellan de olika punkterna, men det kan ha ett visst signalvärde att korruption kommer högre upp. Bekämpningen av korruption i olika former ska ha hög prioritet och när vi tittat på alla upphandlingstillsynsärenden de senaste åren kan vi se att korruption finns med i 8-10 procent av ärendena.
Tidigare i år granskade Riksrevisionen hur Konkurrensverket arbetar med tillsyn och riktade kritik mot främst konkurrenstillsynen.
Men granskningen ger även avtryck inom upphandlingstillsynen med interna tidsfrister som en möjlig lösning för en effektivare tillsyn.
Den frågan togs också upp under rundabordssamtalet om upphandlingstillsyn.
-Vi arbetar med att hitta en lösning, men det krävs nog viss flexibilitet för tidsgränser. Den ettåriga preskriptionstid som gäller för våra ärenden är någonting som hela tiden påverkar vår handläggning, säger Hanna Witt.
En hel del strukturella frågor togs också upp under det rundabordssamtal som genomfördes med deltagande från det som Konkurrensverket benämner intressenter samt företrädare för regeringskansliet.
Allmänt uttalades ett stöd för att Konkurrensverket självständigt ska få utfärda vitesföreläggande, men däremot framfördes kritik mot att myndigheten skulle få bryta upp långa, otillåtna avtalsförhållanden.
Frågor om ”förbättrad upphandlingstillsyn” finns med i en promemoria från Konkurrensverket, som via regeringskansliet gått ut på remiss.
Följande punkter föreslås i utkastet bli vägledande för Konkurrensverkets prioriteringar inom upphandlingstillsynen:
• Hänsyn till det allmänpreventiva syftet och/eller behovet av vägledning.
• Bristerna i den upphandlande myndighetens eller enhetens agerande.
• Om det finns tecken på korruption eller annat förtroendeskadligt agerande.
• Om Konkurrensverket är bäst lämpat att agera.
• Hur omfattande utredningsinsatsen är i förhållande till förutsättningarna att nå önskat resultat.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer