Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Stockholm får böta 2,5 miljoner för taxiupphandling

"Skattebetalarna får nu betala upphandlings­böter på 2,5 miljoner kronor för stadens bristande upphandlings­kompetens", säger juristen Pär Cronhult på Konkurrenskommissionen, som också varit ombud för en av parterna i domstolsförhandlingarna gällande Stockholms stads upphandling av persontransporter.

| 2018-03-29

Under 2016 annonserade Stockholms kommun en upphandling av person­transporter genom öppet förfarande enligt Lagen om offentlig upphandling, LOU. Upphandlingen avbröts eftersom anbudspriserna ansågs vara alltför höga.

Stockholms kommun påbörjade därefter en upphandling utan föregående annonsering med hänsyn till att kommunen inte skulle kunna hålla tidsfristerna vid ett annonserat förfarande. Förvaltningsrätten i Stockholm beslutade, efter ansökan om överprövning av upphandlingen, i en dom från den 29 november 2016 (pdf), att upphandlingen skulle göras om.

Förvaltningsrätten fann att den tidsbrist som förelåg kunde hän­föras till Stockholms kommuns handlande samt att omständigheterna måste ha varit förutsebara. Eftersom att förvaltningsrätten förordnat att upphandlingen skulle göras om, samtidigt som avtalen med befintlig leverantör löpte ut den 31 januari 2016, ingick Stockholms kommun avtal om utförande av persontransporter som löper under perioden 1 januari- 5 november 2017 med möjlighet till förlängning med en månad i taget i högst sex månader.

Förvaltningsrätten i Stockholm beslutade (pdf), efter ansökan om överprövning av giltigheten av kommunens avtal, att Stockholms kommun hade genomfört en otillåten direktupphandling samt att förutsättningar för ogiltigförklaring förelåg.

Förvaltningsrätten be­slutade dock att avtalen skulle bestå eftersom det förelåg tvingande hänsyn till ett allmänintresse.

Konkurrensverket anser, vid en samlad bedömning, att sanktionsvärdet är relativt lågt eftersom Stockholm haft som ambition att följa LOU, men anser samtidigt att avtalens höga värde om närmare 400 miljon­er kronor, i kombination med att kommunen i huvudsak själv försatt sig i den aktuella situationen, kräver att “avgiften inte sätts alltför lågt”. Verket anser vidare att Stockholm inte varit tvingad att avbryta upphandlingen utan själva valde att göra så.

Stockholms kommun anser att det föreligger flera förmildrande omständig­heter vid bedömningen av hur allvarlig överträdelsen är. “De direktupphand­lade avtalen är tidsbegränsade och gäller bara till dess att avtal efter en annonserad upphandling kan börja gälla. Sedan förvaltningsrätten beslutat att upphandlingen skulle göras om uppstod en situation där det var nödvän­digt att träffa avtal för att Stockholms kommun skulle kunna tillgodose be­hovet av persontransporter. Kommunen tog vid detta tillfälle kontakt med samtliga kända leverantörer i branschen, men det vara bara två som var in­tresserade av att teckna avtal. Stockholms kommun har hela tiden beaktat den konkurrens som, såvitt kommunen känner till, finns i branschen”, skriver Stockholms kommun i sin inlaga.

Stockholm anser vidare att det tvingande allmänintresset, som har gjort att avtalen fått bestå, också ska beaktas vid bestämmandet av upphandlingskadeavgiften.

Rätten anser, i sin dom (pdf), att det finns flera förmildrande omständigheter som påverkar upp­handlingsskadeavgiftens storlek eftersom Stockholms kommuns avsikt varit att genomföra en upphandling enligt LOU. De direktupphandlade avtalen har även varit tidsbegränsade och endast varit avsedda att täcka be­hovet medan en ny upphandling genomförs.

Samtidigt pekar de på att otillåtna direktupphandlingar anses vara en av de allvarligaste överträdel­serna inom upphandlingsområdet. Sanktionsvärdet bör därför som utgångs­punkt bedömas som högt. Förvaltningsrätten anser att det inte går att bortse från det mycket höga värde som de direktupphandlande avtalen motsvarar (cirka 0,64 procent av upphandlingsskadeavgiften), samt att kommunen i huvudsak själv försatt sig i den aktuella situationen.

Konkurrenskommissionen har kritiserat upphandlingen och kallat hanteringen för domstolstrots sin utredning (pdf).

– Det är anmärkningsvärt att staden inte har en bättre ordning på sina upphandlingar. Detta särskilt när det gäller ett så pass viktigt område som skolskjuts och färdtjänst, där enskilda har kommit att drabbats av det kaos som staden orsakat, säger Pär Cronhult, som varit ombud för en av parterna i de ursprungliga upphandlingsmålen. Han är också chefsjurist vid tankesmedjan Den nya välfärden.

Han är förvånad över att Stockholms kommun försatt sig i den aktuella situationen.

– Det är intressant att staden gick ut i en första upphandling och slog sig för bröstet för att man ville värna ”schysta anställnings­villkor” för förarna. Detta hade den sittande majoriteten länge sagt sig vilja ha, och även kritiserat tidigare majoritet på denna punkt. När de nya anbuden sedan kom in visade det sig att de var dyrare än det tidigare avtalet. I stället för att acceptera anbudenmed de ”schysta arbetsvillkoren” avbröt då staden upphandlingen och menade att det blev för dyrt. Det är förvånande att staden inte förstod att höjda krav även leder till höjda kostnader. Skattebetalarna får nu betala upphandlings­böter på 2,5 miljoner kronor för stadens bristande upphandlings­kompetens, säger Pär Cronhult.

Konkurrenskommissionen är en expertgrupp som inrättades 1 januari, 1994 av tankesmedjan Den nya välfärden för att ”bevaka och uppmärksamma snedvridning av konkurrens med offentliga medel”.

Läs mer: Upphandlingsskadeavgift

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får specialuppdrag av EU
  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror

Lediga jobb

specialfastigheter

Inköpare Entreprenad

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

specialfastigheterInköpare Entreprenad
Får specialuppdrag av EU
Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026