Den 3-5 april har 40-årsjubilerande Sveriges Offentliga Inköpare, SOI, sin årskonferens i Uppsala.
Samtidigt lanseras en ny kompetensprofil för offentliga upphandlare.
– Vi har identifierat och paketerat tretton olika kompetensområden. Offentligt inköp är en bred kompetens som behöver nyttjas på bättre sätt och gå från upphandling till att ta hand om hela affären, säger ordförande Emma Breheim.
Profilen utgår från verksamhetens behov och vilar på affärsmässighet och områden som strategiutveckling, ledarskap och digital utveckling.
Den ska kunna användas av olika roller och i olika syften. Exempelvis av en upphandlare eller upphandlingschef i en mindre organisation som behöver stöd i att driva utveckling av området, eller för att använda som rekryteringsstöd.
Eller för att en upphandlingschef ska få en överblick över vilka kompetensområden organisationen har eller saknar.
SOI har även utvecklat ett nytt webb-verktyg, soi-kompetenskollen.se. Det är ett självskattningsverktyg, skräddarsytt efter rollen som offentliga inköpare.
– Genom verktyget kan en person eller organisation kartlägga sina styrkor och utvecklingsområden, säger Martin Kruse, styrelseledamot SOI.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer