Regeringen och civilminister Ardalan Shekarabi, S, kommer att presentera ett lagförslag för att sociala krav och kollektivavtalsenliga villkor ska gälla i upphandlingar för alla kommuner och landsting, som ska börja gälla i januari 2017. Detta för att det offentliga inte ska bidra till social dumpning, med lönesänkningar och sämre arbetsvillkor. Det skulle innebära att alla arbetstagare som levererar varor och tjänster till landstinget kan vara trygga med att de får en skälig lön och en arbetsmiljö där de orkar och kan ge en god välfärd för alla som behöver den. Det innebär också att de företag som prioriterar schysta villkor och kvaliteten också får en rimlig chans att konkurrera.
Detta tänker inte Moderaterna ställa sig bakom, varken i teorin eller i praktiken. Det blev tydligt i riksdagen där Moderaterna, och även övriga allianspartier, i en debatt klargjorde att de motsätter sig regeringens kommande lagförslag för kollektivavtalsenliga villkor i offentliga upphandlingar. Moderaternas hårdnackade motstånd mot bra arbetsvillkor för att stärka välfärden är sedan länge praktiserat i Sveriges största landsting, Stockholms läns landsting.
I november 2015 drev landstingsmoderaterna och deras trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons, igenom en färdtjänstupphandling utan krav på kollektivavtalsenliga villkor. Det avtalet är bindande i två år innan det finns möjlighet att upphäva det. Två år till med usla löner och arbetsförhållanden. Det är också ytterligare två år med en otrygg färdtjänst där förare på grund av stress och press inte har möjlighet att ge den bästa servicen och komma på utsagd tid till gamla och sjuka.
Social dumpning är aldrig acceptabelt, särskilt inte när det är det offentliga som står för den med hjälp av skattebetalarnas pengar. Bara inom färdtjänsten uppgår värdet till en miljard. Det här är också en åsikt som delas av en klar majoritet av svenska folket, oavsett partitillhörighet. Enligt en undersökning genomförd av Novus från TCO:s rapport ”Från höger till vänster – stort väljarstöd för schysta villkor vid offentlig upphandling” så svarar 79 procent av de moderata sympatisörerna att det är ganska dåligt eller mycket dåligt att företag har möjlighet att vinna offentliga upphandlingar genom att erbjuda ett lägre pris som beror på att personalen har sämre löner och villkor än andra i samma bransch.
Enligt samma undersökning så är andelen av Allianspartiernas väljare som anser att det är ganska eller mycket viktigt att ställa krav på att leverantören erbjuder sin arbetstagare lika bra villkor som andra i branschen, cirka 85 procent hos Moderaterna och hos Liberalerna över 90 procent.
Det är uppenbart att Moderaterna går i otakt med befolkningen och sina egna sympatisörer.
Vår fråga till Moderaterna är därför, varför vill ni hindra utvecklingen av den svenska modellen som majoriteten av svenskarna står bakom?
Talla Alkurdi
oppositionslandstingsråd ansvar trafikfrågor, Stockholms läns landsting (S)
Jens Sjöström
oppositionslandstingsråd, Stockholms läns landsting, (S)
Conny Fogelström
vice ordförande, Färdtjänstberedningen, Stockholms läns landsting (S)
Ingela Nylund Watz
riksdagsledamot, Stockholms län (S)
Leif Nysmed
riksdagsledamot, Stockholms län (S)
Serkan Köse
riksdagsledamot, Stockholms län (S)
Arhe Hamednaca
riksdagsledamot, Stockholms stad (S)
Teres Lindberg
riksdagsledamot, Stockholms stad (S)
Texten har tidigare publicerats i Dagens Samhälle.
Frågan är kraftigt förenklad. (M) Motsätter sig att man klonar existerande kollektivavtals villkor (att kräva anslutning till kollektivavtal för leverantörer är förbjudet enligt EU-rätten ur vilken våra upphandlingsregler grundar sig). Ett tillhörande problem är Vita Jobb modellen där facket ska gå in och följa upp dessa sociala villkor. En metod som sätter likabehandlingen av arbetsmarknadens parter ur spel. Småföretagen (där 60-70% inte är anslutna till kollektivavtal) ser det som ett sätt för facket att få insyn i ännu icke anslutna företag.
Alternativ till Vita Jobb har diskuterats (och använts), med fristående konsulter. Likaså har alternativ till kollektivavtalsliknande villkor diskuterats där man fokuserar på mer allmängiltiga sociala villkor. Problemet med att direkt lyfta villkor från befintliga kollektivavtal är att företag anslutna till sådant avtal får en tydlig fördel/särbehandling jämfört med företag som inte är anslutna. Kollektivavtal är frivilliga och förhandlas mellan arbetsmarknadens parter, alltså är de inte att jämföra med horisontellt gällande lagstiftning inom Sverige.